כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

יוון נכבשה בחנוכה: הרב עמאר הדליק את סלוניקי - לא להרים

במעמד מאות יהודים, בנוכחות כלי תקשורת מכל רחבי המדינה, התקיימה הדלקת נרות חנוכה על ידי הגר"ש עמאר, במרכז העיר סלוניקי ביוון

הרב עמאר מדליק בסלוניקי, יוון. צילום: מאיר אלפסי
הרב עמאר מדליק בסלוניקי, יוון. צילום: מאיר אלפסי

החלה שרשרת אירועי התחדשות הקהילה היהודית בסלוניקי: היום הראשון למסע הראשל"צ הרה"ר רבי שלמה משה עמאר בסלונקי, יוון נפתח בקבלת בפנים שערכו עבורו נשיאי וראשי הקהילה היהודית ומכובדים נוספים בשדה התעופה מקדוניה בעיר.

הרב קיבל סקירה מקיפה על הקורה בסלוניקי בתחום החינוך היהודי והביע התעניינות מרובה בתחום תוך שימת דגש על ימי החנוכה שהם "ימים של חינוך". הרב הוסיף כי "התשובה האמיתית לעבר הטרגי של הקהילה היהודית המפוארת שהייתה בסלוניקי הוא השקעה בחינוך יהודי".

התחנה הראשונה של הרב עמאר בסלוניקי הייתה באנדרטה המיוחדת שהקימה ממשלת יוון לזכר יהודי סלוניקי שנספו בשואה. הראשל"צ נשא תפילה מיוחדת ועורר התרגשות רבה בקרב יהודי סלוניקי שנכחו במקום. האנדרטה הממוקמת במרכז העיר סלוניקי מעוצבת בצורת המנורה. "מה סמלי יותר מלהדליק את החנוכיה כאן באנדרטה המסמלת את החושך והיגון", אמר הראשל"צ בהתפעלות. ואכן, בערב לאחר תפילת ערבית הודלקה החנוכיה באתר במעמד פרסומי ניסא נדיר, בנוכחות שיא של יהודי העיר.

את כל הסיור מלווה כל העת אבטחה חסרת תקדים, וכלי תקשורת המגלים עניין רב בביקור.

את ארוחת הצהריים במרכז הקהילה היהודית אירחו נשיאי הקהילה, שם הוסיף הראשל"צ לדבר על העיתוי המושלם של הדלקת אור החנוכה דווקא בסלוניקי שחוותה טרגדיה נוראית בשנות השואה. "זהו ממש יתרון האור הבא מן החושך", אמר הראשל"צ, "הדלקת אור החנוכה דווקא ביוון ובסלוניקי, שם גבר חושך הגלות והכה הצורר בשואה האיומה. כשבאים ומדליקים את אור החנוכה, הרי זאת התשובה הניצחת".

לאחר התפילה בבית הכנסת "יד לזיכרון", ערכו יהודי העיר וערים נוספות בצפון יוון כלאריסה ווולוס ועוד, קבלת פנים מיוחדת למשלחת המיוחדת בראשותו של הראשל"צ ובליווי שליח חב"ד הרב יואל קפלן (חתנו של המקובל רבי משה בן טוב זצ"ל) במרכז הקהילה היהודית המפואר. הראשל"צ דיבר בלהט לפני יהודי סלוניקי על חובת שמירת השבת. "יחודיותה של העיר סלוניקי הוא בשמירת השבת. בהרבה מקומות בעולם ישנם חכמים גדולים וצדיקים כמו שהיו בסלוניקי, אבל סלוניקי התייחדה בשמירת השבת שלה. הנמל המרכזי היה סגור בשבת, מה שאין לא אח ורע בשום מקום בעולם. זוהי חובתכם וזכותכם, שמירת השבת".

הראשל"צ נשא תפילה מיוחדת לזכות העם היושב בציון תוך כדי מעמד נדיר בסלוניקי של קבלת עול מלכות שמים.

הרב העלה על נס את פעילותו הנמרצת של השליח הרב יואל קפלן. "הרב קפלן פועל במרץ כאן בעיר ולא חסך במאמצים כדי לפעול אף במדינות הסמוכות ועד לאלבניה שם פועל כרב ראשי. בזכות נמרצותו זכיתם למעמד מיוחד שכזה. פעילותו כאן היא התשובה הניצחת ליוונים".

השיא נרשם בהדלקה בחוצות העיר, שם הדליק הרה"ר את החנוכיה למרגלות האנדטה לזכר יהודי סלוניקי שנספו בשואה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}