י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

הילד למד לזחול? היזהרו במדרגות!

לאחר שהפעוט הרך מסוגל להתהפך ולהתיישב, הוא בדרך כלל מתחיל לזחול ברחבי הבית, ודורש מההורים השגחה יתירה. עם זאת, יש תינוקות המדלגים על שלב זה בהתפתחות ועוברים ישר לעמידה והליכה • מכבי שרותי בריאות

הילד למד לזחול? היזהרו במדרגות!

זחילה היא אמצעי הניוד היעיל הראשון של התינוק, לאחר שלמד להתהפך ולהתיישב. כדי לזחול זחילת שש ילמד התינוק תחילה להתייצב על כפות ידיו וברכיו, כדי שיוכל לנוע קדימה ואחורה באמצעות דחיפת הרגליים. תוך כדי ימשיך התינוק לפתח את שריריו, כהכנה להזדקפות והליכה. 'מכבי שירותי בריאות' מספקת מידע חיוני להורה הטרי, כיצד לעודד ולהתייחס לתופעה ובאלו מקרים עליו להיות מודאג ולפנות לרופא.

מרבית התינוקות לומדים לזחול בגילאי 6-10 חודשים, אם כי יש המדלגים לגמרי על שלב הזחילה ומיד נעמדים ומתחילים להתהלך על שתיים. מרבית התינוקות יתחילו לזחול על שש לאחר שילמדו לשבת בצורה יציבה, ללא תמיכה, בדרך כלל בסביבות גיל 7 חודשים. בגיל זה שרירי גבו של התינוק חזקים דיים כדי לשאת את משקל גופו כשהוא מתרומם על ברכיו וכפותיו. במהלך החודשים הקרובים ילמד התינוק לעבור בבטחה מישיבה לתנוחת זחילה על שש. בתחילה הוא יישאר נייח בתנוחה זו או שלעתים יתנדנד אחורה וקדימה.

בסביבות גיל 9-10 חודשים יבין התינוק שאם ידחוף את גופו עם ברכיו הוא יוכל להתנועע כשהוא בתנוחת שש, ולמעשה יצא לדרכו בזחילה. ככל שיהפוך מיומן יותר כך יוכל לעבור בין זחילה לתנוחת ישיבה בקלות רבה יותר. לקראת גיל שנה זוחלים מרבית התינוקות ביעילות רבה ובמהירות. חלקם אף מסוגלים לעלות במדרגות תוך כדי זחילה.
בשלב הבא יתחיל התינוק למשוך את גופו כלפי מעלה, תוך שהוא נשען על דופן מיטתו או על כיסא או שולחן, ויעמד. ברגע שיעמוד יציב ואף יוכל לעמוד לבדו ללא תמיכה יתחיל תינוקכם ללכת עד מהרה.

הדרך הטובה ביותר לעודד את התינוק לזחול היא על ידי גירוי עם צעצוע או חפץ צבעוני שנמצא מעט רחוק ממנו. ככל שמיומנות הזחילה שלו תלך ותשתפר, תוכלו לבנות עבורו מעין מסלולי מכשולים כדי לפתח את יכולותיו להתקדם, לנווט ולהגיע רחוק יותר. תוכלו לבנות מסלולי מכשולים מכריות, בובות רכות ומשטחי צעצוע שיהיו בטוחים עבור התינוק.
קחו בחשבון שתינוק זוחל מגיע בקלות לכל מקום בבית. אם יש צורך לחסום מדרגות עשו זאת כעת על מנת למנוע נפילה מסוכנת. אפשרו לתינוק לזחול במעלה ובמורד מדרגות אולם אך ורק תחת השגחה צמודה. אם התינוק אינו מגלה כל ענין או רצון להתקדם, להתגלגל או לזחול, או אם בגיל שנה טרם למד להניע את ידיו ורגליו בתנועות זחילה, התייעצו עם רופא הילדים.

לכתבה המלאה
לזחול ולהזדקף ילד זוחל מכבי שירותי בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}