ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

קלינטון או טראמפ? מישהו הולך לעשות מזה הרבה כסף

לפי רוב התחזיות, השווקים ייפלו אם טראמפ ינצח, אבל אולי זה לא רע כל כך: "יציאה של מעט אוויר משוקי המניות - הזדמנות לעשיית כסף" • וגם - המניות המומלצות לכל תרחיש

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס





מאז הודעת ה-FBI ביום שישי האחרון כי יחדש את חקירת המיילים כנגד המועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון, מדדי המניות נסחרים תחת לחץ - על רקע החשש מניצחון של דונלד טראמפ, שמתחזק בסקרים - עד כדי הובלה בחלק מהם. ההודעה שינתה את המגמה החיובית שנרשמה בוול סטריט באותו יום, למרות פרסומם של נתוני צמיחה טובים מהצפוי של הכלכלה האמריקאית. גם בבורסות נוספות בעולם מתנהל שבוע המסחר הנוכחי במגמה שלילית, המושפעת אמנם מהירידה במחירי הנפט, אך במידה רבה - כך מעריכים בשווקים - מהתחזקותו האחרונה של של טראמפ בסקרים.

החשש נובע מחוסר ודאות בנוגע לעתיד הכלכלה ומדיניות החוץ של ארה"ב תחת שלטון טראמפ. גם האפשרות כי המדיניות הפיסקלית של ממשל בראשותו תהיה אגרסיבית ותביא לעלייה בגירעון הפדרלי מוסיפה לדאגות השוק. לכן, בחירה בטראמפ עשויה להביא לעליית תשואות האג"ח ארוכות הטווח. לזאת יש להוסיף את דבריו של טראמפ כי יטיל מכסי מגן על יבוא מסין (כדי להגדיל את הייצור בארה"ב) ויחסום את כוח העבודה המגיע ממקסיקו לארה"ב. דאגה נוספת בשוק היא הצהרותיו כי ימנה במקומה של יו"ר הבנק הפדרלי, ג'נט ילן, מועמד "ניצי" יותר - שעשוי להביא למדיניות צמצום מוניטרית של הבנק המרכזי, וכן בשל תפיסת מהלך כזה כפוגע בעצמאותו של הפדרל רזרב.



למרות קיומן של תחזיות קודרות רבות בדבר האפשרות לניצחון רפובליקאי, יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, העריך כי במידה שטראמפ ייבחר לנשיאות ארה"ב, "המגמה השלילית בשווקים אכן צפויה להתחזק בימים הראשונים, אבל לא הרבה מעבר לכך". חברון מסביר כי "להחלטות פוליטיות כאלו ואחרות יש אפקט קצר מאוד על הכלכלה וקצר עוד יותר על השווקים". בנוסף, חברון מעריך כי בדומה לפוליטיקאים אחרים בעולם - במידה שטראמפ ייבחר, מדיניותו תהיה קיצונית פחות מהצהרותיו: "הסיכון היחיד, וגם הוא זמני, יהיה הרצון העז של טראמפ לבצע שינוי בבנק המרכזי בארה"ב, כאשר שינוי כזה יוביל לזעזוע של מספר ימים בשווקים, אבל גם את זה השוק לומד לעכל".

בשורה התחתונה, חברון טוען כי התגובה השלילית בשווקים עשויה להתברר כהזדמנות עבור המשקיעים: "יציאה של מעט אוויר משוקי המניות עשוייה להתבהר כהזדמנות קצרת טווח לעשיית כסף. מזה תקופה אנחנו מאמינים כי המחירים יקרים מדי, ובחירתו של טראמפ לנשיא בהחלט יכולה לשפר את האטרקטיביות של הנכסים".





בוריס מגזניק, אנליסט חו"ל בתמיר פישמן מעריך כי "קריסת השווקים בכ-10% בהחלט אפשרית במידה שטראמפ ינצח, אך לטווח הארוך לא מעט סקטורים עשויים ליהנות מניצחונו: אחד מהם הוא סקטור הפארמה, בו קיימת קורלציה חיובית בין התחזקותו של טראמפ למחירי המניות בשל החשש מרפורמות של קלינטון בתחום מחירי התרופות". מגזניק סבור כי גם סקטור הפיננסים צפוי ליהנות מבחירת טראמפ בשל ההערכה כי בחירתו תביא לעליית תשואות האג"ח הארוכות, מה שיעזור לבנקים להרוויח מההפרש בין התשואות לטווח קצר לבין התשואות לטווח ארוך.

"בשל הגדלה אפשרית של תקציב הביטחון, גם התעשיות הביטחוניות עשויות ליהנות מניצחונו של טראמפ", אומר מגזניק. לדבריו, גם רכיב מוצרי היוקרה בסקטור הצריכה (consumer discrentionary) עשוי להגיב בחיוב בשל תוכניתו של טראמפ להוריד מסים ולהגביל את שיעור המס המקסימלי.

מנגד, מניותיהן של חברות אמריקאיות שמייצרות את מוצריהן בחו"ל ושל חברות מסחר בינלאומיות צפויות להגיב בירידות לניצחון רפובליקאי בשל כוונתו של טראמפ למסות עסקים כאלה במטרה לחזק את כח העבודה בארה"ב ובשל הטלטלות הצפויות בשוקי המט"ח.

לעומת זאת, ניצחון של קלינטון צפוי לגרור תגובה חיובית מתונה בשווקים. לפי מגזניק, סקטור האנרגיה הסולארית יהיה המרוויח העיקרי: "האג'נדה של קלינטון בנוגע לאנרגיה ירוקה עשויה לתמוך במניות הסקטור כיוון שהיא מתכוונת להשקיע בתחום זה, שתלוי מאוד בהטבות ותמיכת הממשלה. מעבר לכך, קלינטון הציבה יעד כמותי של 500 מיליון פאנלים סולריים בארה"ב".

לדברי מגזניק, מדובר כרגע באחד הסקטורים המדוכאים ביותר, כתוצאה מצלילת מחירי הנפט מ-100 דולר לחבית בתחילת 2014, לכ-45 דולר השבוע. לדבריו, עדיין לא ברור כיצד החברות האלו יתמודדו עם סביבת מחירי נפט כל כך נמוכה. לדעתו, אמנם גם הנשיא אובמה נתפס כתומך בתחום האנרגיה החלופית התמיכה של אובמה הייתה "גלובלית" יותר ו"פוליטית" בעוד שקלינטון יותר ממוקדת ותכליתית.

בבית ההשקעות מסמנים גם את חברות הצריכה הבסיסית ככאלו שצפויות ליהנות מבחירתה של קלינטון, שמדברת על העלאת שכר המינימום מ-12 ל-15 דולר לשעה, מה שיגביר את הצריכה של הציבור במדינה.

בקבוצת פיוניר טוענים כי החשש מבחירתו של טראמפ בהיבט הכלכלי הוא מוגזם, ושהתגובה השלילית בשווקים תתמתן בחלוף הזמן: "על אף שטראמפ נחשב כפקטור שלילי לשווקים, אנו מאמינים כי בחירתו דווקא טובה יותר למרבית הסקטורים ולכלכלה האמריקאית בכלל".

"להערכתנו הסקטור המרוויח מנצחון טראמפ יהיה הסקטור הפיננסי: קלינטון כבר ציינה בעבר כי היא אינה רואה בעין יפה את המשכורות החזיריות שבכירי המערכת הפיננסית בארה"ב מרוויחים, וחושבת שיש להדק את הפיקוח והרגולציה על החברות הפיננסיות, ולהטיל קנס "סיכון" על מוסדות גדולים ועל מסחר בהיקפים גדולים", אמר דן וינטרניץ, מנהל השקעות בכיר לשווקים גלובליים. "טראמפ כמובן מתנגד לכך, וטוען כי יש עודף רגולציה במערכת הפיננסית וכי פחות רגולציה תייצר יותר רווחים. במידה וטראמפ יבחר כדאי לשקול חשיפה לסקטור".

באופן ספציפי ממליצים בפיוניר על מניית וולס פרגו (WFC), שירדה בצורה חדה ונמצאת, לדבריהם, בפוזיציה נוחה לרכישה. "עם זאת, ניצחון של קלינטון יהווה בעיה עבור המניה, בשל קריאת מחוקקים דמוקרטים להגביל את סעיפי הבוררות בחוזים צרכניים, חוזי עבודה וחוקי הגבלים עסקיים".

לעומת זאת, אומרים בפיוניר כי "ניצחון של קלינטון יוביל לאווירה חיובית בסקטור היצוא: טראמפ ישאף לשנות הסכמי סחר בינלאומיים על מנת שייטיבו יותר עם הצרכן האמריקאי, בעיקר מול מדינות כמו מקסיקו וסין, והדבר יקשה על החברות לייצא למדינות אלו. ככלל, החברות האמריקאיות הגדולות הן חברות בינלאומיות, ולכן במידה שקלינטון תפסיד כדאי לשקול צמצום החשיפה לחברות Large cup ובמקומן להגדיל את החשיפה לחברות מקומיות Mid cup".

לפי פיוניר, סקטור התעשייה הבטחונית הוא הסקטור שצפוי להרוויח מזכייה של כל אחד מהמועמדים: "קלינטון גייסה מלובי עובדי התעשייה הביטחונית יותר כסף מכל מועמד אחר, ולכן יש לה עניין להחזיר להם את ההשקעה. בנוסף, בניגוד למדיניות אי ההתערבות של אובמה, קלינטון בהחלט מאמינה במדיניות ביטחונית יותר אגרסיבית של ארה"ב, כולל שליחת כוחות וחימוש למלחמה בדאע"ש, התערבות בלחימה בלוב, הגדלת הסיוע לישראל והגדלת היתרון האמריקני בכל נושא החלל.

"במקרה של בחירה בטראמפ, אשר לא פעם הצהיר כי מדינות העולם אמורות לפחד מארה"ב, הציפייה ממנו כמיליטנט ורפובליקני היא להגדיל את תקציב הביטחון, שיהיה אף גבוה יותר אם יהיה רוב רפובליקני בקונגרס. לכן, נראה שמניות כמו לוקהיד מרטין (LMT) או אלביט מערכות הישראלית (ESLT), אשר לה בסיס פעילות גם בארה"ב, יכולות להרוויח מניצחנם של שני המתמודדים".

באתר האינטרנט InvestorPlace צוין כי בחירת קלינטון עשויה לתמוך, בין היתר בסקטור האנרגיה הנקייה ובסקטור מערכת הבריאות: "קלינטון תדחף למספר שינויים ב'אובמה-קייר', ויחד עם הורדת מחירי התרופות שהיא תנסה להשיג - חברות בסקטור הבריאות הנסחרות בבורסה יושפעו לטובה, בדומה לתגובתן החיובית להגשת מועמדותה לנשיאות לפני כשנה וחצי.

לגבי האפשרות כי טראמפ ינצח, נכתב ב-InvestorPlace כי סקטור התעשייה-הכבדה צפוי להגיב בחיוב על רקע תכניותיו של המועמד לבנות חומה בין ארה"ב למקסיקו, והצהרותיו כי ישקיע רבות בבניית כבישים ושדות תעופה.

בנוסף, לגבי האפשרות שטראמפ יהיה הנשיא הבא, ב"פורבס" העריכו כי מחיר הזהב צפוי לזנק בשל בריחת המשקיעים ל"מקומות מפלט", כך שבמקרה שכזה סקטור כריית הזהב צפוי ליהנות מבחירתו.

קישורים:
מדד S&P 500 כבר קבע: טראמפ יזכה בנשיאות ארה''ב
ציון ממוצע 57: שיא נכשלים בבחינת עורכי הדין
הכינו את כרטיסי האשראי: דיוטי פרי שני ייפתח בנתב''ג
קלינטון טראמפ שוקי המניות כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד