כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

כסאות פלסטיק ו'מכה קלה בכנף' של ישי

שרי רוט השתתפה בישיבת הממשלה המיוחדת בטירת הכרמל, וחזרה עם טעם מר למראה ה'מכה קלה בכנף' שחטף השר אלי ישי, וסימונו כשעיר לעזאזל • דיווח מהשטח

ישיבת הממשלה הבוקר ב'טירה', צילום: פלאש 90
ישיבת הממשלה הבוקר ב'טירה', צילום: פלאש 90



ישיבת הממשלה השבועית נערכה היום, לאות הזדהות, בבניין המתנ"ס של טירת הכרמל. לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא היה הרבה מה להוסיף על מה שכבר אמר ביום שישי, במהלך ישיבת הקבינט, ובכל זאת, הייתה בעצם עריכת הדיון ליד מוקדי האש, שעדיין בוערים, הזדהות של ממש.

שוב הודה נתניהו למדינות הזרות ששלחו סיוע למדינת ישראל, כשהוא שב ומדגיש כי אין כל בושה לבקש עזרה בינלאומית כשנקלעים לאסון בסדר גודל שכזה. "גם ארה"ב, בעת השריפה הגדולה בקליפורניה, לא היססה לבקש את עזרת 8 מדינות מהעולם. כך נהגה גם רוסיה הגדולה בעת השריפה האחרונה, וכך נהגנו גם אנו. לא הססנו לבקש סיוע, ואנו מודים לכל מי שהגיש לנו אותו".

למען האמת, אילו הייתה ישיבת הממשלה נערכת בחיפה, העיר השכנה, היו התנאים במקום הרבה יותר טובים. במועצת טירת הכרמל, כך נראה, לא ממש ערוכים לאירועים גרנדוזיים מן הסוג הזה, ולמרות שעשו כל שביכולתם, עדיין לא קשה היה להרגיש כי אנו נמצאים במקום 'קטן'. "אבל זה מה שיפה באירועים מן הסוג הזה", אמר לי אחד מבכירי עוזריו של אחד מהשרים החרדיים. "לא מכבר נערכה ישיבת הממשלה בדגניה, לציון 100 שנים להקמת המקום, וגם שם היה מדובר במקום קטן, עם תנאים פיזיים לא משהו, אבל זה מה שעשה את היופי של האירוע".

נראה כי יש הרבה מן הצדק בדבריו. דווקא הנוכחות בישוב הקטן, המוקף מסביב ביערות, ממחיש יותר מכל את התנאים הטופוגרפייים הקשים עמם נאלצו כוחות הכיבוי להתמודד. פה ושם קורעים את הירוק מושבים קטנטנים, בתים קטנים פזורים סביב – מדובר בנוף שמי שמגיע מאזור המרכז מתקשה לעכלו.

סקירה על כסאות פלסטיק

אפילו הכסאות שידרו "מקום קטן". כסאות פלסטיק היו הבסיס עליו נחתו בכירי השרים של מדינת ישראל. רק לראש הממשלה הוכן כסא עץ מרופד. מצגת שקפים, שהוכנה במיוחד עבור האירוע, סקרה את פעולות הכיבוי מאז יום חמישי בצהרים, עת נודע האסון והיקפו, ועד עצם הרגעים הללו. ראש הממשלה, בפנים רציניות, סקר גם הוא את הפעולות, הודה לכל העושים במלאכה, והבטיח לשחרר עוד ועוד תקציבים לנושא הכיבוי בכלל, ולנפגעי האסון בפרט.

הדיון החל בדקה של דומיה לזכר הנספים, כשכולם נעמדים על רגליהם. "אנחנו רוצים לשקם את הבתים ואת התשתיות במהירות האפשרית ולכן שוחחתי עם השרים. אני לא רוצה עיכובים, אני לא רוצה ביורוקרטיה. אני רוצה קיצור תהליכים ופתרונות מהירים. שכולם יחזרו לבתיהם בימים הקרובים, או שיקבלו פתרון עד להשלמת תהליכי השיקום והשיפוץ", אמר ראש הממשלה.

בשוליים, קשה היה להתעלם מרוח הצינה אותו הקפיד לשדר לעברו של שר הפנים, אלי ישי. כאילו נדבר, יחד עם כלי התקשורת, לסמן את האיש כשעיר לעזאזל. חדה הייתה התייחסותו לשר החוץ, אביגדור ליברמן, לו החמיא באופן מפורט, על מאמציו בתחום הטלפוני מול מדינות העולם ובקשות הסיוע, כשהוא מתעלם לגמרי ממאמציו של שר הפנים, ששהה כל העת בשטח כשהוא מנצח על מלאכת הפיקוד של כל העושים במלאכת כיבוי האש. כלי התקשורת, כמובן, לא ישכחו לו את ה'פשע' הנורא של תעוזתו לשוב לביתו כדי לעשות שם את יום השבת.

במוצ"ש כבר שב חזרה אל החפ"ק שבאוניברסיטת חיפה, אבל דבר לא יצליח למחוק את ה'כתם' שכבר הודבק לו. תנועת אומ"ץ מיהרה לדרוש את פיטוריו, עיתונאים התחרו ביניהם מי יגדיל לתאר אותו באור קודר יותר.

איש לא אבה לשמוע את ניסיונות הצטדקותו. עשרות דפי מכתבים, שנשלחו ברבות השנים שוב ושוב אל ראשי ממשלות ואל שרי אוצר, לא הצליחו להרשים איש. המטרה סומנה מראש, ואין טיעון שבעולם, יהיה הגיוני כאשר יהיה, שיוכל למחוק אותה.

לפני כעשור הצביעה ממשלה שלמה בעד יוזמתו של ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, לבטל את שרותי האוויר בנושא הכיבוי, רק השר ישי התנגד. אבל מי זוכר לו את זה בכלל?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}