כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"מקווה שבאוטובוס לא התמודדו זמן רב עם הכאב"

הכאבים הנוראים, תהליך הטיפול, הסיכוי לחזור למראה הקודם, וממה מתים - מהאש או העשן • ראיון עם ד"ר מאיר כהן, מומחה לכירוגיה פלסטית ואסתטית, על כוויות ושריפות

האוטובוס שעלה באש על יושביו. צילום: פלאש90
האוטובוס שעלה באש על יושביו. צילום: פלאש90

השריפה הגדולה בתולדות המדינה, המשתוללת בכרמל, גבתה מחיר כבד. מספר רב של הרוגים, רובם כתוצאה מלהבות האש.

ד"ר מאיר כהן, מומחה לכירוגיה פלסטית ואסתטית, מסביר בשיחה מיוחדת עם אתר 'בחדרי חרדים', על נפגעים מדרגות שונות של כוויות, תהליך הטיפול, הכאבים, הסיכוי לצאת מפגיעות קשות ולחזור למראה הקודם, וכמה זמן לוקח לגוף למות מהרגע שבו אוחזת בו האש.

• כבעל ניסיון, מהו המקרה ה'קשה' ביותר בו נתקלת?

"אני עובד 10 שנים בבית החולים 'שניידר'. רוב נפגעי הכוויות שטיפלתי בהם עד היום הם ילדים. ניתן לומר שהכוויות הקשות ביותר הן מאש. לאורך כל השנים ראיתי ילדים עם 60 או 70 אחוז כוויות מדרגה שלישית.

"המקרה הקשה ביותר שטיפלתי בו היה כשהגיע אלי נער צעיר שפגע בו אוטובוס בפתח-תקווה, לאחר שהנהג איבד עליו שליטה, באמצע שהוא רחץ את הרכב, בסמוך לתחנת האוטובוס".

• מהו תהליך הטיפול הרגיל?

"השבוע הראשון הוא שבוע של החייאת נוזלים. מכיוון שמעטפת הגוף נפגעת, אז הוא מאבד הרבה נוזלים. לכן, הצורך הראשוני הוא לשמור על נפח הנוזלים בגוף.

"לאחר מכן, השבוע השני ועד סוף החודש הראשון הטיפול הוא בזיהומים שהגוף חשוף אליהם. אחרי שלב ההחייאה, מתחילים לעשות הטרייה של העור. כלומר, החזרת הרקמה הטרייה.

"בהדרגה מבצעים השתלות עור לאזורים שעברו ניקוי. מידי פעם יש צורך בבנק העור, שממוקם בירושלים והוא נותן פתרון זמני לכיסוי הכוויה. באופן כללי מעריכים את הכוויות לפי השטח, לפי עומק הכוויה".

• מהן דרגות הכוויות?

"יש 4 דרגות: דרגה ראשונה - אדום כמו אחרי שיזוף בשמש. דרגה שנייה - זה כשיש שלפוחיות. דרגה שלישית - כשכל העור נפגע. דרגה רביעית - גם הרקמות שמתחת לעור נפגעות".

• מה באמת עובר על נפגע כוויות מבחינת הכאבים, ייסורי הטיפול?

"מדובר בייסורים איומים ונוראים. כוויות מדרגה שלישית הם החבלה או הטראומה הקשים ביותר שהגוף יכול לחוות ולאחר מכן להתאושש מהן.

"התהליך של הטיפול הוא ארוך ביותר. בדרגה שלישית ומעלה זה תלוי לפי אחוז הכוויות. כלומר, 60 אחוזי כוויה בדרגה שלישית, לדוגמא, זה אומר טיפול במשך שנה שלימה בבית החולים".

• מה הסיכוי של אדם לחזור למצבו או מראו הקודם?

"תמיד יש סיכוי. אנשים יכולים להתאושש מטראומה כזאת, אבל ודאי שצריכים להיות אופטימיים, תעצומות הנפש צריכות להיות גדולות מאוד. מרבית אנשים שסובלים או נפגעו מכוויות חוזרים לתפקוד המלא שלהם.

"גם מבחינת המראה יש היום אמצעיים שיכולים לעזור לנו להחזיר את האדם שייראה כאחד מבני אדם ולא ירגיש חריג בסביבה".

• מוות בשריפה נחשב למוות הקשה ביותר. כמה זמן לוקח לגוף אדם למות מהרגע שבו אוחזת בו האש? האם יש שלב שבו הגוף נכנס לעלפון והכאבים כבר אינם מורגשים?

"זה תלוי מאוד מהן הנסיבות. בדרך כלל הסיבה האמיתית למוות במקרה של שריפה היא העשן, שהוא הגורם לאיבוד ההכרה, חנק או לאיבוד חושים ועלפון. אני מקווה מאוד שבאסון המזעזע בכרמל, אנשים באוטובוס לא התמודדו זמן רב עם כאבי הכוויות".

• האם הטיפול הוא קל יותר מבעבר, בעידן המודרני?

"כן. יש בארץ יחידות כוויות מסוימות - בתל השומר, סורקה, הדסה ובית החולים רמב"ם - לשם מרבית הפצועים של השריפה בכרמל הגיעו. צוות המטפלים שם ובשאר בתי החולים הוא מעולה ולא יורד מרמת הצוותים הקיימים בכל רחבי העולם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}