כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

אלי ישי ל'בחדרי חרדים': "כאילו הייתה לי רוח הקודש"

"הייתי היחיד שהצביע בממשלה נגד ביטול הכיבוי האווירי! עכשיו יבואו המחפשים תמיד את הציבור החרדי, ויאשימו אותי?" • "להתלכד מול ההסתה" • ראיון מיוחד

אלי ישי ל'בחדרי חרדים': "כאילו הייתה לי רוח הקודש"



עם תום ישיבת הקבינט בתל-אביב, ובעוד הוא עושה את דרכו צפונה אל החפ"ק המיוחד שבאוניברסיטת חיפה, העניק שר הפנים, אלי ישי, ראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים'.

קודם לראיון העביר לנו מסמך מרתק בן 41 עמודים, ובו כל החומר שנשלח על ידו במהלך השנים לכל משרדי הממשלה הרלוונטיים, כשהוא זועק וצועק על מצב שירותי הכבאות בישראל.

"מי שקורא את הדברים, חושב שכאילו נצנצה בי רוח הקודש", אומר ישי. "כאילו ניבאתי את העתיד להתרחש. אבל ברור שלא נבואה הייתה זו, כי אם התבססות על נתונים אותם הכרתי היטב. שבתי וטענתי כי אם יבקשו להצביע על פעולה בטחונית, לא אצביע בעדה כי אין לנו את היכולות לטפל אפילו באירוע נקודתי, ק"ו באירוע המוני.

"אני זוכר איך בתקופת ממשלת שרון, עת כהנתי כשר הפנים, התחננתי בפניו שלא לבטל את הכיבוי האווירי אותו החליט שרון לבטל. אבל הממשלה, בראשותו, הצביעה בעד. אני הייתי היחיד שהצבעתי נגד! עכשיו יבואו גורמים, המחפשים תמיד את הציבור החרדי, ויאשימו אותי???".

שאלי שרופה באש: מי אשם באחריות למחדל?

השר ישי קורא לציבור הדתי והחרדי "להתלכד מול דברי ההסתה המופנים שוב לעברנו", ולעשות הכול כדי להוציא את האמת לאור. "לא בכדי התעקשתי ואני מתעקש על הקמתה של ועדת חקירה. רק ועדת חקירה ממלכתית תמצא את האשמים האמיתיים במצב שנוצר. ואני יודע בדיוק מה יגלו שם. רק אז תיאלץ התקשורת לעמוד מול האמת". ואולי גם להתנצל על שליפת ההאשמות בלתי בדוקות נגד שר הפנים החרדי, שנוח להם להציגו כשעיר לעזאזל.

בשעה זו עושה ישי, כאמור, את דרכו אל החפ"ק, לאחר ששהה שם מאז היוודע מימדי האסון ועד הבוקר. "ביליתי את הלילה במקום, עקבתי אחר פעולות ההצלה השונות", הוא מספר.

כשאני שואלת אותו על חג החנוכה של ילדיו, הוא מחייך. "הילדים כבר רגילים לזה. ימי חול המועד, ימי חנוכה, הם כבר יודעים. כשאני מבטיח להיות אתם, זה תמיד בתנאי ש"הכול יהיה כשורה". אבל במדינת ישראל, כמו במדינת ישראל, נדיר שזה גם קורה.

ישי מוסיף ומסביר כי לאוצר יש בעיה עקרונית מול שירותי הכיבוי. "האוצר מתנגד להעניק את הזכות לשבות הן לשירותי ההצלה והן לשירותי הכיבוי. שירותי הכיבוי, מצידם, עומדים על כך שהזכות מגיעה להם. אני הסכמתי לתמוך בחוק נגד זכות השביתה, ובלבד שהאוצר יעביר להם את התקציבים הדרושים. בינתיים לא נעשה דבר".

כבר לפני שנה וחצי דרש השר ישי מהאוצר ומראש הממשלה, בנימין נתניהו, תוספת תקציבית משמעותית בסך 500 מיליון שקלים. לפני שלושה חודשים קיבל סוף סוף את המבוקש, אך רק סך של 70 מיליון שקלים. "הכבאיות שלנו הן קורקינט. זה פיקוח נפש, ולכן צריך לעבוד מהר. חבל שקרה אסון כזה מחריד, אבל כל הגורמים צריכים לפעול יחד, בשיתוף פעולה. אנחנו מקווים שכעת לא נצטרך יותר להסביר מה הצורך להעברת התקציב לשירותי הכבאות", אומר ישי.

כך עבדה שיטת ה"פלסטרים"

והנה כמה מהנתונים המעניינים, כפי שעלו מנבירה במסמכים שנשלחו אלינו מלשכת שר הפנים.

נבהיר כי אלו דוגמיות בלבד, וכי החומר המלא מדבר בעד עצמו. אלא שמפאת חוסר האפשרות להעלות את החומר כולו, נסתפק במעט, המעיד על הכלל.

1. מכתב שנשלח כבר בי"ג באלול, התשס"ט, אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו:

"הנידון: מערך כבאות והצלה בישראל.

מכובדי,

ברצוני לפנות אליך בבקשה לקיים דיון דחוף ביותר בנושא מערך כבאות והצלה. מערך הכבאות וההצלה מספק במדינת ישראל את המענה המקיף והבלעדי להצלת נפש ורכוש בשריפות, תאונות דרכים ואירועי חומרים מסוכנים.

משאבי כוח אדם והציוד, פריסת תחנות ומערכות קשר ומחשוב העומדים לרשות המערך, מספקים מענה גבולי בלבד לצרכים הנדרשים לנוכח היקף ומורכבות האירועים, ומפת הסיכונים שבפניהם עומדת מדינת ישראל.

במצב חירום לאומי (כדוגמת מלחמה כוללת או רעידת אדמה) לא יספיקו המשאבים העומדים לרשות המערך לספק את המענה הנדרש!

הפער במשאבים מקבל את ביטויו בדו"חות מבקר המדינה. ברצוני להביא לידיעתך את הפערים הקיימים במשאביו וביכולתו של מערך הכבאות לספק מענה לאירועי חירום".

2. כחצי שנה לאחר מכן, בתאריך י"ט בטבת התש"ע, יזם שר הפנים דיון בנושא מערך הכבאות. (30/12/2009). בין המשתתפים בדיון היו, מלבד שר הפנים, גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטיניץ. הדיון התקיים, כאמור, לבקשת שר הפנים.

"המערך מצוי במצב קשה מבחינת משאבים וכח אדם, וספג מכה קשה בקיצוץ הרוחבי הקודם, אז הייתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שהקיצוץ הוחל גם על מערך הכבאות. לאחר הקיצוץ החלו עיצומם במערך, ולאחר דיונים הוחלט להחזיר למערך את הקיצוץ ולהוסיף כ-30 תקני כח אדם, אולם אלה אינם אלא "פלסטר" עד למשבר הבא".

וכך התריע שר הפנים:

"ציוד – הבנייה במדינה נעשית לגובה, ואין למערך אפשרות להגיע לקומות הגבוהות! בסה"כ – חוסר יכולת בשגרה, חוסר יכולת בחירום ופערים הולכים וגדלים.

רופרמה – בשנתיים וחצי האחרונות מדברים על שינוי ארגוני. צריך לדבר ברצינות על הרפורמה, ובמקביל לשפר יכולות. לא נכון לתלות את ההצטיידות ברפורמה - השריפות לא מחכות!"

וזו הייתה תשובתו של שר האוצר:

"ברור לכולם שמצב הכבאות לא טוב. אבל: אם הכוונה ללכת לרפורמה – משרד האוצר מעוניין לעזור ולסייע כפי שעשה ברפורמות. אם מדובר רק על שיפור המערך הקיים – נעשה כבר מעל ומעבר".

אין ספק כי השריפה האחרונה הוכיחה כמה 'צדק' בדבריו. נעשה כבר מעל ומעבר - והכול בסדר. למעלה מ-40 גופות הן התוצאה המחרידה של ה"נעשה מעל ומעבר".















































































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}