כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

נתניהו: "אסון בהיקף שלא הכרנו"

השריפה הגדולה בתולדות ישראל: נתניהו פנה ליוון, קפריסין, רוסיה ואיטליה בבקשה שיסייעו במאמצי הכיבוי • "רותמים את כל הכוחות של המדינה כדי לטפל באסון" • ראש הממשלה במסיבת עיתונאים: "אנשים גילו תעצומות נפש אדירות"

כמו פטריה גרעינית. צילום: haifa24.net
כמו פטריה גרעינית. צילום: haifa24.net



השריפה ביערות הכרמל תפסה את המערכת הפוליטית בלתי מוכנה. בעוד הפוליטיקאים מתארגנים להדלקת הנרות ולמסיבות החנוכה השונות, הם מצאו עצמם לפתע עומדים מול אסון טבע חסר-תקדים בהיקפו ובחומרתו.

מי שהתעשת במהירות ראויה לציון היה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיצא מיידית לשטח כדי לעמוד מקרוב אחר פעולות החילוץ. לפני שיצא, הספיק לומר כי מדובר ב"אסון בהיקף שלא הכרנו. דיברתי עם שר הביטחון, להעמיד את כל הכוחות האפשריים של צה"ל לעצור את השריפה. נצטרך להפיק הרבה מאוד לקחים כדי להתמודד עם אסונות מהסוג הזה, אבל כרגע הכול נתון להצלת חיים". נתניהו אמר את הדברים בטקס להענקת עיטורים למאבק בסחר בבני אדם בבית הנשיא. נתניהו הוסיף: "אנחנו רותמים את כל הכוחות של המדינה כדי לטפל באסון הזה, על מנת לחלץ את הפצועים ולעצור את האש".

בהמשך מיהר נתניהו לטוס אל מקום האירוע וממקום החפ"ק נשא דברים. "מדובר באסון בסדר גודל לאומי", אמר, וביקש להתרכז בשתי מטרות: הצלת חיי אדם וכיבוי השריפה, "נפעל בכל הצעדים הנדרשים כדי להשיג את המטרות", אמר, בהוסיפו כי לא יקח כל סיכון גם אם משמעות הדבר פינוי אזרחים רבים מבתיהם. "אנחנו לא רוצים יותר נפגעים", הוסיף.

השריפה בראשיתה



לקראת השעה 8 בערב נשא נתניהו נאום רשמי לאומה, בשידור חי. "אנשים גילו תעצומות נפש אדירות, גבורה אלוקית", אמר, בהוסיפו כי יכריז על היום הזה כיום אבל לאומי. "אבל כרגע אין לנו זמן להתאבל ולהכנס לתחקורים והסקת מסקנות", הבהיר. לאחר ששהה בחפ"ק שהוקם באוניברסיטת חיפה, נסע לאורך כביש החוף כשהוא סוקר את מראות האש הגדולה. רק אחר כך שב בטיסה ללשכתו שבירושלים.

מחר, (ו') יכנס ראש הממשלה בשעה 10 בבוקר את הקבינט, כדי להחליט על דרכי הפעולה, "גם של שיקום, כל הדברים שדרושים לראשי הערים, לך יונה (יונה יהב, ר"ע חיפה ש.ר.) ולאחרים, על מנת להתגבר על האסון הזה ולדעת לטפל באזרחים באופן מסודר. אני רוצה להגיד מילה לאזרחים שלנו, קודם כל לכלל אזרחי ישראל וגם לאחינו הדרוזים – אני יודע שספגתם מהלומה קשה מאוד. ואנשים טובים, גברים ונשים, גילו כאן תעצומות נפש אדירות, גבורה עילאית. אנשים הקריבו את עצמם כדי להציל אחרים. אני רוצה קודם כל לומר למשפחות", דברי נתניהו.

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, שהשתתף בטקס, הקדיש דברים לאסון. "הלב של כולנו בחיפה עם הכבאים שנלחמים באומץ לב מדהים. חלק מהם גם נפגעו. אנו מתפללים לנס, מתפללים לשלומם, מתפללים לגמר השריפה".

גם ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), יו"ר הועדה המשותפת (פנים-עבודה) לסביבה ובריאות, מיהר להביע את זעזועו מהשריפה. "במובנים רבים הכתובת כבר הייתה על הקיר: מזבלות פיראטיות, שריפת פסולת פיראטית, חומרים מסוכנים. סביב חיפה היו השבוע יותר מידי אסונות. שוב אנחנו רואים שמפגעים סביבתיים עלולים לעלות בחיי אדם". הוא קרא להקמת ועדת חקירה שתבחן את הגורמים לשריפה ולאסון הכבד שהתרחש היום, וכבר הודיע כי יכנס בשבוע הבא את הועדה המשותפת לסביבה ובריאות לדיון בנושא.

במהלך הלילה עשה שר החוץ, אביגדור ליברמן, מאמצים נמרצים כדי להשיג את הסיוע הבינלאומי לכיבוי דליקת הענק. "המחסור במטוסי כיבוי היה ידוע, אך אצלנו הדברים זזים רק אחרי שאסון קורה", אמר הבוקר (ו').

למרות העובדה שעד כה לא נמסרו רשמית ממצאי הגורמים המופקדים על חקירת גורמי השריפה, השמועות מדברות על כך שיש כיוון לכך שמדובר בהצתה. העובדה שהאש פרצה מכמה וכמה מוקדים, בעת ובעונה אחת, אינה טבעית. הדיבורים של חנין על מזבלות פיראטיות אינם דיבורי סרק, ויש גם השערות הקושרות את המזבלות הללו להצתות. יחד עם זה, רק לאחר שוך השריפות, ולאחר שיתפרסמו הממצאים הרשמיים, נוכל לדעת מה באמת קרה בצהרי יום חמישי, אחד מהימים הקשים שידעה מדינת ישראל.





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}