כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

קדימה נכנעה: מופז - יו"ר ועדת חוץ ובטחון

אחר ימים ארוכים של הקפאה, מונה שאול מופז ליו"ר הוועדה היוקרתית, למרות התנגדותה של ליבני • קדמו למינוי ויכוחים בין ה'ליכוד' ל'קדימה'

קיבל המינוי הנחשק. מופז
קיבל המינוי הנחשק. מופז



ועדת הכנסת, בראשות ח"כ יריב לוין, החליטה היום (ד) על מינויו של ח"כ שאול מופז לראשות ועדת החוץ והבטחון. קדמו להחלטה חיכוכים וויכוחים בין סיעות הליכוד וקדימה לגבי איוש ועדה זו וועדת הכלכלה.

מן הצד השקיף יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, במתרחש, ועיניו כלו. שנים רבות הוא בפוליטיקה, חשב שראה הכול, והנה פתאום הוא עומד מול מחזות להם לא הורגל: הוועדה היוקרתית ביותר בכנסת, זו שעבודתה השוטפת חיונית ביותר לנושאים הרגישים ביותר במדינה, מושבתת רק בגלל ויכוחים פוליטיים.

בתחילת השבוע נפגשו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, בניסיון להגיע להסכמה. ברקע עמדה יוזמתו של ריבלין לפיה בשלב הראשון תקח קדימה את ראשות ועדת החוץ והביטחון, כשהליכוד מאייש את ראשות וועדת הכלכלה, ובחודש ינואר הקרוב תיערך רוטציה בין השנים. אלא שהיוזמה לא הגיעה לכלל מעשה, ושני הצדדים לא הסכימו לה.

ריבלין, שחשובה לו מאוד עבודתה הפרלמנטרית הפוריה של הכנסת, כעס מאוד, ואף גער בנתניהו על העיכוב. "לא קרה מעולם שוועדת החוץ והביטחון לא הייתה מאוישת", אמר לו.

בסופו של דבר נכנעה לבני ללחץ והסכימה למינויו של מופז לראשות וועדת החוץ והביטחון, מינוי לו התנגדה בתוקף במהלך השבועות האחרונים - וסיעת 'קדימה' הודיעה על הסכמתה. אין זה סוד כי לבני רואה במופז אדם המאיים על מעמדה כראש הסיעה, והמינוי החדש עשוי להעניק לו נקודות זכות נוספות, שאינן רצויות מבחינתה.

הקרבות צפויים להתחדש בחודש ינואר

כזכור, מיד לאחר 'הענקת' הקלון לח"כ צחי הנגבי ופרישתו מחברות בכנסת, נותרה ועדת החוץ והבטחון, בראשה עמד מאז הבחירות האחרונות, בלתי מאויישת. קדימה, שלא רצתה לתת את התפקיד הנחשק למופז, הודיעה כי תוותר על הוועדה הזו, בתמורה לראשות ועדת הכלכלה, בראשה עומד ח"כ אופיר אקוניס מהליכוד.

אלא שהליכוד התנגד למהלך. גם כך ניטשים בתוכו קרבות בין אקוניס, לבין מי שאמור היה כבר לפני מספר ימים להחליפו בתפקיד: ח"כ כרמל שאמה. עד כה לא פינה אקוניס את התפקיד, ונראה כי גם נתניהו אינו מעוניין בהחלפתו בשאמה.

הניסיונות להעניק לשאמה פיתויים בדמות תפקידים בכירים כאלו ואחרים, ובלבד שיוותר על ראשות הוועדה, לא עלו יפה עד כה, ומעניין לראות איך תיפתר בסופו של דבר בעיה פנימית זו. אגב, מי שראה עצמו מועמד טבעי לקבל את ראשות הוועדה (במקרה שבו מוותרת קדימה על חוץ ובטחון) הוא מאיר שטרית.

עד הבוקר שרר מצב אבסורדי בו שניים אחזו במשרדים, וועדת חוץ ובטחון הוקפאה. כאמור, הבוקר נכנעה קדימה והודיעה על הסכמתה למינויו של מופז. "האחריות הממלכתית ניצחה לאחר שהמפלגות הבינו שלא ניתן להשאיר ועדה כמו חוץ וביטחון ללא יו"ר. כל הויכוחים לגיטימיים, אך היו צריכים להתמצות בשבוע אחד", סיכם יו"ר הכנסת את הסאגה, שהגיעה לסיומה.

הקרבות, אגב, צפויים להתחדש בחודש אוגוסט הבא, המועד בו על פי הפשרה תיערך הרוטציה. קשה להניח שהצדדים יוותרו כה בקלות, ויהיה מעניין לעקוב ולראות מה יעלה בגורל שתי הוועדות הנמצאות בעין הסערה. קדימה, אגב, כבר הודיעה כי תתעקש אז על החלפת הוועדות.

חבר הכנסת שלמה מולא, שפתח את הישיבה, הבהיר מפורשות כי ההמלצה עומדת בעינה רק עד חודש אוגוסט 2011. "וועדת הכנסת מתכנסת באיחור, לבקשת סיעת קדימה שהתכנסה והחליטה להמליץ לוועדת הכנסת, לבחור בחבר הכנסת שאול מופז כיו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת. אולם, ההמלצה עומדת בעינה, רק עד חודש אוגוסט 2011. בתום מועד זה הנושא יפתח לדיון שנית בין הקואליציה לאופוזיציה".

היו"ר, שלא אהב את ההסתיגות, ניסה להבהיר לו כי "ח"כ מופז יכהן כיו"ר קבוע, עד החלטה אחרת שתובא לדיון בוועדת הכנסת, לכשתובא". כך או כך, תהיו בטוחים שבמועד המדובר ייפתחו הקרבות מחדש.

"מקבל את התפקיד ביראת כבוד"

עם כניסתו לתפקיד אמר שאול מופז: "אני מקבל את התפקיד ביראת כבוד ותחושת אחריות כבדה מאוד. מדינת ישראל עומדת בפני אתגרים כבדים מאוד. יש להמשיך ולעבוד ולקיים בטחון לאזרחי ישראל.

"יחד עם זאת צריך לעשות מהלכים גדולים כדי להביא שלום לאזורנו. אעשה את המוטל עליי מתוך תחושת אחריות ממלכתיות ומקצועיות".

מופז מביא עמו רקורד עשיר בתפקידים ביטחוניים, הן בעברו הצבאי והן בעברו הפוליטי, ואין ספק שיוכל לתרום מנסיונו רב השנים לדיוני וועדת החוץ והבטחון, בהם הופיע עשרות ואולי מאות פעמים בעבר, בתפקידים כאלו ואחרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}