כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"פרס הודה ש'אוסלו' היה מבוסס על טעות"

רוצים לדעת מה באמת חושב ראש הממשלה על הערבים? על השלום? על נסיגה? קראו את 'מסמכי ויקיליקס' • ומה הוא אמר לאמריקנים על ממשלת אולמרט?

נתניהו
נתניהו



מסמכי ויקיליקס, שהצליחו להרעיש את העולם, הגיעו גם אל פתחו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, כאשר נחשפו פרטים אודות התנהלותו של נתניהו בתקופה שלאחרי מלחמת לבנון השנייה.

למרות שנהוג שיו"ר אופוזיציה שומר על ממלכתיות, שעה שהוא נפגש עם נציגים זרים, במהלך פגישתו עם אנשי תת הוועדה בקונגרס האמריקני לענייני המזרח התיכון ועם שגריר ארה"ב דאז, תקף נתניהו את ממשלת אולמרט ואת האופן בו ניהלה את המלחמה. "הם טפטפו לוחמים אל מול כוונות האויב", התבטא, בהוסיפו: "ניהול המלחמה היה מטופש, המנהיגות של ישראל משוללת יכולת תמרון צבאית".

נתניהו דיבר גם על הצד הפוליטי של המטבע, והמסמכים מצטטים כמה אמירות מביכות שלו: "קדימה עלולה לקרוס, היא מפלגה מזויפת", אמר, והוסיף, לגבי שמעון פרס עצמו, כי הוא הודה בפניו שתהליך אוסלו "היה מבוסס על טעות שקשורה להנחה על שיפור כלכלי בשטחי הרשות הפלסטינית".

"נסיגת ישראל מלבנון הובילה ליצירת בסיס איראני"

פרטים נוספים שנחשפו: תמיכתו של נתניהו בעיקרון חילופי שטחים. במסמך שנשלח משגרירות ארה"ב בתל-אביב בתאריך ה-26 בפברואר 2009 על ידי משלחת בראשותו של הסנטור בן קארדין, הביע נתניהו תמיכה בעקרון חילופי השטחים, תוך שהוא מדגיש כי אינו רוצה לשלוט בגדה המערבית ובעזה, אלא לעצור את ההתקפות על ישראל משם.

בין התובנות אותן השמיע נתניהו:

• תהליך השלום לא עבד עד כה בעוד ש-70% מהישראלים היו מוכנים לעשות ויתורים. מספר דומה משוכנע שאין פרטנר אמיתי בצד הפלסטיני.

• נסיגת ישראל מלבנון הובילה ליצירת בסיס איראני ראשון, ובעקבות היציאה מעזה נוצר בסיס איראני שני. אם ישראל תתחייב לנסיגה נוספת מהגדה המערבית יהיו לכך תוצאות זהות.

• לדעתו, יש שלוש אפשרויות: נסיגה לקווי 67' שתוביל לטרור ולא לשלום, לא לעשות כלום, דבר שיוביל לתוצאה דומה, או לפתח את הגדה מבחינה כלכלית.

• יש הפגנות גדולות יותר למען עזה במדריד ובלונדון מאשר בגדה, בגלל שתושבי הגדה סבורים שחמאס מייצג "אנשים אלימים" שאחראים לחייהם. צריך להציע להם אלטרנטיבות אמיתיות בנסיון להעניק להם את הכוח להתנגד לקיצוניים.

"זו היתה מדיניותו הגלויה של נתניהו, זוהי מדיניותו כיום וגם בפגישה בפברואר 2009 הוא לא ביטא שום עמדה אחרת", מגיבים בלשכתו לפרסום הדברים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}