כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

ביקור אצל הקברן של בית חשמונאי • גלריה

הורדוס השמיד את בית חשמונאי ולא השאיר מהם שריד • קברו המנופץ מצוי בהרודיון, לא הרחק מירושלים • יעקב נחומי סייר במקום ההיסטורי וחזר עם צילומים מרהיבים • צאו לטיול

יעקב נחומי

לסיפור של בית חשמונאי, כידוע, יש סוף עגום. השושלת התדרדרה עד שקם העבד האדומי הורדוס וחיסל את כל שרידי בית חשמונאי. הוא הרג את מרים החשמונאית, האחרונה לבית חשמונאי ואמרו חז"ל: 'כל האומר מבית חשמונאי אני' כידוע שהוא עבד.

הורדוס עצמו קבור לא הרחק מירושלים בהרודיון. כאן הוא הקים בין השנים 23 ועד 15 לפנה"ס מבנה המשלב ארמון ומבצר חזק. המבנה הוקף חומה כפולה שקוטרה 63 מטרים ושהתנשאה לגובה של 7 קומות.

בתוך המבנה הזה הקים הורדוס ארמון פרטי, שכלל אולמות, חצרות ובתי מרחץ מפוארים. מסביב לחומות נערמו ערמות עפר גדולות שיצרו הר מלאכותי בצורת חרוט.

למרגלות ההר נבנה מעין "קאנטרי קלאב" מלכותי הכולל בריכה גדולה, בית מרחץ, בריכה מקורה ועוד. כל הקומפלקס היה מוקף גנים מפוארים, שהושקו במי הבריכה, כל זה באזור ספר המדבר, העני בגשם וחסר מקורות מים לחלוטין.

על מנת לספק את המים לבריכה ולתושבי הארמון נבנתה אמת מים מיוחדת שהובילה מים מאזור בריכות שלמה, הצמודה לבית לחם.

על חשיבותו של הרודיון למלך הורדוס מעידה העובדה שזהו המקום היחיד שהורדוס נתן לו את שמו.

רק לפני שנים ספורות התגלה קברו של המלך "הבנאי" על ידי פרו' אהוד נצר ז"ל, אחרי שנים רבות של חיפושים,

מיקום הקבר כאן, מצביע על על כך שלמלך היה קשר רגשי חזק להרודיון ועל כן כנראה, גם בחר להיקבר בו.

את הקסם שבמקום מרגישים היטב כאשר עורכים תצפית מפסגת ההר לכיוון ירושלים, בית-לחם ומדבר יהודה הבתולי.

כיצד מגיעים:

האתר נמצא סמוך לישובים נוקדים ותקוע שבגוש עציון.

למגיעים מירושלים: לפני הכניסה לשכונת הר חומה, פונים במעגל התנועה ביציאה השנייה ימינה, נוסעים כ-7 ק"מ בכביש מס' 356 מהר חומה לכיוון תקוע- נוקדים וכ-2 ק"מ לפני צומת תקוע פונים שמאלה בעקבות השילוט להרודיון עד מגרש החנייה.

למגיעים ממרכז הארץ דרך צומת עמק האלה: נסיעה בכביש מס' 375 עד ביתר עילית, המשך בכביש מס' 60 עד צומת אפרת ומשם אל כביש מס' 3157 ואל כביש 356 לכיוון תקוע- נוקדים. דרך נוספת מצומת עמק האלה: נסיעה בכביש מס' 367 אל צומת גוש עציון, פנייה צפונה לכיוון אפרתה והמשך מזרחה לכביש מס' 3157 עד צומת T. פנייה לכיוון צפון- מזרח לכביש מס' 356 אל צומת הרודיון הנמצאת כשני ק"מ אחרי צומת תקוע.

תודה לצלם אלי סגל שלקח אותי לסיור המקסים בהורודיון, ואפילו דיגמן באחת התמונות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!