כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

לא לבד: רוב האמריקאים תומכים בישראל

כך על-פי סקר בינלאומי שנחשף בוועדת העלייה והקליטה • ובצרפת, המצב פחות מעודד • מנכ"ל משרד ההסברה: "נשאלתי האם זה נכון שבישראל יש עוצר החל מ-21.00 בערב"

פסל החירות בארה"ב
פסל החירות בארה"ב



רוב הציבור האמריקאי תומך בישראל וחושב כי על ארה"ב להמשיך ולעמוד לימינה. כך לפי סקר שערך 'הפרויקט הישראלי', ארגון הפועל להסברת העמדה הישראלית בעולם.

הסקר, שנערך בקביעות מאז שנת 2002 במדינות מובילות במערב, מגלה כי מזה כעשור ישנה עליה קבועה בתמיכה בישראל, שהגיעה לשיא בשנת 2008, כאשר 71% מאזרחי ארה"ב תמכו בישראלים. בהמשך, בעת נאום קהיר של הנשיא אובמה בקיץ 2009, בו קרא להושיט יד לעולם המוסלמי, נרשמה ירידה חדה בתמיכת האמריקאים בישראל (רק 44%) אך היא שבה ועלתה מאז, והיא עומדת כיום על 56% מהאמריקאים.

המפתיע הוא כי במקביל לאותה ירידה בתמיכה בישראל, לא נרשמה כלל עליה בתמיכה בפלשתינאים, והיא נותרת כל העשור האחרון בסביבות ה 5% בלבד. ע"פ הסקר, באופן מובהק מצביעים רפובליקנים תומכים יותר ובאופן קבוע בישראל, מאשר הדמוקרטים.

בצרפת מצבנו קשה יותר ע"פ הסקר: רק 16 אחוז מהצרפתים קוראים לממשלתם לתמוך בישראל, מול 22 אחוז של הפלשתינאים. ואולם, 35 אחוז מהצרפתים מעדיפים שממשלתם כלל לא תתערב בסכסוך. גם בבריטניה הנתונים דומים: 16 אחוז בעד ישראל, 24 בעד הערבים ו 59% בעד התעלמות מוחלטת. בגרמניה לעומת זאת, נרשמה בחודשים האחרונים, כך לפי הסקר, עליה חדה בתמיכה בפלשתינאים (29%) מול צניחה בתמיכה בישראל (13%). 16 אחוז מהגרמנים ממליצים שממשלתם תתמוך בשני הצדדים בסכסוך.

הנתון המדהים שגילה הסקר הוא שבניגוד למצופה, כאשר מחצית מהפלשתינאים בעזה (46%) מאשימים את הישראלים במצבם, הרי שכמחצית מהם - מאשימים דווקא את הנהגת החמאס. זאת, בניגוד לסקר דומה שנערך בין ערביי יהודה ושומרון, שם 62% מאשימים את מנהיגי ישראל, ורק 19 אחוז את החמאס וישראל גם יחד. הסקר נחשף היום (שלישי) בועדת העלייה והקליטה שדנה בתדמית ישראל בעולם. זאת, בעקבות החלטת יושב הראש הוועדה ח"כ דני דנון (ליכוד) לקדם את נושא ההסברה, ולבצע מעקב שוטף ורצוף אחרי פעולות משרדי הממשלה בנושא, והצורך לשפרם כל העת.

בורות מפליגה

ח"כ דנון הדגיש בדיון כי כמעט ולא נכח במפגש בארה"ב או באירופה שבו לא נשאל על ההסברה הממלכתית. הוא ציין כי "כולם מבינים את החשיבות של העניין, ויש הרבה גופים פעילים - אך בתיאום נמוך. כמו שבתחומים אחרים עשינו צוותים בינמשרדיים - צריך לנהוג כך גם בהסברה".

מנכ"ל משרד ההסברה והתפוצות רונן פלוט הוסיף כי מינהלת ההסברה במשרדו מתואמת עם קהילות יהודיות ברחבי העולם, ובקרוב מתוכננים כ 6000 איש מקהילות אלו להגיע לסמינריוני-הכנה - ובאמצעותם להפוך לשגרירי מסרים שיצאו מהארץ. הוא הדגיש כי הבעיה הגדולה ביותר של ישראל איננה הלא-יהודים אלא דווקא הקהילות היהודיות הניזונות מעיתונאים זרים כאן בארץ, ומקבלות תמונה שלילית ומעוותות על ישראל. "באחת הפעמים שהייתי בחו"ל" סיפר, "שאל אותי יהודי האם זה נכון שאחרי תשע בערב יש אצלכם עוצר?!"...

ח"כ נחמן שי (קדימה) הדגיש כי תקציב ההסברה קטן מדי, וכי יש התפתחויות טכנולוגיות כל הזמן שעל ישראל להיות גמישה דיה ולהשתנות בהתאם. ח"כ עינת וילף (העבודה) הוסיפה כי "ישראל מרגישה עדיין לא-נוח לתקוף את הערבים, ואנחנו רק מגיבים. צריך לבייש את הצד השני, ולא לשדר תפיסה תבוסתנית". וילף גם קראה להשקיע מאמץ רב יותר במדינות דרום-אמריקה, אסיה ומזרח-אירפה. "בראיה עתידית אולי על כל אדם שאנו מפסידים באוניברסיטת ברקלי אנחנו יכולים להרויח כמה מאות שיתמכו בנו בהודו או בסין". גם היו"ר דנון גילה, כי בזמן המשט הטורקי נשלחו חברי הכנסת להתראיין ללא שהיו בידיהם נתוני-אמת מהגורמים הרשמיים. הוא גם קרא להקל על מיסוי לכתבים הזרים, כדי למנוע מהם מעבר לרשות הפלשתינאית.

לקראת הדיון ערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת, סקירה מקיפה הן על פעילות משרדי החוץ וההסברה, התקציב שלהם, הפעולות בהן הם נוקטים, היעדים אותם הציבו ועוד. הסקירה מגלה כי בעוד ישראל סובלת מתדמית שלילית בעולם, באותה מידה ובו-בזמן היא גם זוכה דווקא להערכה על הישגים טכנולוגיים, חינוכיים וכלכליים בעיקר ברוסיה, מזרח-אירופה, סין, קוריאה והודו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}