כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

דו"ח על האוניברסיטאות: ניהול בזבזני וכושל

סיפרו לכם שהאוניברסיטאות סובלות מקיצוצים? שהן זקוקות בדחיפות לעוד תקציבים? • ד"ר יעקב ברגמן, הסדין האדום של האקדמיה, בדו"ח מזעזע: עושים כזמרי, ומשתכרים כפנחס

העיקר שמסיתים נגד החרדים. הפגנת הסטודנטים
העיקר שמסיתים נגד החרדים. הפגנת הסטודנטים



דו"ח מעניין הונח אתמול על שולחנם של המשתתפים בדיון בוועדת הכספים, והצליח להפתיע את הנוכחים. את הדו"ח הכין ד"ר יעקב ברגמן, מהאוניברסיטה העברית, שקבל על שיטת התגמול של מוסדות אקדמיים, בעיקר אוניברסיטאות.

לדבריו, הן מגדילות את מספרי הסטודנטים כדי לזכות לתוספת תקציב, על חשבון איכות ההוראה והמחקר. הדיון בוועדה עסק בתוספת התקציבית למשרד החינוך, והשתתף בו גם שר החינוך, גדעון סער.

הדו"ח תוקף, בין השאר, את פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה. למי שאינו זוכר, טרכטנברג הוא מינוי של גדעון סער, והוא מייצג עמדות לפיהן יש לבצע שינוי מקיף, כדי להפריח מחדש את המחקר המדעי וההוראה האיכותית של ישראל.

בערך באותה תקופה יצא 'דה מרקר' עם כתבה מקיפה על הד"ר ברגמן, וכך הוא הוצג בה: "הבעיה: אל תזכירו את השם יעקב ברגמן בחוגים אקדמאיים. לא כדאי לכם. ברגמן הוא הסדין האדום של האקדמיה בישראל. אם תרצו, הוא הירון זליכה של המגזר האקדמי. הוא זה שעומד כמטיף בשער, וכבר שנים מתריע כי האקדמיה בישראל מנוונת ומסואבת, וכי היא מדרדרת את עצמה למוות. היא, ולא אחר. היא, ולא הקיצוצים שהשית עליה משרד האוצר".

" בזבוז משאבים אדיר"

אחרי שהצגנו את האיש, נעבור לציטוט דבריו. נדגיש מראש כי כל שורה מהדו"ח שלו מקפלת מאחוריה ים של נתונים, והאיש, בפירוש, אינו שולף דבר מהאצבע. כך שרצוי להתייחס אליו ברצינות רבה.

"הממסד האקדמי הטעה, שתקציבי ההשכלה הגבוהה קוצצו", פותח ברגמן, "אבל הם לא קוצצו! ישראל שיאנית בהוצאה על השכלה גבוהה. חוליי המערכת הם תוצאה של בזבוז משאבים אדיר על שכר גבוה ופנסיות ללא כיסוי לוותיקיה, אשר לפי טרכטנברג, רוב בהם אינו נותן תמורה מאין בקרה נאותה על פעילותם".

והוא ממשיך להצליף: "הנהלות האוניברסיטאות חלשות מלסגור מחלקות כושלות. הן הגדילו מספרי הסטודנטים הרבה מעבר למכסות ות"ת כדי לממן הבזבוז. המשך הבזבוז הוא תוצאה של ניהול עצמי כושל של המערכת ללא פיקוח ציבורי נאות, מצב שלא קיים בשום מדינה אחרת בעולם. בשום מדינה אחרת בעולם אין גופים כמו מל"ג ות"ת, בהן המפוקחים הם המפקחים. (לדוגמא: נציגי הבנקים אינם מפקחים על הבנקים)".

"מל"ג ות"ת והאוניברסיטאות בשליטת ותיקי הסגל האקדמי. טרכטנברג חושש מהם .לכן אינו מטפל בבעיות המרכזיות הבוערות. לכן, הוא מתרכז בתוספת תקציבים למערכת בזבזנית וכושלת, מחזיר דו"ח ועדת שוחט הכושלת דרך החלון.יש לטפל קודם בבעיית בזבוז המשאבים האדיר. אם יופסק הבזבוז, לא יהיה צורך להוסיף תקציבים. יש לסתום תחילה את החורים הגדולים בתחתית החבית".

"מי הטעה את שר החינוך ואת הציבור?"

ברגמן סבור, כי "על ועדת הכספים לדחוק במשרד האוצר ליישם את הרפורמות שמשרד האוצר יזם, ושהוכשלו על-ידי הממסד האקדמי. על ועדת הכספים להתנות תוספת תקציב בהוצאת מכרז לחברת ייעוץ לעבודה מקיפה לתיקון המערכת, כמו מקנזי במשרד הבטחון, וכמו המכרז שמוציא עכשיו המשרד לביטחון פנים".

בראיון, שנערך עם הפרופ' טרכטנברג ב'ידיעות' לפני מספר שבועות, טען הלה כי "האוניברסיטאות בישראל הורעבו במהלך שנות האלפיים לכדי עור ועצמות". הוא אף כינה את העשור האחרון בשם "העשור האבוד של האוניברסיטאות שלנו".

טוען ברגמן, בתגובה: "לא נכון!"

האמת היא, לדבריו, ש"האוניברסיטאות לא הורעבו! תקציביהן לא נשחקו ולא נסחטו!". הוא, כמובן, מצרף נתונים להוכחה. גם שר החינוך, גדעון סער, טען במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה בקיץ, כי "במהלך העשור האחרון חלה שחיקה תקציבית בתקציבים שהופנו להשכלה הגבוהה".

טוען ברגמן, גם כאן, כי מדובר בנתון "לא נכון!", כפי שהוא מגדיר זאת בלשונו המצליפה ללא רחמים.

"האמת: מרכז המחקר והמידע של הכנסת קובע: בין השנים 2000 ל-2009 לא היה קיצוץ בתקציב להשכלה הגבוהה. התקציב דווקא גדל! כך קבעה גם ועדת שוחט. אז מי הטעה את שר החינוך ואת הציבור?" – הוא שואל, וגם עונה: "הממסד האקדמי!"

"מסורת של ניהול בזבזני וכושל"

והוא גם מפרט: "ישראל חמישית! בעולם בהוצאה על השכלה גבוהה. ישראל שלישית! בעולם בהוצאה על מחקר אקדמי. ישראל ראשונה! בעולם בהוצאה על מחקר ופיתוח". לדבריו, הטענות הללו מקורן בניהול הכושל והבזבזני.

"הדו"ח שפרסם השבוע מבקר המדינה מציג מסורת של ניהול בזבזני וכושל, שבחסות הפיקוח האליטסטי הפנימי, מכוון לחלוקת שלל ותענוגות לחברי הגילדה הסגורה", מצטט ברגמן את מה שנכתב לפני כשנתיים ב'גלובס'. "ניהול כושל מצד האוניברסיטאות עצמן הוא שהביאן אל עברי פי פחת", כתב אז גם YNET. "הנחנו לאקדמיה לנהל את עצמה באופן כושל ולשעבד חלק ניכר ממשאביה לתשלום

"הם עושים כזמרי, ומשתכרים כפנחס", טוען ברגמן. הוא מצטט את טרכטנברג בראיונות לעיתונות שם אמר כי "הסגל האקדמי מבוגר, ורובו אינו יוצר מחקר ראוי, הוא אף אינו נדרש ללמד במקום המחקר שאינו חוקר, אבל מקבל את המשכורות הגבוהות ביותר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}