שנת מתחים ומאבקים - חילונים וחרדים / טור
יוסף משה הרשלר, מנהל מחלקת שיח - גשר, מסכם את מאבקי החילונים והחרדים בשנה האחרונה
- יוסף משה הרשלר
- כ"ה אלול התשע"ו
- 4 תגובות
אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90)
השנה החולפת הייתה שנת מתחים. אולי זה לא חדש ותמיד ישנם מתחים ומאבקים בלתי פוסקים. אבל נראה שהשנה "זכינו" לטעום מכל סוגי המתחים הבין מגזרים בשנה אחת.
בערב יום הדין אייני רוצה לקפח שום מתיחות בכך שלא אמנה אותה, ובכך ליצור חלילה מתיחות נוספת... אז אני מבקש מראש סליחה ממי שאשכח למנות אותו.
היה לנו את השד העדתי שצץ ועלה במופעים שונים ומשונים במהלך השנה, את המאבקים בין ראשי כנופיות / אספסוף / צ'חצ'חים / מנשקי מזוזות וקמעות/ חסרי התרבות / מזרחיים / דוידים הנחלאווים וליאורים עזריים, נערי גבהות, בעלי זקנים, נואמי נאומי סוטים, לבין כל אלה שמחזיקים עצמם בצד שכנגד.
בין לאומניים לאנטי ציוניים, בין ימניים לשמאלנים, בין ימניים יותר לימניים פחות, בין שמאלנים יותר לשמאלנים פחות, בין חילונים יותר לחילונים פחות, בין דתיים לחילונים, בין דתיים יותר לדתיים פחות, בין חרדים לחילונים/דתיים, בין חרדים יותר לחרדים פחות.
המאבקים היו על הזהות היהודית של המדינה כמעט בכל הזירות האפשריות.
השבת - צביונו של יום המנוחה בירושלים תל אביב חיפה אשדוד יבנה כפר סבא נתניה צפת וטבריה ועוד, במגזר הפרטי ובמגזר הציבורי.
רפורמים - צביונם הדתי של המקוואות בישראל, ושל שריד בית המקדש הכותל המערבי
חינוך - כן לימודי ליב"ה או לא לימודי ליב"ה, כן הפרדה מגדרית בלימודי אקדמיה לחרדים, או לא.
ישיבות - סנקציות פליליות, מכסות גיוס, ו - 1800 עילויים, או מתן אפשרות לכל החפץ שתורתו תהיה אומנתו, להגות בתורה ללא חשש.
מרחב ציבורי - מתיחויות בשכונות ובערים מעורבות. הקצאות ומנהלים קהילתיים בירושלים, מקומם של החרדים בחיפה, ואפילו בני ברק ואלעד שיש בהם גם דתיים לאומיים, "זכו" להיאבק על צביונם.
צה"ל - בין "הדתה" לחילוניות, בין תודעה יהודית לזהות ישראלית.
אם נשווה את כל המכלול ממנו מורכבים החיים של המגזרים השונים פה בארץ לגוף, הרי שמיששנו את כל איברנו ומצאנו אותם בעלי מומין מכף רגל ועד ראש אין בהם מתום (מתוך תפלה זכה).
יד ימין אינה משתלבת עם שמאל, שניהם במאבקים עם הרגל, ואילו האצבעות צובטות ומושכות, וכולן על ידי הפה ננשכות.
כולנו עומדים בתפלה בימי הדין לתקן עולם במלכות שד-י. אבל עד שהאמת והשלום אהבו וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ, כדי שחזון אחרית ימים זה יתממש, אנו נדרשים לעשות את המעשה ולו הקטן ביותר, כדי שההתעוררותא דליעלא תפגוש את ההתעוררות דלתתא שלנו. אם כל אחד יחפש במרחב הקרוב אליו, את המקום בו הוא יכול למנוע מחלוקת ריב ומדון, אפילו בחסימת פיו ממשפט מתסיס, או בלימת עצמו מאמירה מפלגת, בוודאי נשפיע כך שפע רב בכול ה"עולמות", ונהפוך ראויים יותר להתברך לאלתר לשנה טובה ולחיים ארוכים ולשלום.
הכותב הוא מנהל מחלקת שיח בארגון גשר.
בערב יום הדין אייני רוצה לקפח שום מתיחות בכך שלא אמנה אותה, ובכך ליצור חלילה מתיחות נוספת... אז אני מבקש מראש סליחה ממי שאשכח למנות אותו.
היה לנו את השד העדתי שצץ ועלה במופעים שונים ומשונים במהלך השנה, את המאבקים בין ראשי כנופיות / אספסוף / צ'חצ'חים / מנשקי מזוזות וקמעות/ חסרי התרבות / מזרחיים / דוידים הנחלאווים וליאורים עזריים, נערי גבהות, בעלי זקנים, נואמי נאומי סוטים, לבין כל אלה שמחזיקים עצמם בצד שכנגד.
בין לאומניים לאנטי ציוניים, בין ימניים לשמאלנים, בין ימניים יותר לימניים פחות, בין שמאלנים יותר לשמאלנים פחות, בין חילונים יותר לחילונים פחות, בין דתיים לחילונים, בין דתיים יותר לדתיים פחות, בין חרדים לחילונים/דתיים, בין חרדים יותר לחרדים פחות.
המאבקים היו על הזהות היהודית של המדינה כמעט בכל הזירות האפשריות.
השבת - צביונו של יום המנוחה בירושלים תל אביב חיפה אשדוד יבנה כפר סבא נתניה צפת וטבריה ועוד, במגזר הפרטי ובמגזר הציבורי.
רפורמים - צביונם הדתי של המקוואות בישראל, ושל שריד בית המקדש הכותל המערבי
חינוך - כן לימודי ליב"ה או לא לימודי ליב"ה, כן הפרדה מגדרית בלימודי אקדמיה לחרדים, או לא.
ישיבות - סנקציות פליליות, מכסות גיוס, ו - 1800 עילויים, או מתן אפשרות לכל החפץ שתורתו תהיה אומנתו, להגות בתורה ללא חשש.
מרחב ציבורי - מתיחויות בשכונות ובערים מעורבות. הקצאות ומנהלים קהילתיים בירושלים, מקומם של החרדים בחיפה, ואפילו בני ברק ואלעד שיש בהם גם דתיים לאומיים, "זכו" להיאבק על צביונם.
צה"ל - בין "הדתה" לחילוניות, בין תודעה יהודית לזהות ישראלית.
אם נשווה את כל המכלול ממנו מורכבים החיים של המגזרים השונים פה בארץ לגוף, הרי שמיששנו את כל איברנו ומצאנו אותם בעלי מומין מכף רגל ועד ראש אין בהם מתום (מתוך תפלה זכה).
יד ימין אינה משתלבת עם שמאל, שניהם במאבקים עם הרגל, ואילו האצבעות צובטות ומושכות, וכולן על ידי הפה ננשכות.
כולנו עומדים בתפלה בימי הדין לתקן עולם במלכות שד-י. אבל עד שהאמת והשלום אהבו וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ, כדי שחזון אחרית ימים זה יתממש, אנו נדרשים לעשות את המעשה ולו הקטן ביותר, כדי שההתעוררותא דליעלא תפגוש את ההתעוררות דלתתא שלנו. אם כל אחד יחפש במרחב הקרוב אליו, את המקום בו הוא יכול למנוע מחלוקת ריב ומדון, אפילו בחסימת פיו ממשפט מתסיס, או בלימת עצמו מאמירה מפלגת, בוודאי נשפיע כך שפע רב בכול ה"עולמות", ונהפוך ראויים יותר להתברך לאלתר לשנה טובה ולחיים ארוכים ולשלום.
הכותב הוא מנהל מחלקת שיח בארגון גשר.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות