כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

הוועדה שמינה נתניהו: בעד 'חוק האברכים'. אבל...

ההמלצות: הסיוע ישאר ללא שינוי ב-3 השנים הבאות. מעבר ל-3 שנים - יופחת ב-75% • משרד הפנים: פטור לישיבות קטנות מארנונה • ח"כים דתיים: לתקצב "בתי מדרש" חילוניים כמו..ישיבות

אברכים. צילום:פלאש90
אברכים. צילום:פלאש90



עם סיום עבודת הוועדה המיוחדת שהקים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדי לדון ב'חוק האברכים' - יוגשו היום המלצותיה: להשאיר את החוק בתוקף.

על פי המלצות הוועדה, גובה הסיוע הכלכלי לאברכי כולל הזכאים להבטחת הכנסה, יישאר ללא שינוי משמעותי ב-3 השנים הבאות. מעבר ל-3 שנים - הוועדה ממליצה להפחית את הסיוע ב-75%, ובנוסף - במידה ויגדל מספר הזכאים לקצבה, יישאר התקציב על סכום זהה, כאשר חלקם של הזכאים יקטן.

הוועדה ממליצה להגביל את הסיוע לחמש שנים בלבד, כאשר היוצאים מן הכלל הם רק מקבלי סיוע בני 35 שנה, שיהיו זכאים לסיוע עד לסוף חייהם. סיוע יינתן גם למי שהחליטו לעבוד בחצי משרה, עד לתקרה של 3,000 שקלים. סך הקצבה ליחיד יעמוד על 1,040 ₪.

במקביל, כדי לשמור על השוויון, כהוראת הבג"צ בשעתו, הוחלט להמליץ על הגדלת הסיוע לסטודנטים הנזקקים, עד לתקציב של 50 מיליון שקל.

בעיתונות החילונית מיהרו להכריז על המלצות הוועדה ולתארן כ" מכשירים את השרץ", כהגדרת 'ידיעות אחרונות'.



את המדורה ליבתה, מבחינתם, החלטת משרד הפנים לפטור מארנונה את הישיבות הקטנות. 'כלכליסט', שדיווח על ההחלטה, ציטט את דברי היועץ המשפטי של משרד הפנים, יהודה זמרת, שטען כי נאסר על רשויות מקומיות לגבות ארנונה מישיבות קטנות.

"בישיבות הקטנות לומדים נערים בני 13–16 אך ורק לימודי תורה, בעיקר גמרא. זאת בניגוד לישיבות התיכוניות, שבהן לימודי הקודש משולבים בלימודי חול. הישיבות הקטנות צמחו בשנות התשעים וכיום פזורות בישראל יותר מ-50 מהן. אותם מוסדות מעשירים את בני הנוער אך ורק בנושאי דת, וממדרים מהתלמידים לימודי ליב"ה. הישיבות הקטנות זוכות לתקצוב חלקי ממערכת החינוך, והורי התלמידים נאלצים לשלם במקביל מאות שקלים מדי חודש", דברי ה'הסבר' של "כלכליסט".

לפני מספר שבועות החל ח"כ אמנון כהן מש"ס לקדם הצעת חוק המכשירה את הפטור. מן ההצעה עלה, כי "בעוד רוב בתי הספר בישראל זכאים לפטור, הישיבות הקטנות אינן זכאיות לפטור, דבר שיוצר אפליה בלתי סבירה. עיקרון השוויון מחייב כי ככל שמוענק פטור מארנונה - מן הראוי כי פטור זה יוענק לכולם במידה שווה".

בעקבות החלטתו החדשה של משרד הפנים נראה כי הצעת החוק מיותרת. "הוגשה הצעת חוק למתן פטור מארנונה לישיבות הקטנות. בעקבות זאת הוציאה הלשכה המשפטית במשרד הפנים חוות דעת, ולפיה הצעת החוק מיותרת שכן כבר כיום לפי החוק זכאים מוסדות אלה להנחה", הגיבו במשרד הפנים.

הצעת חוק של ח"כים דתיים: לממן "בתי מדרש חילוניים"

במקביל, מתגבשת בימים אלו הצעת חוק על ידי שישה ח"כים - שנים מהבית היהודי (זבולון אורלב, אורי אורבך), אחד מהאיחוד הלאומי (אורי אריאל) ושלושה מסיעת 'קדימה' (שי חרמש, רונית תירוש וזאב ביילסקי - לממן "בתי מדרש חילוניים".

על פי ההצעה, כל מוסד שהוקם שלא למטרת רווח, ואשר נלמדים בו "ערכי היהדות", יזכה לתקציב הזהה לתקציב הישיבות.

את התקציב יעביר משרד התרבות והספורט.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}