כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

עקיצת הפיסוקאים • האשם המרכזי: 'יתד' • עלילה אמיתית

הקורבנות: ילד חולה, גבאי ונופשים • השיטה: הנוכלים, פותחים 'יתד', מתעדכנים בנזקקים – ומבטיחים פיתרון, תמורת העברת 'דמי רצינות' • אז למה 'יתד' מתעלם?

קרא בעיתון ונעקץ. תמונת אילוסטרציה
קרא בעיתון ונעקץ. תמונת אילוסטרציה



יש בסיפור הזה הכול: חשיפה עיתונאית שהביאה להסרת המסכה מעל פניהם של הנוכלים, עבודת בלשות מוצלחת שביצעו כמה אברכים שניחנו בחושים מחודדים, ואפילו התעלמות מכוונת של עיתון מתחרה שאמור לדאוג לקוראיו אך הוא מבכר להתעלם.

בשורות הבאות נביא בפניכם את הסיפור המלא שזכה לשם 'עקיצת הפיסוקאים' . הסיפור מוכר היטב לקוראי 'המודיע', שנחשפים החל מלפני חודש לפרקי העלילה שהתחילה, וככל הנראה אינה עומדת להסתיים.

הסיפור החל כאשר פרסם כתב העיתון, מאיר גולד, סיפור על 'עקיצה' שהייתה מנת חלקה של משפחה בני ברקית צעירה. מדובר במשפחת ו' שגילתה אורחים בלתי קרואים שהשתכנו בביתם - חרקים זעירים שהתנחלו בבית. המדביר שהוזמן היה הגון דיו כדי לומר להם שידיו קצרות מהושיע. "אלו פסוקאים", אמר והבהיר שהדברה תעלים אותם לכמה ימים, אך לאחר מכן הם ישובו שוב ובהמוניהם.

הומלץ להם להתאזר בסבלנות עד שהאורחים יעזבו כלעומת שבאו, אך ההמלצה לא הייתה ישימה.
בשלב מסוים הרימו ידיים והמשפחה נטשה את הבית ועברה לבית ההורים. לאחר שראו כי הפיסיקאים אינם מעלים על דעתם לעזוב, פרסמו בייאושם מכתב במדור 'מכתבים למערכת' המופיע ב'יתד נאמן' המופץ חינם ביום שלישי, בו תינו את צרתם וביקשו מכל מי שחווה על בשרו את התופעה שיתרום להם מניסיונו ומעצתו.

בעקבות המכתב, זכו לעשרות טלפונים שרובם ככולם היו שיחות של השתתפות בצער בנוסח "גם אנו עברנו את החוויה", אבל קרן אור אחת בכל זאת היתה.

"יש לי חומר מיוחד, את התשלום תשלחו במונית"

שיחה אחת הגיעה מיהודי שהציג את עצמו כראש כולל בטבריה, ואשר סיפר להם כי גם בכולל שלהם הם סבלו מאותה מכה. "עד שבאחד הימים הגיע אלינו יהודי שסיפר לנו שישנו מדביר מסוים שמסוגל להתגבר על הבעיה".

ראש הכולל מסר להם מס' טלפון נייד דרכו יוכלו ליצור קשר עם המדביר. הם התקשרו למדביר שהופתע כיצד הם הגיעו אליו, ולאחר ששמע כי אותו ראש כולל טברייני המליץ על שירותיו נזכר במקרה ואמר שבאפשרותו אכן לעזור.

"ראו", אמר, "אני כבר לא עובד בתחום, אך יש לי אכן חומר מיוחד שאותו ייבאתי בעבר ביבוא עצמי מקנדה. הבעיה, שאני כבר לא במקצוע ואם אבוא במיוחד מהצפון כדי להדביר זה יצא לכם סיפור יקר. בואו נעשה כך. אתם תשלחו אלי את התשלום עם מונית, ואני אשלח בחזרה את החומר שאותו תמסרו לכל מדביר שתרצו".

את המחיר עבור החומר, 1500 ש"ח כולל המשלוח, סוכם שימסרו לנהג המונית. ואכן, כעבור מספר שעות מתקשר אדם המזדהה כנהג המונית הם מסרו לו את הכסף והתקשרו למדביר שעתה ישלח את החומר. אך כעת האיש לא ענה לטלפונים. רק למחרת הצליחו ליצור עמו קשר, אך מאז ניהלו מרדף אחר הרוח...

נחזור לדיווח ב'המודיע' שם סיים כך את הסיפור מיודעינו מאיר גולד: "האם משפ' ו' נפלה קרבן למזימה שמאחוריה עמדו נוכלים? סביר להניח שכן. להשערתנו, לא מדובר בקבוצת נוכלים שכן לא סביר להניח שכמה נוכלים יתארגנו יחד כדי לחלץ ממשפחה תמימה 1,500 ש"ח, אלא מדובר באדם אחד. הוא גילה את המכתב, הוא התקשר והזדהה כ'ראש כולל', לאחר מכן הפך ל'מדביר' כשלשם כך עשה שימוש בטלפון אחר שברשותו, תוך שהוא מנצל את מצוקתה של המשפחה ויודע כי הם שרואים בו מלאך מושיע יהיו מוכנים למסור את הכסף עוד לפני שיחזיקו את החומר בידיהם"...

"כרגע אין לסיפור סוף, הכסף לא חזר והפסוקאים אף הם לא חושבים לעזוב, ומה שאפשר להסיק הוא שיש לגלות עירנות", כתב גולד. "אותו נוכל או נוכלים אחרים יכולים להתקשר גם למי שמבקש עזרה מהקנדידה או הפטרת ממנה הוא סובל, להציע לו שיקוי פלאים ולהיעלם בלי להשאיר עקבות. כך שעם כל ההערכה שיש לנו לאלו שמתקשרים להציע עזרה, גם בהם יש לנהוג בנוסח 'כבדהו וחשדהו'".

בלב כפר ורדים: וילה מפוארת עם מקווה

לא חלף שבוע והתברר כי הקביעה היתה נכונה. אוהו, נכונה.

שבוע לאחר מכן מדווח 'המודיע' כי "פרשיית נוכלות רחבת היקף שבה 'נעקצו' אזרחים חרדים רבים, נחשפה ופוענחה אתמול". והנה הידיעה: "אתמול שמו אנשי מחלק ההונאה במחוז ת"א של משטרת ישראל את ידיהם על שני נוכלים שלפי החשד קשורים למקרים רבים שבהם נפלו אזרחים חרדים בפח, לאחר שהם נתנו בהם אמון ומסרו להם סכומי כסף ניכרים בלי לחשוד שבעצם מדובר במזימה. אחד הנוכלים נעצר במהלך תרגיל מבריק של המשטרה ואילו זהותו של השני, אחיו שהיה שותפו וככל הנראה אף המוח שמאחורי התוכנית, ידועה למשטרה".

מי שחשף את פרצופו של הנוכל היו אנשי חברת דאצ'ה' (חברה חרדית המפעילה מאגר מידע שבו מפרסמים בעלי צימרים, קמפוסים ובתי הארחה את אתרי הנופש שלהם, כאשר החברה מוודאת שהם אכן מתאימים לאוכלוסיה החרדית והיא מביאה את המידע לידיעתו של הציבור). הם קראו את הסיפור על הפיסיקאים ועשו "אחד ועוד אחד". הם קישרו בינו לבין סיפור אחר שאירע אצלם וכך הצליחו לסגור מעגל ולחשוף את זהותו של הנוכל.

"לפני חודש", כך סיפרו ב'דאצה' ל'המודיע', "התקשר אלינו אדם שביקש לפרסם את דירת הנופש שלו, וילה מפוארת בכפר ורדים, הכוללת כוללת חדרים מפוארים בשלושה מפלסים, בריכה צמודה, מקווה טהרה ועוד. לאחר מיקוח קצר, הוצאנו ממנו מחיר מיוחד עבור לקוחות שיופנו בידי 'דאצה' של 2,000 שח.

"ואכן, מספר ימים לאחר מכן פנה אלינו אברך שחיפש קמפוס שם יוכלו לצאת קבוצת אברכים לשבת. המלצנו על הוילה בכפר ורדים שמושכרת במחיר חסר תקדים, והאברך יצר קשר עם בעל הוילה. זה סיכם עמו כי ישלם לו דמי קדימה של 1000 שקלים כאשר את הכסף ימסור בידי נהג מונית שיעבור בבני ברק וימסור לו את הכסף. העסקה סוכמה ואכן למחרת הגיע נהג מונית שקיבל לרשותו את הכסף.

בדאצ'ה שמעו מהאברך על התהליך, ושם נדלקו כל הנורות האדומות.

הם החליטו לבדוק את הנושא לעומקו, כשלשם כך יצרו קשר עם הכתובת הטבעית: בית חב"ד אשר בכפר ורדים. שליח חב"ד בישוב, הרב עמיחי מרינו בסקי, זוקף גבה כאשר הוא שומע על וילה עם בריכה ומקווה בישוב. "בכפר ורדים אין כל מקווה, ואדרבא, אנו מנהלים היום מאבק להקמת מקווה בישוב. וילה מפוארת חדשה?".

בשלב מסוים הם קושרים את הקצוות. מתברר שבעבר התארח בבית חב"ד אדם, תושב הדרום, ששהה זמן מה באחד הצימרים בישוב והוא נטש לאחר תקופה כשהוא מסרב לשלם עבור השכירות. מעבר לכך, האיש לווה מהרב מרינובסקי עשרות אלפי שקלים שאותם לא החזיר, ואפילו את הרכב של שיינפלד הוא לקח עמו ליומיים שהפכו לחודשיים כאשר רק לאחר שהמשטרה התערבה הוחזר הרכב לבעליו. התברר כי האיש אכן ערמומי ומתוחכם, ברשותו לא פחות מ-12 מכשירי פלאפון שבהם הוא עושה שימוש כשעתה מובן מה הן השיחות הרבות שהוא מנהל במשך היום.

מחלק ההונאה מתערב

לאחר שנחשפו לסיפור, החליטו ב'דאצה' לשחק את המשחק הלאה ו'מבצע ורדים' יצא לדרך.

הם יצרו קשר עם אנשי מחלק ההונאה במחוז ת"א ומסרו את כל החומרים שנאספו על ידם. במשטרה, חשוב לציין, לקחו את הסיפור כולו ברצינות והנושא הועבר לטיפולה של רנ"ג יונה בטצ'ינסקי, חוקרת בכירה ומוערכת שברזומה שלה רשומות חשיפות של פרשיות מורכבות אחרות. בהכוונתה, יצר האברך קשר עם בעל הוילה וסיכם עמו על העברת התשלום הנוסף בן שמונה מאות השקלים.

יום לאחר מכן, בוצעה העסקה: נהג המונית הגיע כמוסכם לבני ברק שם המתין לו האברך עם הסכום, אך פרט לכך המתינו במקום שוטרים שתיעדו את העברת הסכום והם עקבו לאחר מכן אחר נהג המונית. הנהג נעצר מיד לאחר מכן בתחנת דלק סמוכה לבני ברק כאשר הוא מעביר את הכסף לנוכל שהמתין לו במקום. התברר שהנהג הוא אדם תמים שאין לו קשר למעשים, מלבד העובדה שהוא נשלח על ידי תושב נתיבות ששכר את שירותיו להעברת סכומי כסף מלקוחות במרכז.

מכאן היתה הדרך קצרה לגילוי זהותו של האיש, שהתברר כי הוא עובד יחד עם אחיו כאשר דפוס הפעולה שלהם היה פשוט למדי: הם נהגו לעבור על דפי 'יתד נאמן' המחולק חינם ואשר מגיע גם לנתיבות, וכשזיהו קרבנות שנראו קלים לפיתוי נהגו ליצור סיפורי כיסוי שבאמצעותם הצליחו לגייס אלף שקל פה ואלפיים שקלים שם. למרבה המזל ולרוע מזלם המקרה האחרון שבו הפילו את המשפחה מוכת הפיסוקאים נחשף ב'המודיע', כשבס"ד הוא עורר את חשדם של אנשי 'דאצה' שהצליחו לפענח את התמונה ולקשר את הקצוות שהביאו ללכידתו.

במשטרה העריכו שהשניים היו קשורים למקרים רבים נוספים בהם הצליחו להפיל אזרחים תמימים מהציבור החרדי. "ככל הנראה מדובר בקצה קרחון" אמרו במשטרה. "לאחר שהשניים ייחקרו, ננסה להגיע למידע נוסף ואנו מבקשים כי אזרחים נוספים שחושדים כי הונו על ידם יגישו אף הם תלונה למשטרה".

מקדמה להצעת-עבודה: 2000 שקלים

מאז הגיעו כמה וכמה מקרים שלימדו כי שדפוס הפעולה היה פחות או יותר זהה. הנוכלים נהגו לעבור על דפי 'יתד' המופץ חינם, ולאחר מכן יצרו קשר עם מפרסמי מודעות ומכתבים שנראו להם כקלים לפיתוי. הם דאגו ליצור סיפורי כיסוי משכנעים כשכל סיפור הותאם לנושא המודעה.

במקרה אחר פירסם נהג הסעות מודעה. בעקבות המודעה התקשר אליו אדם שהציג עצמו כעובד 'יד לאחים' המחפש נהג שיעבוד עמו באופן קבוע. גם במקרה זה דאג האיש להפנותו לאדם אחר שהוצג כרב בכיר בארגון. בהמשך, כהוכחה לרצינותו, נדרש להעביר להם 2,000 שקלים. גם במקרה זה התעורר חשדו של נהג הטנדר וכאשר הוא החל לשאול שאלות 'מיותרות' נותק לפתע הקשר בינו לצמד הנוכלים.

סיפור מדהים נוסף אירע עם משפחה שפרסמה מכתב למערכת ובה בקשה למידע שיכול לעזור לילדם הסובל מפסוריאזיס. הם קיבלו טלפון מאדם שהמליץ להם על רופא מיוחד המתגורר בגליל ואשר יכול להביא להם מזור.

בשלב הבא עלה ה'רופא' לשיחה והוא דרש כמקדמה תשלום של 700 דולרים שיועברו אליו בידי נהג מונית. התרופה היתה אמורה להישלח אליהם במונית, אך היא לא הגיעה, וכאשר התקשרו נענו שהיתה תאונה והנהג מאושפז בבית חולים... במקרה זה הסיפור הסתעף לאחר ש'אשתו' של נהג המונית התקשרה ובכתה על כך שאין ברשותם פרוטה, ובני המשפחה הרחמנים אף הלוו להם אלפי שקלים...

מחיר ארון-הקודש: 1000 שקלים

הסיפור האחרון, בינתיים, מהווה עלילה בפני עצמה. במושב חרדי פרסמו מכתב עם בקשה לתרומת ארון קודש. התקשר אליהם אדם שהציג עצמו כגבאי בית-כנסת שברשותו ארון קודש מיותר, אלא שלשם כך יש לקבל את רשותו של הרב. הוא הפנה אותם למספרו של 'הרב' שאמר להם כי מדובר בארון קודש יקר ולכן עליהם לשלם רק 1,000 שקלים. הכסף נשלח ואז התקשר אליהם אדם שהזדהה כקיבוצניק מיוטבתה המוביל חלב למרכז ואשר נושא עמו במשאית את ארון הקודש שכמובן לא הגיע בסופו של דבר...

בכל המקרים הוגשו תביעות במשטרה שם קוראים לאזרחים החושדים כי נפלו קרבן למעלליהם של השניים – גם אם בעקבות חשדם לא התפתו למסור להם סכומי כסף – להגיש בהקדם תלונה רשמית. "רק כך", אומרים במשטרה, "נוכל להגיש כתב אישום מבוסס שיביא להושבתם של הנוכלים תחת סורג ובריח, דבר שיואיל למיגורם של מקרים דומים בעתיד".

מה שמוזר בכל הסיפור הוא שב'יתד נאמן' לא רואים לנכון לדווח לקוראיהם על כך שיתכן ורבים מהם נפלו קרבן למעלליהם של הנוכלים, למרות שרק מי שיגיש תביעה יוכל לקבל את כספו בחזרה. כנראה ששם סבורים שהכלל האומר 'מה שנחשף בעיתון המתחרה לא יפורסם בעיתון' נכון גם במקרה כזה, שבו הקוראים הם ששילמו וישלמו את המחיר...

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}