כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

אמסלם, בגדת במורשת יהדות ספרד

ההתרסה שלך נגד מפלגתך ורבניה אמנם מוצאת חן בעיני פרשנים ואנשי התקשורת מהשמאל, שיחבקו אותך חיבוק חנפני, משקר ומשכר, אך מסמלת עבור כולם את כל מה שרחוק ומרוחק מהמורשת הספרדית המפוארת והענפה

אמסלם בכנסת. צילום: פלאש 90
אמסלם בכנסת. צילום: פלאש 90



רבות נכתב בחודש האחרון על דעותיו השנויות במחלוקת של ח"כ חיים אמסלם, אך דומה כי העניין המרכזי בפרשה, טרם נאמר.

אין חולק כי זכותו המלאה של אמסלם להביע את דעתו, אך מבלי להתייחס לגופם של דברים, התנהלותו - ובפרט בשבוע האחרון - מייצגת מרידה במסגרות, וכפירה בערכים החשובים ביותר שעליהם הוא אמור להיות אמון.

יהודי - בפרט דתי, כל שכן חרדי, קל וחומר ספרדי - מחויב לכלל של "ועשית ככל אשר יורוך". אמסלם, שנכנס לכנסת על תקן של רב ספרדי המציית לרבותיו, גדולי הדור, בגד במורשת הספרדית בהפניית העורף לפסיקתו הנחרצת של הרב עובדיה יוסף, כמו גם לפטרוניו הרוחניים, הרב מאיר מאזוז והרב ברוך אבוחצירא.

מה מסמל עבורכם יהודי ספרדי? בעיניי מדובר באדם מאמין, ענו, צנוע ופשוט; יהודי חם, המאמין בכל לבו בחכמי ישראל; אדם המוכן להפסיד הון ובריאות אם צדיק אומר לו משהו. כשאני חושב על יהודי ספרדי, אני רואה בעיניי רוחי אדם שניצב בפתח הדלת, בידו האחת מכסה את ראשו הגלוי, וידו השנייה מנשקת את המזוזה; יהודי שייגש לנשק את ידו של צדיק בחדרת קודש.

ההתרסה החצופה של ח"כ אמסלם נגד רבותיו שלו, והעובדה שבגד במפלגה שאך לפני שנתיים העניקה לו בית פוליטי חם, מבלי שנדרש לעשות עבורה מאומה - היא תופעה שלא היתה כמותה בישראל, ומנוגדת לכל הערכים של יהודי ספרדי. כבר היו ח"כים שבגדו במפלגתם, והיו בחודש האחרון מי שהפרו משמעת סיעתית. אך כאן החטא כפול ומכופל, כאשר אדם המתיימר לקרוא לעצמו רב ספרדי, מעניק דוגמה ציבורית של גזלנות, כפיות טובה, נצלנות ויהירות.

ספרדי לייט

כיהודי ספרדי, אני מתבייש בח"כ אמסלם. אין ספק כי ההתרסה שלו כנגד המפלגה ורבניה מוצאת חן בעיניי פרשנים ואנשי התקשורת מן השמאל. אלה מחבקים אותו חיבוק חנפני, משקר ומשכר. אך כלפי הציבור מסמלת התנהגות זו את כל מה שרחוק ומרוחק מהמורשת הספרדית המפוארת והענפה: ענווה, צניעות, קבלת עול וציות לרבנים.

אמסלם חטא בחטא היוהרה והגאווה; באותן תכונות בדיוק המאפיינות את הציבור הליטאי האשכנזי, שאליו, לטענתו, מנסים ראשי ש"ס להידמות.

מסופקני אם תהיה מפלגה שתרצה באמת ובתמים להכניס את אמסלם בין כנפיה. אם הוא הצליח לטפח מרדנות כלפי אותם ערכים שאמורים להיות הקרובים אליו ביותר, אין ספק שזו תבוא לידי ביטוי גם בבית הפוליטי החדש שיארח אותו (לו יימצא כזה). מי שהצליח להפנות עורף לרבותיו המובהקים, הרבנים עובדיה יוסף ומאיר מאזוז - יפנה עורף במהירות האור לפטרוניו החדשים, בפרוץ המשבר הקטן ביותר.

ח"כ אמסלם פנה לראשי ש"ס, וביקש מהם ליטול קיסם מבין עיניהם, ואני אומר לו: טול קורה ענקית מבין עיניך.

המאמר פורסם באתר Ynet יהדות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 68 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}