כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

על סוס ועגלה, עם ספר תורה • דוד קורן חזר לעיירה • יומן מסע

דוד קורן נטל את המצלמה - ועלה על מטוס כדי להשתתף ביום ההילולא של האדמו"ר הראשון משטפנשט שנערכה בעיירה, לראשונה מאז השואה • בין טבילה במים החמים, 'קדיש' בקבר האחים, תפילה אצל ה'חתם סופר', וביקור אצל 'הדג המדבר' - התגלתה תמונה היסטורית מרהיבה • מיוחד

פוסעים בשבילי ההסטוריה. בסימטאות העיירה שטפנשט
פוסעים בשבילי ההסטוריה. בסימטאות העיירה שטפנשט



אם עד עתה הכרנו את העליה ההמונית להילולת הצדיק משטפנשט הטמון בבית העלמין נחלת יצחק בגבעתיים. השבוע חזרנו בזמן כמה דורות אחורה: לראשונה התקיימה עליה רשמית לציונו של האדמו"ר הראשון משטפנשט, הטמון בעיר יאס שברומניה.

בטיסה מיוחדת, שכללה חניית ביניים בוינה, היטלטלו למעלה ממאה איש, בציפיה לפקוד את קברו של הרבי הראשון משטפנשט, שאמר על עצמו: "אצלי אפשר לפעול ישועות בנקל".

לקראת המסע, יצא לאור ספר מיוחד, 'בשבילי הישועות', ובו תיאורים היסטוריים במלל ובתמונות, לאורך כל נקודות המסע. הספר חולק למשתתפים.

ערפל שהשתלט על המרחב האווירי של יאס, אילץ את המטוס לנחות בעיר באקאו הרחוקה.

לבאקאו יש קשר מיוחד ליום זה, שכן י"ד כסלו הוא גם יום פטירת רבה הנודע של באקאו, הרב"ז שפרן זצ"ל, גאונה ופארה של יהדות רומניה. כמה ממשתתפי המסע, נכדי הגאון, ניצלו את ההזדמנות לפקוד את קברו בבית העלמין היהודי המקומי.

אנו ממהרים ליאס כדי להספיק להגיע באור יום להילולא של האדמו"ר הראשון משטפנשט.

דקות אחדות לפני השקיעה, אנחנו שם.

התפילות הנרגשות שהתקיימו באוהל הצדיק, אינן ניתנות לתיאור. מאז השואה, לא עלתה קבוצה של יהודים לאוהל הצדיק, שהיה בנו של רבי ישראל מרוז'ין ומפיצה הראשי של תורת החסידות ברומניה.

לפני שאנו מסיימים את ביקורנו ביאס, אנו פוקדים את בית הקברות העתיק. גולת הכותרת היא קבר האחים הענק, העשוי בצורת רכבות. טמונים כאן 12 אלף יהודים הי"ד, כולם נרצחי הפוגרום האכזרי ביאס.

אחד ממשתפי המסע היה נער צעיר לימים בימי הפוגרום, וכמעט והועלה לאחת הרכבות. כעת הוא כאן, אומר קדיש לזכר בני משפחתו ונרצחי הרכבות.

על בימת ההספדים, במרכז בית העלמין, מקדם את פנינו אליעזר פינקלשטיין, בהתרגשות ובמילים חמות. הוא מתאר באוזנינו את מצב היהדות המידלדל כיום ביאס, ומביע כמיהה לעלות לארץ.

פינקלשטין הנרגש ממונה גם על המקווה המקומי ביאס. תודות לכך, זכינו לטבילה בימים חמים, שירות ייחודי עבור הקבוצה.

שואבים מים מהבאר ביציאה מבית העלמין בשטפנשטצילום: שואבים מים מהבאר ביציאה מבית העלמין בשטפנשט
שואבים מים מהבאר ביציאה מבית העלמין בשטפנשט

4 לפנות בוקר, סעודת הילולא

סערת הרגשות הולכת וגוברת שעה שנגלים לפנינו אורות העיירה שטפנשט.

בית העלמין ממוקם בפאתי העיירה. האוטובוס מתקשה להגיע קרוב לפתח בית העלמין. אנו עולים על סוס ועגלה, המובילים אותנו עד לפתח בית העלמין.

מלווים בספר התורה המהודר שהבאנו מארץ-ישראל, אנו מתהלכים ברחובותיה של שטפנשט. ושוב נשמע בין סמטאותיה, קול התפילה. שוב נראות כאן דמויות חסידיות. לפלא הוא שאוהל הצדיק משטפנשט נותר בשלמותו, והוא מטופח ומשומר להפליא. אנו עורכים בו תפילת ערבית ושירי הודיה לקב"ה שזיכה אותנו לפקוד מקומות קדושים אלו.

בחוץ אנו מגלים כי אהל נוסף "נעלם" מבית העלמין: אוהל קבורת הרה"ק ר' שלום תאומים, רבה של שטפנשט, אשר זכה לחבר בה את ספריו הנודעים 'אור תורה'. הוא אחיינו של הפרי מגדים, תלמידם של הרבי ר' ברוכ'ל ממעז'בוז וה'דגל מחנה אפרים'.

נסיעה נוספת של 240 ק"מ, האורכת 4 שעות, מובילה אותנו במעבה הלילה אל עירו של הבעל-שם-טוב, פיאטרא-ניאמץ.

השעה ארבע לפנות בוקר. התוכנית לקום לתפילת שחרית בבית מדרשו העתיק, על פי המסורת, של הבעל שם טוב. זה לא מונע כאן מהחבר'ה להתארגן לסעודת הילולא בבשר ודגים וכל מטעמים.

מראה בית הכנסת העתיק, העשוי מעץ, מחזיר אותנו אל תקופות ההוד של החסידות, כשהבעל שם טוב התבודד בהרים.

בסיום התפילה, אנו מספיקים לבקר ב'לייפציגר שול', בית-הכנסת המפואר הצמוד לבית-מדרשו של הבעל שם טוב.

ר' אברהם יעקב סלומון, נכדו של המרא דאתרא האחרון דהתם, רבי שמואל טוביאס זצ"ל, תוקע כאן, בעזרת מסמרים, שלט הנצחה לסבו, כמו לרבנים שכיהנו כאן לפניו.

בשירה וריקודים, אנו עוזבים את פיאטרא-ניאמץ, את בית מדרשו של הבעל שם טוב ואת רומניה כולה, מתוך תחושה עילאית בניחוח ימי העבר של החסידות בראשית שנות התהוותה והתבססותה ברחבי רומניה הישנה.

ציון החתצילום: ציון החת
ציון החת

שני יהודים בקהילה

אנו חוזרים ליאס, להמשך המסע בווינה האוסטרית. טיסה ואוטובוס מביאים אותנו, בדרך, אל ציונו של ה'חתם סופר' ובנו ה'כתב סופר', הטמונים בפרשבורג הסלובאקית.

מקום קברו של ה'חתם סופר', הנמצא מתחת לכביש ומסילת הברזל, הוסב בין היתר לאתר מטופח ושמור היטב, בו גם מוזיאון לתולדות יהדות הונגריה. כולם, יהודים ושאינם, פוקדים את אתר הקבר.

מפתחות הקבר נמצאים בידי ראשי הקהילה היהודית בפרשבורג - הרב מאירס, שליח חב"ד, ומרדכי אנגל, שריד אחרון למשפחה פרשבורגאית מפורסמת.

את הדמעות שנשפכו בתפילה שערכנו שם, תוכלו רק לדמיין.

דג לשבת

הגענו לבתי החיים של וינה. מיששנו בידינו את ציוניהם של רבי שמשון ורטהיימר רבה של וינה, רבי שעפטיל בן השל"ה הקדוש. לא פסחנו על מקום קבורת הדג שאמר 'שמע ישראל' ובעצת רבה של וינה נטמן בבית העלמין.

ב'שער הראשון', טמונים ה'פחד יצחק' מבויאן, רבי נחום בער מסדיגורה ורבי לוי יצחק מאוז'ירענא, נכדיו של הסבא קדישא מרוז'ין.

ב'שער הרביעי', טמונים רבי ישראל מטשורטקוב, האדמו"ר מקאפיטשניץ ועוד אדמו"רים לרוב.

לקראת סיום המסע, נכונה לקבוצה הפתעה כשברגע האחרון התגלה קברו של הרה"ק האדמו"ר מאיצקאן שטפנשט, חתנו של רבי ישראל מטשורטקוב ואחיינו של הצדיק משטפנשט, שאותו הועיד להיות ממלא מקומו, אלא שלא זכה ונסתלק חודש לפניו.

המצבה הנופלת והאותיות שאינן קריאות כמעט, נוקו בידי חברה מקומית וסומנו מחדש, על-ידי מוסדות שטפנשט.

סחוטים ועייפים מעומס המסע, הפיזי ובעיקר הרוחני, חזרנו לבתינו, מרוצים על שזכינו לפסוע בשבילי ההיסטוריה החסידית של רומניה.

וידאו מיוחד מהמסע:

לנוחות הגולשים, ממשק וידאו נוסף:





















































































































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}