כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

התקנות בויז'ניץ: אין הזמנות, הגר"י יקדש בשביל כולם • בלעדי: המסמך המלא

בכינוס ענק של חסידי ויז'ניץ נוסדו תקנות ברורות, שנועדו להקל על הוצאות הנישואין • המסמך יורד לפרטי פרטים: מי יוזמן לשבע ברכות, ואיזה כיבוד יגישו בוואך נאכט? • וגם: כמה יעלה האורגניסט ובאיזו שעה תסתיים החתונה? • בפנים: התקנות והנאומים

נאומו של הגר"י הגר. צילום ארכיון
נאומו של הגר"י הגר. צילום ארכיון



מהלך מפתיע: אמש (ג') דיווח אתר 'בחדרי חרדים' על התקנות שייכנסו לתוקפן בכינוס שנערך הערב בחסידות ויזניץ', אך איש לא תיאר לעצמו כי התקנות יכללו בתוכן מגוון רחב כל-כך של נושאים.

התקנות הוכרזו הערב (ד') במעמד הרה"צ רבי ישראל הגר בהיכל בית המדרש הגדול של ויז'ניץ בבני-ברק, שם התכנסו אלפי חסידים לכינוס שנועד להוביל לפיתרון המועקה של ההוצאות הגדולות בעת נישואי ושמחות הילדים.

בהוראת הגר"י השתתפו בכינוס רק אברכי הכוללים ותלמידי שיעור ג' ומעלה מישיבות ויז'ניץ.

בתחילת הכינוס השמיע דברים המנחה הרב כתריאל שרייבר, ולאחר מכן השמיע את המשא המרכזי הגר"י הגר, שבפתח דבריו ספד לגאון רבי נתן גששטנר זצ"ל, שנסתלק לבית עולמו השבוע, והיה מקושר בעבותות אהבה לממלכת חסידות ויז'ניץ.

"כל חסיד ללא יוצא מן הכלל, בלי שום קשר למצבו הכספי, צריך לעמוד על המשמר בשורת התקנות", הדגיש הגר"י.

את שורת התקנות הקריא הרב חיים שרגא נייהויז, יו"ר ועד 'מנוחה ושמחה' ומשפיע בישיבת ויז'ניץ. למשתתפים חולקה חוברת ובתוכה התקנות. המארגנים מדווחים בחוברת על קשרי מסחר שיתמסדו בקרוב עם בעלי עסקים ואולמות, שיעמדו לטובת החסידים.

ואלה התקנות:

להלן התקנות שהוכרזו:

א. בר מצווה:

אפשרות ראשונה: סעודה רק לבני משפחה עם קרובים מקרבה ראשונה, ורצוי לערוך השמחה בבית.

אפשרות שניה: לערוך באולם לאנ''ש רק לגברים בכיבוד קל - מזונות, שתיה, וקיגל, לא בהגשה אישית וללא אורגניסט.

ב. אירוסין: הוורט ביחד עם האירוסין, ואם בנפרד לא יאוחר מיומיים לאחר הוורט. יוגש כיבוד קל ללא הגשה אישית וולא אורגניסט,

ג. זר אירוסין לכלה עד מחיר של - 750 ש''ח ומתנה אחרת לא יעלה על מחיר הפרחים.

ד. מתנות לחתן בתקופה שבין האירוסין לחתונה לא ינתנו יותר מחמש מתנות. יש לבחור מתוך רשימה של עשר מתנות: תפילין ר''ת, שעון זהב, ש''ס שולחן ערוך, טור, רמב''ם, חנוכיה, שעון לא זהב, סט כלים לפסח, גביע עם תחתית, וספרים שונים.

ה. מתנות לכלה: לא יותר מחמש מתנות: לבחירה: שעון זהב, שרשרת זהב, שרשרת פנינים, צמיד זהב, צמיד פנינים, עגילים, טבעת עם זרקון, מחזורים, ותיק יד.

ו. מתנות למשפחות המחותנים: שום צד לא יתן שום דבר בשום הזדמנות, רק בפורים יוענק משלוח מנות מכובד רגיל ללא עיצובים וללא מתנות.

ז. שבת שהחתן מגיע למחותן אין להעניק שום מתנות כלל וכלל.

ח. הזמנות לחתונה: לא לשלוח הזמנות לאנ''ש כולם יקבלו בדואר במרוכז את ההזמנות של כולם, ויקרא על כך במודעות בבית המדרש.

ט. שבת אופרוף: בליל שבת אין לערוך סעודה רבתית רק משפחת החתן ללא הגיסים והסבים הסעודה, ובאם משפחת המחותנים גרים בעיר אחרת אפשר להזמינם לסעודה בבוקר וכן הגיסים ישתתפו בסעודת הבוקר רק בשלשת החתונות הראשונות של המשפחה.

י. סעודת החתונה: להזמין מנות בגדר הכרחי, או המינימום שהאולם מציע בתפריט.

יא. ה'בר' בחתונה יוגש בכיבוד קל ופשוט, מזונות, שתיה, קיגל וטשולנט ובורקס.

יב. תזמורת: יוזמן רק אורגניסט אחד עד למחיר 1200 ש''ח כולל הגברה ומצוה טאנץ, וזמר עד 1000 ש''ח, החתונה תסתיים עד לשעה 23:00 כולל ברכת המזון ושבע ברכות ומיד לאחר מכן להתחיל במצוה טאנץ.

יג. מצוה טאנץ: הזמנת 'גראמר' עד למחיר של 2000 ש''ח, ויערך עד לשעה 1:30 בלילה.

יד. שבת שבע ברכות: לסעודות השבת יוזמנו רק הורי החתן הסבים והאחים ואחיות של החתן והכלה, ולגיסים רק בשלושת החתונות הראשונות של המשפחה.

ט''ו. שבע ברכות: יערכו סעודות במתכונת מצומצמת בלבד, יוזמנו רק המשפחה של המחותנים וקרובי המשפחה מקרבה ראשונה, ולכתחילה יש לערוך בבית, ובאם לא באולם מוזל עם תפריט מינימום, שעת סיום: 23:00 ללא התחשבות בזמן הגעת המוזמנים.

ט''ז. וואך נאכט: יש לחזור למקור ולהגיש רק מיני מזונות שתיה ובונדלא'ך (שועית) וארבעס.

י''ז: קידושא רבא להולדת בתם: יערכו ב'היכל הטישים' בהשתתפותו של הרה''צ הגר''י הגר שיקדש על היין, ובעלי השמחה ישתתפו במחיר סמלי קבוע ללא קשר למספר בעלי השמחה באותו שבוע.
































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}