כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

תל-אביבי? לא בטוח שיש לך מקום למות...

למעלה מ-30,000 יהודים נפטרים בארץ מדי שנה - ומקומות קבורה אין • הבוקר התכנסה הוועדה לביקורת המדינה כדי לדון בנושא • ח"כ יואל חסון, יו"ר הועדה, דרש: תחליטו - ומהר! • חלקת קבר

מצוקת מקום. בית עלמין. צילום ארכיון
מצוקת מקום. בית עלמין. צילום ארכיון צילום: ארכיון בחדרי

הוועדה לביקורת המדינה התכנסה הבוקר (ד') כדי לדון בשטחי הקבורה המצטמצמים והולכים בגוש דן.

תחילה לנתונים היבשים: כ-33,750 יהודים נפטרים בארץ בממוצע מדי שנה, מהם כ-17,200 רק בגוש דן. חברה קדישא גחש"א תל אביב, מטפלת מדי שנה בקבורת כ-8,000 נפטרים מ-23 יישובים בגוש דן, ועליה עיקר המעמסה במציאת שטחי קבורה חדשים. כבר בשנות ה-90 החליטה הממשלה לעבור לקבורה בקומות - מה שקרוי "קבורה רוויה".

בין השאר, דנה הוועדה בדו"ח מבקר המדינה, שחשף כי חברות הקדישא והמועצות הדתיות לא ניצלו עודף תקציבי לפיתוח בתי-עלמין חדשים. בנוסף, משרד הדתות לא הכין תוכנית רב-שנתית להשתתפותו בתקציבי הפיתוח של בתי העלמין, אלא רק לכל שנה בנפרד.

למרות החלטת ממשלה לפני שש שנים, שקבעה כי בבתי עלמין שיוקמו בעתיד או בבתי עלמין המיועדים להרחבה ישמשו לפחות 50% מהשטחים לקבורה רוויה, הרי שהמשרד לא התערב בשיקוליהן של חברות-קדישא בכל הנוגע לשילוב של שיטות קבורה רוויה בתכנון פיתוחם והרחבתם של בתי עלמין קיימים, ואף בתבחינים לחלוקת התקציב לפיתוח בתי עלמין לא אוזכר הנושא.

יו"ר הוועדה ח"כ יואל חסון (קדימה) תקף את מנכ"ל משרד הדתות, אביגדור אוחנה, ואמר כי על המשרד ליזום פתרונות, לקדם ולדחוף אותם ולהתריע בפני הממשלה – אם הם לא מתקדמים "האחריות היא רק שלכם – ולא של רשויות התכנון", הבהיר.

מנכ"ל החברה-קדישא בתל אביב אברהם מנלה גילה בדיון כי בית העלמין ירקון מלא כבר לגמרי, וכי הם החלו בעבודות לביצוע קבורה רוויה שתעניק 35,000 קברים חדשים.

בכדי לקדם את הקבורה הרוויה ולסייע במימונה החליטו ממשלות ישראל להעלות את תעריפי הקבורה מרוכשי מקום-בחיים ולהעניק להן תוספת תשלום עבור כל יחידת קבר בקבורה רוויה.

בנוסף הטילה הממשלה על מינהל מקרקעי ישראל את האחריות לפיתוח כללי ולהקמת תשתיות-העל של בית העלמין בברקת – כפיתרון לבית העלמין הבא של גוש דן. בבדיקת המבקר נמצא כי קצב הפיתוח וההקמה שלו אינו מתאים ללוחות הזמנים שנקבעו. מועד הפעלתו שתוכנן לעוד ארבעה חודשים צפוי להידחות, שכן המכרזים להקמת התשתיות אפילו טרם פורסמו.

במהלך הדיון התברר כי לשנתיים וחצי הקרובות, עד שיסתיימו העבודות להכשרת הקבורה הרוויה או עד שיוקם בית העלמין בברקת, אין מענה. הוועדה דרשה בדיון משר הדתות יעקב מרגי, לקיים ישיבה בתוך חודש, עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי למצוא פתרון מיידי לטווח הקצר של השנתיים הקרובות עד שהבניה הרוויה, שהיא הפתרון הראוי, תצא לדרך.

בסיכום הדיון הבהיר חסון כי כל ההתנהלות בנושא מצוקת הקבורה בגוש דן מאופיינת בהתמהמהות מיותרת ושערורייתית, וכי הוועדה תשקול, בהתאם להתקדמות, הקמת ועדת חקירה ממלכתית בעניין. הוועדה תשוב ותבדוק את ההתפתחות בנושא בעוד שלושה חודשים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}