כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

אז לאן מועדות פניו של ח"כ אמסלם? • פרשנות

האם ח"כ חיים אמסלם יחזיר את המנדט לגר"ע יוסף? • שריה רוט שוחח עם מקורביו של הח"כ הסורר ומשרטט את תוכניותיו של האיש שהורחק מתנועת ש"ס

נשאר לבד. חיים אמסלם בכנסת. צילום: פלאש90
נשאר לבד. חיים אמסלם בכנסת. צילום: פלאש90



אם ננסה לנתח את ההחלטה ההיסטורית שיצאה הערב מביתו של הגר"ע יוסף - הרי שיש לה מספר משמעויות.

ראשית: המשמעות הנגלית. אין ספק כי הערב, באופן חד וברור, הוצא ח"כ חיים אמסלם אל מחוץ לתנועת ש"ס. באופן רשמי, ללא צורך בפרשנויות כאלה ואחרות. לא שעד היום הכתובת לא הייתה על הקיר, ובכל זאת, עדיין ניתן היה להשתעשע בחילופי המכתבים, חלקם סותרים זה את זה, ועדיין היו מבין מקורבי אמסלם מי שאמרו: "למרות שהגר"מ מאזוז כתב כי הוא מחזיר את המנדט לידי הרב עובדיה, הרי שהרב מצידו עוד לא קרא לאמסלם ועוד לא הורה לו מפורשות לעזוב את התנועה".

הערב נאמרו הדברים מפורשות, ללא כחל וללא שרק: על אמסלם להחזיר את המנדט. אם לא יעשה כן הריהו כגזלן.

אמירה נוספת הייתה בכינוס, והיא הובעה דווקא ללא מילים: בכיו של הגר"ע יוסף, בכי שהתפרץ ועלה לנוכח הדברים הקשים שהושמעו בפניו.

לא קשה להניח, כי למרות הכורח לעשות את הצעד הקשה, לא פשוט לו למנהיגה של תנועה להיפרד מאחד מחלקיה, מי שהיה בתחילת הדרך חלק מהתנועה, והפך כעת למעין בן חורג.

זה לא קל, זה לא משמח. גם הכאב על חילול ה' הגדול שכולנו היינו עדים לו בשבוע האחרון, ואשר לגר"ע הוא פוצע את הלב, הביא לדמעות הצער הללו.

כל הדברים הללו, כקוקטייל כואב ומכאיב, התנקזו במילה אחת, אם תרצו: הכינוי "מר" שהוצמד לאמסלם, לראשונה בתולדות תנועת ש"ס.

חביב החילונים

אמסלם עצמו, בשלב הזה, מתקשה להגיב. משיחה עם מקורביו קשה ללמוד על מצב רוחו והאם ההחלטה שנפלה הערב מעציבה את רוחו. הם מציירים תמונה, כאילו "זה לא מזיז לו", אך מאחר ולא התאפשר לנו לשוחח עמו באופן אישי, קשה לדעת האם אכן כך הם הדברים.

אז לאן מופנות פניו של אמסלם?

משיחות שערכנו עם גורמים רבים, מקורבים ושאינם מקורבים, למדנו עוד לפני הכינוס כי פניו מופנות קדימה, לא אל תנועת קדימה (השמועות מדברות דווקא על הצעה מכיוון הדור הצעיר בליכוד), אל הקונסטלציה הפוליטית הבאה שתארח אותו כח"כ.

אם בתחילה נראה היה כי הוא מתכוון לסגור עם מפלגות קטנות, ימניות, דתיות, הרי שכעת נראה כי הכיוון הוא לחבור לתנועה גדולה ולהפוך לחלק ממנה.

האם תנועה כמו הליכוד, למשל, סבורה שבעצם הכללתו ברשימתה היא תמשוך מצביעים מסורתיים ימניים? אם פנו אליו, מן הסתם בדקו זאת תחילה והגיעו למסקנות חיוביות.

אין ספק כי השבוע האחרון מיקם את אמסלם כחביבו של הציבור החילוני במדינה, ולדבר הזה תהיה מן הסתם משמעות לקראת הבחירות הבאות.

עכשיו לא נותר אלא לנבא מה יקרה ברגע שש"ס תבין שאמסלם אינו מתכוון להחזיר את המנדט, וכפי שהדברים נראים כרגע הוא ממש לא מתכוון לעשות זאת. לא, הוא לא יגיש להם את הלחי השנייה. במצב שכזה הוא יכול, עד לבחירות הבאות, לטרטר אותם כהוגן.

רבים הם הסבורים כי במצב שכזה עדיף היה לה לש"ס שלא להיכנס לפלונטר הנוכחי וכי "אמסלם בחוץ גרוע להם יותר מאמסלם בפנים".

יחד עם זאת חשוב לזכור את דמעותיו של הגר"ע יוסף, כפי ששמענו הערב, ולהבין כי מעבר לניסיון להוציא את אמסלם מהתנועה מדובר כאן בהרבה כאב תורני אמיתי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 54 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}