כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

בברכת הגרי"ש: ההורים של גבי בדרך למומביי

רגע לפני שהוא עולה על מטוס להודו, ביקש ר' נחמן הולצברג לשמוע את דעתם של הגרי"ש אלישיב, הגר"ע יוסף וגאב"ד 'העדה החרדית' • "רצינו לשמוע דעת תורה אמיתית"

הולצברג לצד הגרי"ט, הגר"ע והגרי"ש. צילום: פלאש 90 וארכיון בחדרי חרדים
הולצברג לצד הגרי"ט, הגר"ע והגרי"ש. צילום: פלאש 90 וארכיון בחדרי חרדים



למעלה משנתיים ימים חלפו מאז הטבח המחריד בבית חב"ד במומביי שבהודו, בו נרצחו זוג השלוחים, גבי ורבקי הולצברג הי"ד. מחר (ג) בשעת בוקר מוקדמת, יעלו הוריו של גבי ז"ל על מטוס, לשם יעקרו בכדי לעזור ליהודים הנקלעים לעיר הנמצאת במרכז הודו.

'המרכז לעניני חינוך' המפעיל את מערך השליחים העולמי, שלח לפני כחצי שנה שלוחים קבועים הממלאים את מקומם של גבי ורבקי הולצברג. השלוחים החדשים, הרב חנוך ולאה גכטמן, החלו את עבודת הקודש ורואים ברכה בעמלם. הרב חנוך, היה במקום בתור בחור, ושימש כעוזרו של גבי בשלל נושאים שעמדו על הפרק.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי את נסיעתם עושים בני-הזוג הולצברג לאחר סדרת מפגשים מפתיעים, במהלכם קיבלו את ברכת הדרך מפי גדולי ישראל, הגרי"ש אלישיב, הגר"ע יוסף וגאב"ד העדה החרדית, הגרי"ט וייס, למהלך.

היה זה ביום שלישי שעבר. כמעט כמו בכל יום, התקיימה ברית בבית-מדרשו של הגרי"ש. אין זה סוד כי רבים מבקשים לזכות לבנם בסנדק חשוב כהגרי"ש. הנוכחים הבחינו בין המשתתפים בדמות מוכרת. אחדים מהם זיהו כי מדובר באב השכול ר' נחמן הולצברג.

בתום הברית, ניגש ר' נחמן למקומו של הגרי"ש וביקש את ברכתו.

בתחילת השיחה, לאחר שהציג עצמו, ביקש ר' נחמן ברכה לנכדו, מוישי, הניצול היחיד מהטבח. הגרי"ש בירך את הילד בלבביות שיזכה לגדול בתורה ויראת שמים.

לאחר מכן, ביקש ר' נחמן לשאול שאלה חשובה.

"האם לצאת לבומביי להמשיך את דרכם של השלוחים בפעילות שעשו שם עד הירצחם?", שאל הולצברג.

"כל מקום בו ניתן להפיץ אידישקייט, זה דבר טוב", השיב הגרי"ש.

הולצברג ראה בכך את ברכת הדרך.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', מספר הולצברג כי שמע תשובה דומה – וקיבל את ברכת הדרך גם מפי הגר"ע יוסף ו... גאב"ד העדה החרדית, הגרי"ט וייס.

והיכן יישאר מוישי?

הרב נחמן הולצברג מספר בשיחה עם 'בחדרי חרדים' מה הביא אותו לבית הגרי"ש ושאר גדולי ישראל: "רצינו לדעת את דעת התורה האמיתית, האם צריך להיות חשש בנסיעה או שמא צריך להמשיך את השליחות מבלי לחשוש.

"נכנסנו לגדולי ישראל, וקיבלנו תשובה ישירה. שחייבים לעשות זאת. מחר בבוקר (ג) אנחנו ממריאים לבומביי ובע"ה נמשיך את דרכם של גבי ורבקי הי"ד כפי שהבטחנו".

• מדוע לא פניתם עם השאלה לרבני חב"ד?

"יש אנשים בתוך חב"ד שחושבים שלא כדאי לחזור לשם, מכל מיני סיבות. החלטנו להתייעץ עם גדולים בתורה, שלא קשורים לחב"ד, ולשמוע את דעתם. שאלנו גם מספר גורמי ביטחון האם קיים חשש לחזור למקום כזה, והתשובות היו שליליות".

• והיכן יישאר מוישי?

"מוישי יישאר בארץ, אצל הסבא והסבתא רוזנברג. הוא לא יוכל לחזור לשם איתנו יחד".

בעוד השיחה מתנהלת, מביע הולצברג את רצונו העז לספר סיפור מיוחד שקרה לו בשבת האחרונה. הוא רואה בכך אות חיובי נוסף ליציאה לדרך הרחוקה.

"מוישי התארח אצלנו בשבת בירושלים", מספר הולצברג. "ישבנו, בני המשפחה, במרפסת בשעות הצהריים - ושוחחנו. לפתע הבחנתי במוישל'ה כשהוא מנסה לזרוק ספר קריאה למטה.

"שאלתי אותו, 'למה אתה רוצה לזרוק את הספר?'. הוא ענה לי: 'אני רוצה שהילד שנמצא למטה יתפוס את הספר והוא ייתן לי על זה כסף כדי שיהיה לי בארנק'.

"שאלתי אותו: 'מוישי, למה אתה צריך את הכסף?'.

"מוישל'ה ענה תשובה שעד עכשיו מפתיעה אותי: 'אני רוצה שיהיה לי כסף לקנות מזוזה כדי שיוכלו להניח אותה על דלת הבית בבומביי".

הלווית בני הזוג הולצברג. צילום ארכיון: בחדרי חרדיםצילום: הלווית בני הזוג הולצברג. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
הלווית בני הזוג הולצברג. צילום ארכיון: בחדרי חרדים





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 53 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}