שר התחבורה: "לא אתן שום היתר לחילולי שבת בעבודות הרכבת"
שר התחבורה ישראל כץ, מצהיר על מחוייבותו המוחלטת לשמירת הססטוס קוו הדתי בישראל: "זה לא רק לגבי השבת - אבל איש לא פנה אלי בעניין עבודות הרכבת בשבת" • "היה לי יד בחידוש הברית עם החרדים. זו שותפות שתעמוד במבחן"
ישראל כץ. צילום: פלאש90
דבר אחד אי אפשר לקחת מראש-הממשלה נתניהו. גם אחרי חמש וחצי שעות עם הפסקה קלה, כשהיושבים סביב השולחן מגלים סימני מצוקה, האיש נראה חיוני, עם אנרגיות שלא מתכלות. תעצומות הנפש אף מתחזקות והולכות לקראת סיום – כשהוא מדבר על התקשורת העוינת ורעייתו שרה. אלא מה?
"אם קוראים לי אני בא" אמר גנדי ולימים התברר שהנסיבות היו חשודות, הן של הקוראים והן של הקרוא. כשראש ממשלה שכל דקה ביומנו מחושבת מוציא קול קורא להגיע ללשכתו - גם אם מהיום למחר בעיצומו של בין הזמנים - מתייצבים כולם. ממתינים באוהל הבידוק, עונדים את שרשרת הכניסה המאושרת, נכנסים לאקווריום בדבוקה אחת ומבטלים לו"ז מתוכנן של יום שלם שמתארך והולך. העיתונאים יכולים ללגלג במשך כל השנה על חברי הכנסת שמתייצבים כל אימת שהם נקראים והנה מסתבר, שברגע האמת, איש לא חסין.
השורות הללו נכתבות מתוך מעון רה"מ, אחרי פגישה שהפכה לסמינריון - עם נציגי העיתונות החרדית. מה שנאמר לתקשורת הכללית, במסגרת הסבב הבלתי פוסק, נאמר גם לתקשורת החרדית. "אני מצפה לאוף דה רקורד אמריקאי שמחזיק מעמד שנתיים ולא לאוף דה רקורד ישראלי שמחזיק מעמד שעתיים", פתח נתניהו את היום – שלא נגמר. מהמפגש הזה נתניהו ילמד ש'אוף דה רקורד חרדי', הוא הגרוע מכולם. במדור הזה לפחות, מילה זו מילה.
את סבב התקשורת עושה נתניהו במטרה ליצור דיאלוג ישיר שינפץ את הדמות הקריקטוריסטית שהודבקה לו. את כישורי האיור שלו הוא הוכיח עם פתיחת השיחה, בשרטוט דמותו המשתקפת מהתקשורת הישראלית עם האף הארוך ואגלי הזעה שניגרים מהמצח. את הסטיגמה הזו הוא בא לנפץ. חמש שעות תמימות, של ישיבה על הכיסא, שרטוט על הלוח, העברת מצגת, ניהול דו-שיח ער ואפילו קריאת קטע שירה – הוא הקדיש כדי להוכיח שיש לו משנה סדורה.
נתניהו דיבר על שלוש הצלעות, צבאית-כלכלית-מדינית, ובמשך שעות ארוכות, על סמך שקפים ונתונים, הוכיח ששנות כהונתו המצטברות עשו למדינה רק טוב. ביטחונית – ננקטו הצעדים הנכונים, כולל בצוק איתן. כלכלית - הסרת החסמים לאורך השנים הזניקה את מעמדה הכלכלי של ישראל. מדינית - מצבנו מעולם לא היה טוב יותר, כאשר מדינות שבמשך עשרות שנים הצביעו אוטומטית נגד ישראל, מקיימות כיום מגעים שוטפים. הציר עם המדינות הערביות השפויות הדוק מאי פעם, עד שנתניהו מביע תקווה שכמה מהמדינות האירופאיות ינהגו כלפינו באותה הגינות שנוקטות כלפינו חלק מהמדינות הערביות המתונות.
נתניהו זוקף את כל הטוב הזה לזכותו של מי שעמד בראשות הממשלה בעשרים השנים האחרונות – בתקופה המצטברת הארוכה ביותר. "כשיש הצלחות הן מיוחסות לשרים וכשיש כישלונות זהו ראש הממשלה", הובאה כאן לא פעם האמירה בשמו, שהושמעה גם במפגש הזה. נתניהו בעצם אומר שלמסע הפנים-תקשורתי הזה הוא יוצא כדי לתווך את המציאות כפי שהיא, ולא כפי שמנסים לתווך אותה לציבור - גם לציבור העיתונאים - אותם גורמים תקשורתיים שעוינים אותו מאז שנות התשעים.
המשנה הזו הובאה כאן בחודש האחרון, וביבי מציג אותה ברהיטות כפרפורמר שאין שני לו. הוא נשאל על הכל, ולא מתחרט על כלום. הוא מתייחס לברק (האמריקאי והישראלי), לחיסול היריבים מבית, לטענות הלשעברים בכירי הצבא ונטילת תיקי התקשורת והחוץ לידיו. גם על יחסי דת ומדינה לא חסר מה לשאול: העדפה מתקנת, הרפורמים, השבת, הקיצוץ בקצבאות כשר אוצר – שהוא אינו בוש אלא גאה בו, ושאר עניינים מגזריים. הצד השווה לכל הנושאים הוא הקרדיט העצמי הבלתי נדלה לעולם פוליטי-מדיני, גדוש עשייה ונטול טעויות. גם קדנציית השותפות עם לפיד לא הייתה טעות שלו אלא כורח מציאות שנכפתה עליו. אין שום ביטוח לכך שבסיטואציה דומה ההיסטוריה לא תחזור על עצמה ולמפלגות החרדיות מוצע לא למתוח יותר מדי את החבל התקשורתי-ציבורי ביחסי דת-ומדינה. או במילים אחרות: לא להרים ללפיד להנחתה.
השאלה הגדולה היא מדוע הבולמוס התקשורתי הזה – של מפגשים בלתי פוסקים עם העיתונות הישראלית, תקף אותו דווקא כעת. נתניהו מזלזל בנחרת בוז בטענות שהחקירה גרמה לכך. "לא יהיה כלום כי אין כלום", הוא אמר בכנסת וחזר על האמירה בתוספת הסברים ותזכורות מהעבר. מבחינתו של נתניהו – הגיע הזמן להציג את המרכולת בלי מתווכים ולחתור למגע עם העיתונאים. חוסר הנגישות האישית עד כה שהוביל להשחרת דמותו, הוא אולי המשגה היחיד שבו מודה האיש שלעולם לא טועה.
אם לואי ה-14 אמר "המדינה זה אני", הרי שנתניהו יכול לומר זאת עם צידוק עובדתי. האיש קיבל את הקרדיט מהבוחר זו הקדנציה השלישית ברציפות והרביעית במצטבר, ומבקש שיבחנו אותו על פי מצבו של הנכס הקרוי מדינת ישראל כיום, בהשוואה למועד בו קיבל אותו לידיו. נתניהו מבקש שימדדו אותו על פי מבחן התוצאה ומציג משנה סדורה ברמה שאין לה מתחרים. אפשר לאהוב את האיש יותר או פחות, אבל אי אפשר לחלוק על יכולתו הפנומנלית לעמוד במבחן הצגת התוצאה.רכבת השבת
במקום הכי רחוק מלשכת ראש הממשלה בירושלים - ברחוב המלאכה בתל אביב, יושב שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ. אלו לא רק העבודות המואצות בדרך תל אביב ירושלים - במנהרה, בכביש ובגשר - שמגדילות את המרחק הפיזי בין שתי הלשכות. זהו בעיקר המרחק הפוליטי שנוצר על רקע המשבר האישי בין השניים בעקבות ההצבעה במזכירות הליכוד שנקטעה בתגובת נגד כואבת של נתניהו. הייתה זו תגובה בלתי מידתית כמו התקיפה השבוע בעזה, ובשתי החזיתות, להבדיל כמובן, מסתמנת הבלגה.
כץ נחשב בשנים האחרונות כאיש החזק בליכוד, כזה שיושב מדי שבוע לצידו של נתניהו בישיבות הממשלה מעמדת כוח. הוא לא נזקק להזמנה מיוחדת של נתניהו לשבת על 'כיסא של אליהו' – המיועד לשרים שנתניהו חפץ בהאדרתם הזמנית, נכון לאותו שבוע. תוצאות העימות מול רה"מ בשבוע שעבר לא עשו טוב בלשון המעטה, אבל האיש שגדל על ברכי שרון למד שאת הגלגל לא עוזבים. כשנתניהו מיקד את האש, הוא ירד למנהרה הממוגנת של הרכבת – והמשיך לחפור.
יום לפני הפגישה עם רה"מ, פגשתי את כץ בלשכתו נטולת הגינונים בתל אביב. על הקיר מימין, לצד תמונת רה"מ ותמונת הנשיא עם הקדשה, תלויה תמונה מכתבה ששודרה בערוץ 2 עם הכיתוב 'הבולדוזר' – למזלו בלי חתימה של נוני. בחולצת גולף שחורה, וכוורת רוחשת סביבו, כץ משדר, גם אחרי המשבר שעבר, תחושה של עשייה בתוך ים של ברברת.
על המשבר בינו לבין רה"מ, כץ דיבר פעם אחת ולא יסף. על משבר השבת, כץ מדבר לראשונה.
בשבועות האחרונים הוא מותקף בשל גל חילולי שבת שמתבצעים בעבודות התשתית של הרכבת – הכבדה והקלה. ראש הממשלה הופתע לגלות - או שמא, העמיד פני מופתע – כי העיתונאים החרדים משמיעים טענות נגד חילולי השבת שמתקיימים במשרד התחבורה. ביבי הופתע והגן על כץ בדרכו, כאשר בתום הפגישה התקשר לחברי הכנסת החרדים כדי להבהיר שהנושא בטיפולו.
נתניהו מתלונן על תקשורת כללית משחירה שאינה משקפת את המציאות הוורודה. כץ אינו קוטר, אבל על השבת הוא מדבר כיהודי מאמין המעיד על עצמו שהוא מניח תפילין מדי יום ביומו. אם לנתניהו ניתנה השבוע זכות דיבור נטולת הגבלה, אין סיבה שהדבר יימנע משר התחבורה שבמשך השנים נחשב לידיד הציבור החרדי. כאשר כץ משמיע את משנתו התחבורתית, מתגנבת המחשבה שלא רק הדחפורים בדרכים, אלא גם בזירה התקשורתית, חלק מחברי הכנסת החרדים, עשו כמה סיבובים בשבועות האחרונים.
"אני שר תחבורה מעל שבע שנים שמצליח לשמור על הסטטוס-קוו, יותר מכל שר שהיה לפני במשרד", אומר כץ, "הופעלו עלי לחצים, יצאו נגדי בקמפיין שדיבר על צורך ציבורי של אוכלוסיות חלשות שזקוקות לתחבורה בשבת אבל עמדתי על שלי. אני עושה זאת גם בגלל המחויבות הפוליטית אבל גם בגלל האמונה עמוקה שלי בזהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".
ש. התחושה היא שדווקא בממשלת הליכוד צצות יוזמות שמסכנות את הסטטוס-קוו, כולל חוקים שחברי כנסת מהליכוד מנסים להעביר.
"זהו מאבק רב שנים ובכל פעם צץ מישהו מהמפלגות הדתיות-לאומיות וצצים עוד כמה משולי הליכוד שדורשים לאפשר תחבורה ציבורית בשבת. הרי לפני הקמת הממשלה, עשו קמפיין ממומן נגדי שאני יודע מי עומד מאחוריו".
ש. לפני שבוע היה זה ליצמן שהתלונן על קמפיין ממומן נגדו. אם גם נגדך ניהלו קמפיין, תן שמות. למה להשאיר את הקוראים במתח?
"לא אנקוב בשמות אבל לא חסרים גופים שהרפורמות שהובלתי פגעו בהם. קחו את מהפכת ייבוא הרכב, הרי היו פה השלכות בסכומים אדירים של כשלושים מיליארדי שקלים. כבר עברתי שלושה-ארבעה קמפיינים של גופים שונים ואני לא מתרגש. כשתקפו אותי אמרתי בתגובה: לכו להרצוג ותשאלו אותו אם הוא ישנה את הסטטוס-קוו במידה וירכיב ממשלה. הרי גם ברק, אלוני ולפיד לא שינו את החוק כשישבו בממשלה. עמדתי על דוכן הכנסת והקראתי מהחוק: שר התחבורה חייב לשקול שיקולים של מסורת ישראל בבואו לאשר או לא לאשר תחבורה בשבת".שומר הברית
ישראל כץ אינו איש של אחד בפה ואחד בלב. את מה שהוא משמיע כאן לאוזן החרדית, הוא אומר גם בתקשורת הכללית. בקדנציה הנוכחית חברי הכנסת החרדים מעדיפים לעסוק פומבית, יותר בעניינים חברתיים ופחות בנושאים דתיים. כאשר כץ עלה על דוכן הכנסת כדי להגן על שמירת הסטטוס-קוו, וביקש את עזרת חברי הכנסת החרדים בנאום מקדים, הוא נתקל בתשובות מתחמקות של כמה מהם שהציעו לו לעלות ולשקף בנאומו גם את עמדתם.
בלשכתו של כץ אף יודעים לספר על נציג חרדי בתפקיד בכיר שנתבקש לפעול במסגרת תפקידו כדי להפסיק את חילולי השבת. המענה המתחמק שלו גלגל את הכדור חזרה לפתחו של שר התחבורה. בלשכת שר התחבורה נוצרה התחושה שיש כאלו שנמנעים מלעשות את המלאכה בעצמם ומחפשים 'חילוני של שבת', שיעשה עבורם את העבודה. מתחמקים ומתלוננים.
ש. מגיע לך בהחלט שכר שיחה נאה על האמירות החד-משמעיות, אבל לצד זאת אנחנו רואים התרחבות של תופעת התחבורה הציבורית בשבתות על ידי חברות פרטיות, חלק מזה בגיבוי הרשויות. זה קורה במשמרת שלך.
"במשמרת שלי יש הגנה ברורה על הסטטוס-קוו. הרי אני ביוזמתי כינסתי את ראשי הסיעות החרדיות עם גופי המקצוע, כדי למנוע כל תופעה של הפרת הסטטוס-קוו. לחלק ב' של הפגישה זימנתי את כל מנהלי החברות הגדולות. בעניין הזה צריך להבין, שמי שממונה על אכיפת חוק עבודה ומנוחה הוא שר העבודה, וגם אמרתי בכנות לחברי החרדים, שאני מצפה בכלים שלהם במשרדים נוספים, להפעיל את השפעתם".
ש. ומה עם התרחבות תופעת העבודות בקו הרכבת והרכבת הקלה בשבת? יש תחושה שלמשרד התחבורה אצה הדרך לעמוד ביעדים גם על חשבון העבודה בשבת, כולל בשבת הקרובה.
"בוא נתחיל עם הסיפור של הרכבת הקלה. הרי פורסם בשעתו שפנו אלי, ולאחר מעשה אמרתי שבניגוד לפרסומים אף אחד לא פנה אלי וגם לא הבטחתי. גם בעניין העבודות ברכבת ישראל, אני בוודאי לא נתתי ולא אתן שום היתר. אני עושה כל מה שאפשר כדי לשמר את הסטטוס-קוו אבל שוב, צריך לזכור שהממונה על היתר עבודה בשבת לפי חוק שעות עבודה ומנוחה הוא שר העבודה. היה אומנם בעבר שר עבודה בשם ישראל כץ, אבל לי אין שום יומרות לקחת את התפקיד ובפירוש החלק הזה אינו באחריותי".
ש. אתה שר תחבורה דומיננטי, בולדוזר בתחום, אין ספק שיש לך השפעה. אם רק היית רוצה העבודות בקו הרכבת לא היו מתבצעות.
"יש סטטוס-קוו ואני הראשון שמגן עליו נגד כל ההתקפות. זה נכון בכל התחומים שהם תחת אחריותי ללא יוצא מן הכלל. יחד עם זאת צריך לזכור שמדינת ישראל מתנהלת גם בשבת. על החסידים נאמר שהם לא נלחמו בשבת, אבל אצלנו יש תחומים קריטיים שהמדינה מאפשרת במסגרתם עבודה. אמרתי לחברי שר הבריאות יעקב ליצמן, הרי בבתי החולים נעשית עבודה וגם לא במקרים של פיקוח נפש. האם אתה עוקב באופן פרטני אחרי כל דבר, והוא אמר לי, לא. בכל מה שנוגע לתחום אחריותי, דוגמת הפעלת תחבורה ציבורית, ההנחיה שלי חד משמעית לשמור על הסטטוס-קוו. אני גם דואג לעמוד ציבורית מאחורי הדברים".
ש. איש לא חולק על מה שהיה בעבר, אבל בשבועות האחרונים יש תחושה שמשהו השתנה, ולא לטובה.
"העמדות שלי לא השתנו ונותרו כשהיו בכל הנושאים – ולא רק בסוגיית השבת. אתן לך דוגמה ממש מהתקופה האחרונה. כשדיברו לפני מספר שבועות בישיבת הממשלה על הליב"ה, הזכירו באותה נשימה את החרדים והערבים. דעתי ידועה, שהכל צריך להיעשות בהסכמה, אבל אמרתי שאינני אוהב להקל ראש בחינוך התורני ששמר עלינו כעם בתקופות הקשות ביותר, וצריך תמיד לזכור את העוצמות, ההיסטוריות והאינטלקטואליות, שהחינוך הזה מנחיל ואת העובדה שלימוד הגמרא מאפשר גם לימוד וקליטה מהירים כאשר בוגרי החינוך החרדי באים להשתלב. אמרתי זאת כשהשרים החרדים אפילו לא היו בחדר, כי זו דעתי והשקפת עולמי. אוהבים לדבר על פערים לימודיים ואמרתי פעם, לכו תבדקו נתונים. הרי לעשרות אחוזים מהמתגייסים לצה"ל בחינוך הרגיל אין עברית בסיסית של קרוא וכתוב".
ש. בוא נדבר על מספרים, ולא על מילים. הבעת בעבר תמיכה בהרחבת הקואליציה, האם אתה עדיין תומך בצירוף העבודה לממשלה והגדלת הקואליציה?
"לפני הפגרה הקודמת חשבתי וגם הבעתי את דעתי בפני ראש הממשלה, שאסור לנו לחזור אחרי הפגרה עם ממשלת 61. ממשלת 61 כבר אין ברגע שליברמן צורף לקואליציה. האם צריך להרחיב יותר? אני לא בטוח אבל לא שולל בשני תנאים, שלא תהיה התניה של הרחקת הבית היהודי ושלא ישנו את עקרונות הליכוד. במגבלות הללו, אין לי התנגדות אם זה נחוץ".
ש. אנחנו רואים את החיכוכים הבלתי פוסקים, בעיקר מול הבית היהודי ויש תחושה שככה זה לא יכול להימשך. כמה זמן להערכתך הממשלה תחזיק מעמד?
"אורך חיי הממשלה יכול להימדד בשאלה מי ממרכיבי הקואליציה יכול ללכת לבחירות כשהוא נמצא בתוך הממשלה ומי לא. המפלגה היחידה שלכאורה לא יכולה לצאת לבחירות כשהיא בממשלה היא כולנו – אבל ימים יגידו.
ש. כחלון עוד נראה כמו גורם יציב, יחסית לאחרים. עם בנט היחסים עולים על שרטון כל שני וחמישי.
"אני מתייחס לשותפות הפוליטית ולזהות האינטרסים. זו ממשלה הומוגנית כי זו השותפות הנכונה. זו בעצם אותה קואליציית 77' שבגין הקים, עם החרדים והציבור הדתי לאומי, שהחזיקה מעמד והוכיחה את עצמה. הרב שך הגן עליה בשעת מבחן – והוא עשה זאת בגלל שזו שותפות שיש לה בסיס. הרי קהל הבוחרים שלנו וגם רבים מהנציגים, כמוני למשל, הם אנשים שמחוברים למסורת באופן העמוק ביותר".
ש. ראינו איך החיבור ארוך השנים עם החרדים, בא לידי ביטוי בקדנציה הקודמת...
"קרה מה שקרה עם לפיד בקדנציה הקודמת, וזה הרי לא סוד שהדבר נכפה עלינו ולא בא מתוך בחירה. לכל אורך הדרך הבעתי עמדה נחרצת בעד חידוש השותפות עם החרדים והיה לי חלק גדול בחידוש הברית לקראת הבחירות והקמת הממשלה הנוכחית. בממשלה הזאת, וזאת אני אומר גם לזכותו של נתניהו, אנחנו מיישמים את ההבטחות במלואן בכל התחומים, והחרדים מקבלים את מה שקיבלו בדין לפני ממשלת לפיד. זו שותפות שעמדה במבחנים ולכן אני מעריך שהממשלה הזאת תעמוד גם במבחנים הבאים".
על המשפט הזה של כץ, היה חותם גם ראש הממשלה.טורו של אבי בלום מתפרסם ברשת 'קו עיתונות'.
"אם קוראים לי אני בא" אמר גנדי ולימים התברר שהנסיבות היו חשודות, הן של הקוראים והן של הקרוא. כשראש ממשלה שכל דקה ביומנו מחושבת מוציא קול קורא להגיע ללשכתו - גם אם מהיום למחר בעיצומו של בין הזמנים - מתייצבים כולם. ממתינים באוהל הבידוק, עונדים את שרשרת הכניסה המאושרת, נכנסים לאקווריום בדבוקה אחת ומבטלים לו"ז מתוכנן של יום שלם שמתארך והולך. העיתונאים יכולים ללגלג במשך כל השנה על חברי הכנסת שמתייצבים כל אימת שהם נקראים והנה מסתבר, שברגע האמת, איש לא חסין.
השורות הללו נכתבות מתוך מעון רה"מ, אחרי פגישה שהפכה לסמינריון - עם נציגי העיתונות החרדית. מה שנאמר לתקשורת הכללית, במסגרת הסבב הבלתי פוסק, נאמר גם לתקשורת החרדית. "אני מצפה לאוף דה רקורד אמריקאי שמחזיק מעמד שנתיים ולא לאוף דה רקורד ישראלי שמחזיק מעמד שעתיים", פתח נתניהו את היום – שלא נגמר. מהמפגש הזה נתניהו ילמד ש'אוף דה רקורד חרדי', הוא הגרוע מכולם. במדור הזה לפחות, מילה זו מילה.
את סבב התקשורת עושה נתניהו במטרה ליצור דיאלוג ישיר שינפץ את הדמות הקריקטוריסטית שהודבקה לו. את כישורי האיור שלו הוא הוכיח עם פתיחת השיחה, בשרטוט דמותו המשתקפת מהתקשורת הישראלית עם האף הארוך ואגלי הזעה שניגרים מהמצח. את הסטיגמה הזו הוא בא לנפץ. חמש שעות תמימות, של ישיבה על הכיסא, שרטוט על הלוח, העברת מצגת, ניהול דו-שיח ער ואפילו קריאת קטע שירה – הוא הקדיש כדי להוכיח שיש לו משנה סדורה.
נתניהו דיבר על שלוש הצלעות, צבאית-כלכלית-מדינית, ובמשך שעות ארוכות, על סמך שקפים ונתונים, הוכיח ששנות כהונתו המצטברות עשו למדינה רק טוב. ביטחונית – ננקטו הצעדים הנכונים, כולל בצוק איתן. כלכלית - הסרת החסמים לאורך השנים הזניקה את מעמדה הכלכלי של ישראל. מדינית - מצבנו מעולם לא היה טוב יותר, כאשר מדינות שבמשך עשרות שנים הצביעו אוטומטית נגד ישראל, מקיימות כיום מגעים שוטפים. הציר עם המדינות הערביות השפויות הדוק מאי פעם, עד שנתניהו מביע תקווה שכמה מהמדינות האירופאיות ינהגו כלפינו באותה הגינות שנוקטות כלפינו חלק מהמדינות הערביות המתונות.
נתניהו זוקף את כל הטוב הזה לזכותו של מי שעמד בראשות הממשלה בעשרים השנים האחרונות – בתקופה המצטברת הארוכה ביותר. "כשיש הצלחות הן מיוחסות לשרים וכשיש כישלונות זהו ראש הממשלה", הובאה כאן לא פעם האמירה בשמו, שהושמעה גם במפגש הזה. נתניהו בעצם אומר שלמסע הפנים-תקשורתי הזה הוא יוצא כדי לתווך את המציאות כפי שהיא, ולא כפי שמנסים לתווך אותה לציבור - גם לציבור העיתונאים - אותם גורמים תקשורתיים שעוינים אותו מאז שנות התשעים.
המשנה הזו הובאה כאן בחודש האחרון, וביבי מציג אותה ברהיטות כפרפורמר שאין שני לו. הוא נשאל על הכל, ולא מתחרט על כלום. הוא מתייחס לברק (האמריקאי והישראלי), לחיסול היריבים מבית, לטענות הלשעברים בכירי הצבא ונטילת תיקי התקשורת והחוץ לידיו. גם על יחסי דת ומדינה לא חסר מה לשאול: העדפה מתקנת, הרפורמים, השבת, הקיצוץ בקצבאות כשר אוצר – שהוא אינו בוש אלא גאה בו, ושאר עניינים מגזריים. הצד השווה לכל הנושאים הוא הקרדיט העצמי הבלתי נדלה לעולם פוליטי-מדיני, גדוש עשייה ונטול טעויות. גם קדנציית השותפות עם לפיד לא הייתה טעות שלו אלא כורח מציאות שנכפתה עליו. אין שום ביטוח לכך שבסיטואציה דומה ההיסטוריה לא תחזור על עצמה ולמפלגות החרדיות מוצע לא למתוח יותר מדי את החבל התקשורתי-ציבורי ביחסי דת-ומדינה. או במילים אחרות: לא להרים ללפיד להנחתה.
השאלה הגדולה היא מדוע הבולמוס התקשורתי הזה – של מפגשים בלתי פוסקים עם העיתונות הישראלית, תקף אותו דווקא כעת. נתניהו מזלזל בנחרת בוז בטענות שהחקירה גרמה לכך. "לא יהיה כלום כי אין כלום", הוא אמר בכנסת וחזר על האמירה בתוספת הסברים ותזכורות מהעבר. מבחינתו של נתניהו – הגיע הזמן להציג את המרכולת בלי מתווכים ולחתור למגע עם העיתונאים. חוסר הנגישות האישית עד כה שהוביל להשחרת דמותו, הוא אולי המשגה היחיד שבו מודה האיש שלעולם לא טועה.
אם לואי ה-14 אמר "המדינה זה אני", הרי שנתניהו יכול לומר זאת עם צידוק עובדתי. האיש קיבל את הקרדיט מהבוחר זו הקדנציה השלישית ברציפות והרביעית במצטבר, ומבקש שיבחנו אותו על פי מצבו של הנכס הקרוי מדינת ישראל כיום, בהשוואה למועד בו קיבל אותו לידיו. נתניהו מבקש שימדדו אותו על פי מבחן התוצאה ומציג משנה סדורה ברמה שאין לה מתחרים. אפשר לאהוב את האיש יותר או פחות, אבל אי אפשר לחלוק על יכולתו הפנומנלית לעמוד במבחן הצגת התוצאה.רכבת השבת
במקום הכי רחוק מלשכת ראש הממשלה בירושלים - ברחוב המלאכה בתל אביב, יושב שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ. אלו לא רק העבודות המואצות בדרך תל אביב ירושלים - במנהרה, בכביש ובגשר - שמגדילות את המרחק הפיזי בין שתי הלשכות. זהו בעיקר המרחק הפוליטי שנוצר על רקע המשבר האישי בין השניים בעקבות ההצבעה במזכירות הליכוד שנקטעה בתגובת נגד כואבת של נתניהו. הייתה זו תגובה בלתי מידתית כמו התקיפה השבוע בעזה, ובשתי החזיתות, להבדיל כמובן, מסתמנת הבלגה.
כץ נחשב בשנים האחרונות כאיש החזק בליכוד, כזה שיושב מדי שבוע לצידו של נתניהו בישיבות הממשלה מעמדת כוח. הוא לא נזקק להזמנה מיוחדת של נתניהו לשבת על 'כיסא של אליהו' – המיועד לשרים שנתניהו חפץ בהאדרתם הזמנית, נכון לאותו שבוע. תוצאות העימות מול רה"מ בשבוע שעבר לא עשו טוב בלשון המעטה, אבל האיש שגדל על ברכי שרון למד שאת הגלגל לא עוזבים. כשנתניהו מיקד את האש, הוא ירד למנהרה הממוגנת של הרכבת – והמשיך לחפור.
יום לפני הפגישה עם רה"מ, פגשתי את כץ בלשכתו נטולת הגינונים בתל אביב. על הקיר מימין, לצד תמונת רה"מ ותמונת הנשיא עם הקדשה, תלויה תמונה מכתבה ששודרה בערוץ 2 עם הכיתוב 'הבולדוזר' – למזלו בלי חתימה של נוני. בחולצת גולף שחורה, וכוורת רוחשת סביבו, כץ משדר, גם אחרי המשבר שעבר, תחושה של עשייה בתוך ים של ברברת.
על המשבר בינו לבין רה"מ, כץ דיבר פעם אחת ולא יסף. על משבר השבת, כץ מדבר לראשונה.
בשבועות האחרונים הוא מותקף בשל גל חילולי שבת שמתבצעים בעבודות התשתית של הרכבת – הכבדה והקלה. ראש הממשלה הופתע לגלות - או שמא, העמיד פני מופתע – כי העיתונאים החרדים משמיעים טענות נגד חילולי השבת שמתקיימים במשרד התחבורה. ביבי הופתע והגן על כץ בדרכו, כאשר בתום הפגישה התקשר לחברי הכנסת החרדים כדי להבהיר שהנושא בטיפולו.
נתניהו מתלונן על תקשורת כללית משחירה שאינה משקפת את המציאות הוורודה. כץ אינו קוטר, אבל על השבת הוא מדבר כיהודי מאמין המעיד על עצמו שהוא מניח תפילין מדי יום ביומו. אם לנתניהו ניתנה השבוע זכות דיבור נטולת הגבלה, אין סיבה שהדבר יימנע משר התחבורה שבמשך השנים נחשב לידיד הציבור החרדי. כאשר כץ משמיע את משנתו התחבורתית, מתגנבת המחשבה שלא רק הדחפורים בדרכים, אלא גם בזירה התקשורתית, חלק מחברי הכנסת החרדים, עשו כמה סיבובים בשבועות האחרונים.
"אני שר תחבורה מעל שבע שנים שמצליח לשמור על הסטטוס-קוו, יותר מכל שר שהיה לפני במשרד", אומר כץ, "הופעלו עלי לחצים, יצאו נגדי בקמפיין שדיבר על צורך ציבורי של אוכלוסיות חלשות שזקוקות לתחבורה בשבת אבל עמדתי על שלי. אני עושה זאת גם בגלל המחויבות הפוליטית אבל גם בגלל האמונה עמוקה שלי בזהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".
ש. התחושה היא שדווקא בממשלת הליכוד צצות יוזמות שמסכנות את הסטטוס-קוו, כולל חוקים שחברי כנסת מהליכוד מנסים להעביר.
"זהו מאבק רב שנים ובכל פעם צץ מישהו מהמפלגות הדתיות-לאומיות וצצים עוד כמה משולי הליכוד שדורשים לאפשר תחבורה ציבורית בשבת. הרי לפני הקמת הממשלה, עשו קמפיין ממומן נגדי שאני יודע מי עומד מאחוריו".
ש. לפני שבוע היה זה ליצמן שהתלונן על קמפיין ממומן נגדו. אם גם נגדך ניהלו קמפיין, תן שמות. למה להשאיר את הקוראים במתח?
"לא אנקוב בשמות אבל לא חסרים גופים שהרפורמות שהובלתי פגעו בהם. קחו את מהפכת ייבוא הרכב, הרי היו פה השלכות בסכומים אדירים של כשלושים מיליארדי שקלים. כבר עברתי שלושה-ארבעה קמפיינים של גופים שונים ואני לא מתרגש. כשתקפו אותי אמרתי בתגובה: לכו להרצוג ותשאלו אותו אם הוא ישנה את הסטטוס-קוו במידה וירכיב ממשלה. הרי גם ברק, אלוני ולפיד לא שינו את החוק כשישבו בממשלה. עמדתי על דוכן הכנסת והקראתי מהחוק: שר התחבורה חייב לשקול שיקולים של מסורת ישראל בבואו לאשר או לא לאשר תחבורה בשבת".שומר הברית
ישראל כץ אינו איש של אחד בפה ואחד בלב. את מה שהוא משמיע כאן לאוזן החרדית, הוא אומר גם בתקשורת הכללית. בקדנציה הנוכחית חברי הכנסת החרדים מעדיפים לעסוק פומבית, יותר בעניינים חברתיים ופחות בנושאים דתיים. כאשר כץ עלה על דוכן הכנסת כדי להגן על שמירת הסטטוס-קוו, וביקש את עזרת חברי הכנסת החרדים בנאום מקדים, הוא נתקל בתשובות מתחמקות של כמה מהם שהציעו לו לעלות ולשקף בנאומו גם את עמדתם.
בלשכתו של כץ אף יודעים לספר על נציג חרדי בתפקיד בכיר שנתבקש לפעול במסגרת תפקידו כדי להפסיק את חילולי השבת. המענה המתחמק שלו גלגל את הכדור חזרה לפתחו של שר התחבורה. בלשכת שר התחבורה נוצרה התחושה שיש כאלו שנמנעים מלעשות את המלאכה בעצמם ומחפשים 'חילוני של שבת', שיעשה עבורם את העבודה. מתחמקים ומתלוננים.
ש. מגיע לך בהחלט שכר שיחה נאה על האמירות החד-משמעיות, אבל לצד זאת אנחנו רואים התרחבות של תופעת התחבורה הציבורית בשבתות על ידי חברות פרטיות, חלק מזה בגיבוי הרשויות. זה קורה במשמרת שלך.
"במשמרת שלי יש הגנה ברורה על הסטטוס-קוו. הרי אני ביוזמתי כינסתי את ראשי הסיעות החרדיות עם גופי המקצוע, כדי למנוע כל תופעה של הפרת הסטטוס-קוו. לחלק ב' של הפגישה זימנתי את כל מנהלי החברות הגדולות. בעניין הזה צריך להבין, שמי שממונה על אכיפת חוק עבודה ומנוחה הוא שר העבודה, וגם אמרתי בכנות לחברי החרדים, שאני מצפה בכלים שלהם במשרדים נוספים, להפעיל את השפעתם".
ש. ומה עם התרחבות תופעת העבודות בקו הרכבת והרכבת הקלה בשבת? יש תחושה שלמשרד התחבורה אצה הדרך לעמוד ביעדים גם על חשבון העבודה בשבת, כולל בשבת הקרובה.
"בוא נתחיל עם הסיפור של הרכבת הקלה. הרי פורסם בשעתו שפנו אלי, ולאחר מעשה אמרתי שבניגוד לפרסומים אף אחד לא פנה אלי וגם לא הבטחתי. גם בעניין העבודות ברכבת ישראל, אני בוודאי לא נתתי ולא אתן שום היתר. אני עושה כל מה שאפשר כדי לשמר את הסטטוס-קוו אבל שוב, צריך לזכור שהממונה על היתר עבודה בשבת לפי חוק שעות עבודה ומנוחה הוא שר העבודה. היה אומנם בעבר שר עבודה בשם ישראל כץ, אבל לי אין שום יומרות לקחת את התפקיד ובפירוש החלק הזה אינו באחריותי".
ש. אתה שר תחבורה דומיננטי, בולדוזר בתחום, אין ספק שיש לך השפעה. אם רק היית רוצה העבודות בקו הרכבת לא היו מתבצעות.
"יש סטטוס-קוו ואני הראשון שמגן עליו נגד כל ההתקפות. זה נכון בכל התחומים שהם תחת אחריותי ללא יוצא מן הכלל. יחד עם זאת צריך לזכור שמדינת ישראל מתנהלת גם בשבת. על החסידים נאמר שהם לא נלחמו בשבת, אבל אצלנו יש תחומים קריטיים שהמדינה מאפשרת במסגרתם עבודה. אמרתי לחברי שר הבריאות יעקב ליצמן, הרי בבתי החולים נעשית עבודה וגם לא במקרים של פיקוח נפש. האם אתה עוקב באופן פרטני אחרי כל דבר, והוא אמר לי, לא. בכל מה שנוגע לתחום אחריותי, דוגמת הפעלת תחבורה ציבורית, ההנחיה שלי חד משמעית לשמור על הסטטוס-קוו. אני גם דואג לעמוד ציבורית מאחורי הדברים".
ש. איש לא חולק על מה שהיה בעבר, אבל בשבועות האחרונים יש תחושה שמשהו השתנה, ולא לטובה.
"העמדות שלי לא השתנו ונותרו כשהיו בכל הנושאים – ולא רק בסוגיית השבת. אתן לך דוגמה ממש מהתקופה האחרונה. כשדיברו לפני מספר שבועות בישיבת הממשלה על הליב"ה, הזכירו באותה נשימה את החרדים והערבים. דעתי ידועה, שהכל צריך להיעשות בהסכמה, אבל אמרתי שאינני אוהב להקל ראש בחינוך התורני ששמר עלינו כעם בתקופות הקשות ביותר, וצריך תמיד לזכור את העוצמות, ההיסטוריות והאינטלקטואליות, שהחינוך הזה מנחיל ואת העובדה שלימוד הגמרא מאפשר גם לימוד וקליטה מהירים כאשר בוגרי החינוך החרדי באים להשתלב. אמרתי זאת כשהשרים החרדים אפילו לא היו בחדר, כי זו דעתי והשקפת עולמי. אוהבים לדבר על פערים לימודיים ואמרתי פעם, לכו תבדקו נתונים. הרי לעשרות אחוזים מהמתגייסים לצה"ל בחינוך הרגיל אין עברית בסיסית של קרוא וכתוב".
ש. בוא נדבר על מספרים, ולא על מילים. הבעת בעבר תמיכה בהרחבת הקואליציה, האם אתה עדיין תומך בצירוף העבודה לממשלה והגדלת הקואליציה?
"לפני הפגרה הקודמת חשבתי וגם הבעתי את דעתי בפני ראש הממשלה, שאסור לנו לחזור אחרי הפגרה עם ממשלת 61. ממשלת 61 כבר אין ברגע שליברמן צורף לקואליציה. האם צריך להרחיב יותר? אני לא בטוח אבל לא שולל בשני תנאים, שלא תהיה התניה של הרחקת הבית היהודי ושלא ישנו את עקרונות הליכוד. במגבלות הללו, אין לי התנגדות אם זה נחוץ".
ש. אנחנו רואים את החיכוכים הבלתי פוסקים, בעיקר מול הבית היהודי ויש תחושה שככה זה לא יכול להימשך. כמה זמן להערכתך הממשלה תחזיק מעמד?
"אורך חיי הממשלה יכול להימדד בשאלה מי ממרכיבי הקואליציה יכול ללכת לבחירות כשהוא נמצא בתוך הממשלה ומי לא. המפלגה היחידה שלכאורה לא יכולה לצאת לבחירות כשהיא בממשלה היא כולנו – אבל ימים יגידו.
ש. כחלון עוד נראה כמו גורם יציב, יחסית לאחרים. עם בנט היחסים עולים על שרטון כל שני וחמישי.
"אני מתייחס לשותפות הפוליטית ולזהות האינטרסים. זו ממשלה הומוגנית כי זו השותפות הנכונה. זו בעצם אותה קואליציית 77' שבגין הקים, עם החרדים והציבור הדתי לאומי, שהחזיקה מעמד והוכיחה את עצמה. הרב שך הגן עליה בשעת מבחן – והוא עשה זאת בגלל שזו שותפות שיש לה בסיס. הרי קהל הבוחרים שלנו וגם רבים מהנציגים, כמוני למשל, הם אנשים שמחוברים למסורת באופן העמוק ביותר".
ש. ראינו איך החיבור ארוך השנים עם החרדים, בא לידי ביטוי בקדנציה הקודמת...
"קרה מה שקרה עם לפיד בקדנציה הקודמת, וזה הרי לא סוד שהדבר נכפה עלינו ולא בא מתוך בחירה. לכל אורך הדרך הבעתי עמדה נחרצת בעד חידוש השותפות עם החרדים והיה לי חלק גדול בחידוש הברית לקראת הבחירות והקמת הממשלה הנוכחית. בממשלה הזאת, וזאת אני אומר גם לזכותו של נתניהו, אנחנו מיישמים את ההבטחות במלואן בכל התחומים, והחרדים מקבלים את מה שקיבלו בדין לפני ממשלת לפיד. זו שותפות שעמדה במבחנים ולכן אני מעריך שהממשלה הזאת תעמוד גם במבחנים הבאים".
על המשפט הזה של כץ, היה חותם גם ראש הממשלה.טורו של אבי בלום מתפרסם ברשת 'קו עיתונות'.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות