ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

הרב ברלנד "מרוכז בעצמו, משפיע על הסביבה ויש חשש להימלטות"

בפסיקה חד משמעית ולמרות מצבו הרפואי ומעמדו הרוחני, הכריעה שופטת בית משפט השלום להותיר את מנהיג קהילת 'שובו בנים' במעצר עד תום ההליכים, תוך שהיא מנמקת זאת בהשפעתו הרבה על הסביבה, בדברי המתלוננות ובניסיון העבר

צילום: יונתן זינדל פלאש 90
צילום: יונתן זינדל פלאש 90

הבוקר הכריעה השופטת ג'ויה סקפה שפירא מבית משפט השלום בירושלים להאריך את מעצרו של הרב אליעזר ברלנד עד תום ההליכים - לאחר שתסקיר שירות המבחן קבע כי יש מסוכנות ברב, יש גם חשש הימלטות, והשפעתו של הרב על סביבתו גדולה כדי לספק את צרכיו. לכן, המליצו בשירות המבחן, כמו בדיון הקודם, שלא לשחרר את הרב לחלופת מעצר.

בתיק הוגשו שני תסקירים בעניינו של הרב. התרשמות שירות המבחן בתסקיר הראשון שהוגש, פורטה בהרחבה על ידי השופט הרבסט שהורה על הכנת תסקיר משלים שיבחן את טענותיו של הרב ובאי כוחו כלפי קצינת המבחן וכן הורה כי באותה הזדמנות יערוך שירות המבחן שיחה עם המתלוננות וישלים תסקיר גם בענין זה.

היום הוגש תסקיר משלים, ממנו עולה כי שירות המבחן קיים שיחת טלפון עם שתיים מהמתלוננות ועם הרב עצמו. המתלוננות תיארו את הקורות אותן מאז הגשת התלונה ועד היום, הלחצים המופעלים עליהן גם לאחר הגעתו של הרב ארצה ומעצרו. מתלוננת נוספת הביעה חשש רב מפני הרב, ותיארה את שאירע במהלך העימות שנערך עם הרב. "ניכר כי שלושת המתלוננים עמם שוחח שירות המבחן מצויים במצוקה ממשית לנוכח המעשים שעליהם התלוננו, ולנוכח התייחסותם של הקהילה והקרובים אליהם להחלטתם להגיש תלונה על המעשה", אמרה השופטת בדיון.

שירות המבחן הבהיר עוד כי דברי הרב אליהם התייחס בתסקיר הקודם, לפיהן הוא מבקש להישאר במעצר, לא היוו שיקול כאשר נבחנה האפשרות לשחררו. השיקולים שנשקלו היו הקושי של הרב "לקבל סמכות חיצונית וגבולות, היותו מרוכז בעצמו ובסיפוק צרכיו והיותו אדם כריזמטי בעל יכולת גדולה להשפיע על סביבתו ולנצלה לצרכיו". שירות המבחן סבר כי משעה שקיימת רמת סיכון גבוהה להפרת התנאים המגבילים ולשיבוש מהלכי משפט, וגם לנוכח מצבו הבריאותי וגילו, אין מקום לבוא בהמלצה על שחרורו ואף לא על מעצרו בפיקוח אלקטרוני.

צפו: הרב ברלנד יוצא מבית המשפט בכסא גלגלים
הרב יוצא מבית המשפט הרב לאחר הגשת כתב האישום. צילום: אלי שלזינגר

השופטת ג'ויה סקפה שפירא ציינה כי קיימות שלוש עילות מעצר בעניינו של הרב ברלנד: מסוכנות שאינה נמוכה. חשש לשיבוש הליכי המשפט שעולה אף מתוך הדברים שאמרו המתלוננות לשירות המבחן. וחשש להימלטות מהדין - עילת המעצר בעלת העצמה הגבוהה ביותר.

יחד עם זאת, אמרה השופטת כי "דומה שאין חולק על פועלו של המשיב לאורך חייו כמי שאיגד והנהיג סביבו קהילה גדולה. ספק אם המשיב יכול היה להגיע למעמד זה אלמלא נהג במהלך השנים בדרך מיטיבה ורבת חסד כלפי הזולת, תוך סיוע לחלשים, והדברים עולים אף מתוך המכתב שכתבה בתו לקצינת המבחן. אינני סבורה כי תיאור זה אינו יכול להתיישב עם התרשמות שירות המבחן מהמשיב כמי שמרוכז בעצמו".

השופטת התייחסה גם למצבו הרפואי של הרב ברלנד, וציינה כי יש בו כדי להוות נסיבות המצדיקות דחיית המלצת שירות המבחן. אך יחד עם זאת, "בעיות אלה לא מנעו מהמשיב לנהוג כפי שנהג עת נמלט מאימת הדין ועבר בין מדינות שונות לאחר שעזב את ישראל, תוך כדי הפרת צווים שיפוטיים והותרת ערבויות כספיות נכבדות ביותר מאחור". עוד הוסיפה לגבי המפקחים כי "שירות המבחן עצמו סבר כי מפקחים אלה לא יוכלו להציב למשיב גבולות ולסייע לו לקיים את תנאי השחרור". לפיכך הכריעה השופטת "לנוכח האמור לעיל, מצאתי להורות על מעצר המשיב עד תום ההליכים".
הארכת מעצר הרב אליעזר ברלנד שופטת הימלטות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}