כ"ז חשון התשפ"ה
28.11.2024

כך תנהלו עסק • טיפים להצלחה

מרבית העסקים הקטנים לא שורדים בשוק. מה אפשר לעשות כדי לא להיכנס לסטטיסטיקה? • עופר לנדוי, יועץ עסקי מנוסה מגיש סדרת טיפים לבעל העסק המתחיל

בעל מכולת? קבל טיפים להצלחה
בעל מכולת? קבל טיפים להצלחה



כ-50% מכלל העסקים הקטנים אינם צולחים את השנה החמישית לקיומם. חישוב פשוט מגלה כי עשרות אלפי עסקים במדינת ישראל נסגרים מדי שנה. נדמה, כי אנו מקבלים את הנתון הזה בשוויון נפש מהול בהבעת השלמה, ושוכחים שמאחורי הסטטיסטיקות היבשות עומדים יזמים ויזמיות במצוקה ומשפחות שלמות שחרב עליהן עולמן.

חשוב להדגיש כבר בפתח המאמר כי לא ניתן לנתק את החיבור בין עסקים לסיכונים. מי שמדבר על הקמת עסק ללא סיכון אינו מבין את המהות הבסיסית של יזמות. יחד עם זאת, מחובתנו להגדיר באופן מקצועי מהם הסיכונים עליהם אין לנו שליטה, להעריך אותם ולטפל באופן המקצועי בכל הדברים האחרים שאותם כן ניתן ללמוד, לנתח ולתכנן. באופן זה נצמצם ככל האפשר את הסיכונים העסקיים ונגדיל את סיכויי ההישרדות של העסק.

הנה חמש הצעות מעשיות שיאפשרו לכם להגדיל את סיכויי הישרדות העסק שלכם (דרך אגב- גם הצלחה ושגשוג הן לא מלים גסות):

1. הקמה של עסק חדש או השקעה בעסק קיים (שיפוץ, הקמת סניף, פיתוח מוצר וכדומה...) חייבות להיות מתוקצבות מראש ולכלול גם תקצוב למרכיב בלתי צפוי. סכום הכסף המיועד להשקעה חייב להיות מוכן עוד לפני מכת הפטיש הראשונה, כמו גם תכנון ההחזר החודשי. השקעה לא תתוכנן לעולם מתוך הכנסות עתידיות שהיא תיצור אלא מתוך המקורות הקיימים של העסק.

2. אחת התכונות האנושיות הנפוצות ביותר היא להתמודד עם קושי באמצעות הכחשה, שמתעצמת ככל שהבעיה מתגברת.- ומחריפה את מצבנו. קבעו לעצמכם שיגרת טיפול בדברים השנואים עליכם, בעיה שלא תטפלו בה היום לא תעלם, אלא תופיע בצורה מאיימת יותר מחר.

3. כל עסק בעל היקף פעילות משמעותי מייצר בעיות שונות ומשונות מדי יום. אנו פותרים אחת ושתי בעיות חדשות נוצרות מיד. חשוב מאד להבחין בין בעיות מעצבנות וזניחות לבין בעיות קיומיות אשר יש בהן כדי לסכן את עצם קיומו של העסק ולטפל בהן בהתאם.

4. חלק גדול מהעסקים נשארים באופן נצחי בשלב היזמות ועסוקים בכל רגע נתון ברכישת מכונות, פיתוח מוצרים חדשים וכו', ולעולם אינם מגיעים לשלב שבו מפיקים רווחים מתוך סל המוצרים הקיים. על עסקים אלה נאמר "עדיף לחיות מכוער מאשר למות יפה". בתי הקברות לעסקים מלאים בעסקים שפיתחו מוצרים מדהימים ועוד מוצרים מדהימים רק שכחו שגם צריך למכור אותם...

5. טריוויאלי ככל שזה שישמע, רוב העסקים נסגרים פשוט משום שאינם מוכרים מספיק. באופן מוזר, חלק גדול מבעלי העסקים חיים בתחושה שהמכירות שלהם "בסדר גמור". הם חשים זאת בהתבססם על נתונים שגויים, כגון, מידת העומס שלהם או של עובדיהם. הדרך היחידה לשרוד לאורך זמן היא לנתח באופן אובייקטיבי את היקפי המכירות אל מול ההוצאות ולבחון האם הרווחים מספיקים כדי לשלם את ההלוואות וגם לפרנס את הבעלים. אחד מהתפקידים החשובים שלנו, היועצים העסקיים, הוא לייצב את העסק, ליצור גרף הדרגתי של שיפור ולנסות להבטיח את הישרדותו.

שיתוף פעולה של בעל העסק, העברת מידע בשקיפות מלאה ושיתוף אמיתי שלנו בקבלת ההחלטות תבטיח מצב שבו ניתן יהיה למקסם את הסיכויים של העסק לשרוד ולהישאר בצד החיובי של הסטטיסטיקה.


הכותב: עפר לנדוי, יועץ עסקי, מהבכירים בארץ, ליווה ומלווה מאות עסקים להצלחה

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}