כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

השר ישי על פרשת אמסלם: חילול ה'

יו"ר ש"ס: "הגר"ע מודע לכל ההתפתחויות, לא מסתירים דבר" • ומה, בעצם, כתוב במכתב התמיכה של הגר"מ מאזוז? • מקורבי שני הצדדים מפרשנים

מדובר בפגיעה בקודשי ישראל. אלי ישי. צילום: פלאש 90
מדובר בפגיעה בקודשי ישראל. אלי ישי. צילום: פלאש 90



מספר שעות חלפו מהמתקפה של ח"כ הרב חיים אמסלם במסיבת העיתונאים שקיים בכנסת, כנגד מי שפגעו בו, לדבריו, במהלך עשרת הימים האחרונים - והנה מגיעה התגובה. הערב, בראיון לרדיו 'קול ברמה' - תחנת הבית של ש"ס - משחרר יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, תגובה. אמנם הוא מקמץ במילים ובורר אותן בקפידה, אבל לפחות תגובה ממנה ניתן להבין כמה דברים.

"אמרתי בעבר את דעתי וכל מילה מיותרת. מדובר בפגיעה בקודשי ישראל, בחילול השם. מרן מודע לכל ההתפתחויות, מודע לכל הדברים. לא מסתירים מהרב דבר, לא מסתירים ממנו דבר לכאן ולכאן. נגרם הרבה חילול השם, הרבנים יודעים היטב את כל מה שנאמר. זה עניין של דעת תורה ממש. את תגובתי המפורטת אני אתן בתוך הבית".

ובפירוש רש"י: מי שאומר שממדרים אנשים בבית הרב, גורם לחילול ה'. אין דבר כזה. הרב יודע ושומע הכול, ובסופו של דבר מביע את דעתו שהיא דעת תורה. ואת שאר האמירות שלי, קרי, מה לעשות בח"כ הסורר שמסרב להחזיר את המנדט, אומר בתוך הבית פנימה, למי שצריך לשמוע זאת. לא מעל גלי האתר, ולא באופן שיפתח מחדש את מחול השדים, שאיש אינו יוצא נשכר ממנו.

מה, בעצם , כתוב?

המכתב ששלף ח"כ אמסלם במהלך מסיבת העיתונאים היה, ללא ספק, הפתעה. במהלך הימים האחרונים חזרו עיתונאים, כמו גם פרשנים מטעם עצמם, על המילים: "הוא גמור" - בכל עת שהוזכר המכתב שפורסם בכתב ידו של ראש ישיבת 'כסא רחמים', הגר"מ מאזוז.

והנה - מהפך.

אבל מה, בעצם, אומר מכתב התמיכה החדש של הגר"מ מאזוז?

במשך כמה שעות עיינתי במכתב, קראתי גם את מה שעולה מבין השורות. קראתי, וגם שוחחתי עם אנשיו של ח"כ הרב חיים אמסלם, כמו גם עם אנשיו של יו"ר ש"ס, השר אלי ישי. בסופו של תהליך, אני מביא בפניכם את ניתוח המכתב המלא והמשוקלל, תוך השתדלות אמיתית להיות כן ואובייקטיבי, ככל שבן אנוש יכול לעשות זאת.

ראשית, כפי שציטטתי בטור יום בכנסת', מקורביו של אלי ישי טוענים בתוקף כי יו"ר ש"ס מעולם לא ניסה להגיע אל ביתו של ה'באבא ברוך' כדי להחתימו על מכתב. "רבי ברוך שהה בחו"ל, איך יכול היה ישי לסור אל ביתו?" - הם שואלים.

וכך כותב גם הגר"מ מזאוז: "פורסם בכלי התקשורת כאילו אני חתמתי על מכתב, יחד עם ה'באבא ברוך' נגד הרב חיים אמסלם שהוא רשע, ויש להתרחק ממנו. מכתב זה לא ראיתי מעולם, וכמובן לא חתמתי עליו מעולם".

"ויצא העגל הזה"

בכל הנוגע לנושא הכתבה ב'מעריב', טוענים אנשיו של ישי, מסכים גם הגר"מ מאזוז כי מדובר במאמר "שיש בו כמה משפטים בסגנון של המשכילים מהמאה הקודמת". הוא ממשיך לעמוד על כך שמדובר במאמר, "שאינו ראוי כלל לא מצד השעה ולא מצד המקום", ובהמשך אף מכנה את המאמר הזה בכינוי "עגל" - "ויצא העגל הזה", כתב. וזה בהחלט לא מחמיא למאמר, אותו ניסה 'מעריב' להציג תחילה כראיון, חזר בו, אך כותבו המשיך לעמוד על כך כי כל מילה שכתובה בו מתבססת על שיחות בזמן אמת עם הח"כ.

נכון, כותב הרב מאזוז כי הוא אינו מאשים את הרב אמסלם בתוכנה של הכתבה, וכי בהחלט "יתכן שזה בעטיו של העיתונאי שסילף וערבב חצאי אמיתות מכאן וחצאי שקרים מכאן 'ויצא העגל הזה'". אולם מקורבי ישי מבקשים לשים לב לדיוק: "הרב לא קובע בבירור שהאשמה מוטלת על העיתונאי. יתירה מזו, הם טוענים, הוא מוסיף ומדגיש כי 'בכל אופן יש לחזור מתוכן הדברים שם ולאו לתבוע את הכותב על הוצאת דיבה".

חשוב לציין כי ממה שהבנתי מדברי הרב אמסלם היום, הייתה בהם משום חזרה על הדברים שנאמרו בכתבה ב'מעריב'. הוא דייק יותר בפרטים, נתן להבין כי הוא מחויב לפסקי מרן, ומעבר לכל: הדגיש כי הוא בעד לימוד תורה, בעד לומדי תורה.

מה הייתה מטרת הפגישה?

"מקורבי ישי: "לגבי החזרת המנדט לתנועת ש"ס, אומר הגר"מ מאזוז, כי 'ההחלטה מסורה בידי מרן הגר"ע יוסף שליט"א'. במילים אחרות: על הרב אמסלם לציית לאשר יורה לו מרן לעשות, ואם אכן יורה לו לפרוש מן התנועה עליו לעשות זאת, למרות הלחץ העולה מהשטח, כפי שסיפר עליו היום".

אנשי אמסלם, מצידם, עומדים על כך כי "עד כה לא נקרא אמסלם לבית מרן ולא קיבל כל הוראה בכיוון של פרישה".

מקורבי ישי טוענים לעומת זאת, כי לא זו הייתה מטרתו בפגישתו עם הגר"מ מאזוז בסוף השבוע שעבר, וכי כל מטרת בואו הייתה שליחות של מרן לרב מאזוז. בשלב זה, אגב, ישי אינו מוכן להתראיין בנושא בהרחבה, ומקורביו מדגישים כי הוא משאיר את הוויכוח לרבנים עצמם, וכי הוא אינו צד בדבר.

וכמה מילים אישיות

בתחילת השבוע פרסמתי את הידיעה, לפיה חתמו רבותיו של ח"כ הרב חיים אמסלם - הגר"מ מאזוז וה'באבא ברוך' - על מכתב קשה נגדו, בו נכתב, כביכול, כי הוא "רשע ויש להתרחק ממנו". הידיעה – אותה העתיקו אתרים אחרים, בלי לתת קרדיט כמובן - פורסמה על בסיס מקור אמין מאוד.

למרות שברור כעת כי הגר"מ מאזוז לא חתם על המכתב, ולמרות שברור כיום כי גם ה'באבא ברוך' לא חתם על מכתב כזה, ממשיך המקור להתעקש כי מכתב כזה קיים, אולם כעת הוא מסייג ואומר: יתכן ורבנים אחרים, חברי מועצת חכמי התורה, חתומים עליו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}