כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

דרוש רב לתחנת רדיו • טור אישי

'קול ברמה' טיפס במהירות ותפס את 'קול חי' הוותיק בזנב • אז למה רדיו 'גלי ישראל' לא ממריא? כי הציבור רוצה רדיו אותנטי • למרות החשש מ'התחזקות המונית', לא מאוחר לתקן

כמו ערוצי הקודש, רק בלי החרמת משדרים. אולפני 'קול ברמה'
כמו ערוצי הקודש, רק בלי החרמת משדרים. אולפני 'קול ברמה'



כשדיברו לראשונה על רדיו מתנחלים חדש שעתיד לעלות לאוויר, קיימתי שורת ראיונות עם אישים בציונות הדתית – וריח טוב עלה באוויר התדרים הצפוף.

דיברתי עם הרב שמואל אליהו, ששמו הודלף לאוזניי כמי שיהיה חבר בוועדה הרוחנית של התחנה העתידית. הבאתי גם דברים מפי איש התקשורת הוותיק חגי סגל. היה מעניין.

בציבור הדתי הגיבו בהתלהבות: "ערוץ 7 חוזר".

מאוחר יותר התקשר אליי אחד מבכירי הרדיו החדש ונתן לי בשיניים. "למה לא דיברת איתי?", הוא שאל בכעס. ואני, אמרתי משהו, מן הסתם מתנצל. העיקר שיהיה בהצלחה.

סוד המיקוד

זמן רב ייחל הציבור הדתי-לאומי לרדיו משלו. עזבו אתכם מאורי אורבך ואמירת 'הטובים לתקשורת'. הציבור רצה מישהו שמדבר בשפה שלו. הציבור רצה לשמוע את עצמו. לציבור נמאס לשמוע שדרים שטורחים להזכיר לך מדי תקופה שאתה יודע להתעצבן.

ערוץ 7 היה כאן עד לא מזמן, ונדם באחת. אם מישהו סיפר לכם שערוץ 7 עדיין קיים, תגידו לו שהוא הוזה. שידורי רדיו ברשת לא מחזיקים מעמד. טרם נולדה תחנת הרדיו-אינטרנט שתעשה את זה כמו האחות הגדולה מהסקאלה האנלוגית.

ואז בא המכרז, שנועד להגשים, בו זמנית, באופן חוקי, שני חזונות: ערוץ רדיו חרדי ותחנת מתנחלים סטייל ערוץ 7.

שני המכרזים היו מתבקשים בהתחשב בכך ש'ערוצי הקודש' וערוץ 7, נסגרו בתקופה ההיא.

'קול ברמה', שזכה במכרז הרדיו החרדי, טיפס במהירות באחוזי האזנה ותפס את 'קול חי' הוותיק בזנבו.

החבר'ה ב'רמה' יודעים לעשות רדיו. הם היו כבר בתחנה זו או אחרת בפורמט ערוצי הקודש המיתולוגי. אז מה הבעיה. עכשיו הם עושים את זה כמו שצריך ברדיו חוקי ובלי חשש להחרמת משדרים.

ל'קול ברמה' יש רבנים ספרדים שאומרים להם מה לעשות, ויש קו חרדי מובהק עם כללים הלכתיים והשקפתיים ברורים. והקהל מצביע באוזניים.

שוב, ההצלחה של 'קול ברמה' לא ממש מפתיעה. הייתה תחנה פיראטית בלית ברירה? בסדר. כעת היא חוקית ומקצועית. זה הכל.

הם לא ניסו 'למתג' יותר מדי. הם לא ניסו להתאים את התחנה לכל עם ישראל, או לפחות 'גם למזרחוניקים'. הם הלכו על הקו הייחודי שלהם עד הסוף ועשו רדיו חרדי-נטו.

נכון, אולי הם פספסו בדרך את הציבור הסרוג, אבל עסקית זה משתלם. המפרסמים אוהבים את המיקוד, וכשהם ירצו לפרסם לחרדים, הם ילכו על בטוח, על הרדיו היחיד שמוגדר כחרדי מוחלט.

לעומת זאת 'גלי ישראל', התחנה שנועדה למתנחלים, משום מה שמה לה למטרה להיות תחנת הבית של עם ישראל. הייתי שם. ההשקעה דומה כמעט כשתי טיפות מים לזו של 'קול ברמה'. צבע של חדש, אווירה של עשייה וביטחון עצמי שהנה בא שלום על סקאלת ישראל.

אבל למרות הכל, 'גלי ישראל' עדיין בספסל האחורי, מנסה להחזיק את כל הימין ביד אחת, ולא מבינה שלא זו הדרך לעשות רדיו פופולארי שגם מצליח לא להפסיד כסף.

מה בתפריט?

אפשר לתלות את חוסר התנופה של 'גלי ישראל' בכך שהיו בעיות קליטה או בגלל ריצתם לבג"ץ של גורמים מהשמאל שבאו לתקוע מקלות בגלגלי התחנה החדשה.

הכול תירוצים.

עובדה. גם כעת, כשמשוכת הבג"ץ נעלמה והתחנה עברה לתדר חדש, המצב ממשיך להתגלגל כשבתת-מודע של בתי הציבור הדתי לא מתנגן הג'ינגל של 'גלי ישראל'. לא מסובך להבין מדוע. 'גלי ישראל' מיתגה את עצמה כתחנה 'של המדינה', תחנה של 'ציוֹנים מצביעי ימין' ובזאת ניסתה להתחבב על מאזיני רדיו חובבי 'ציונות'.

מה בתפריט? תחנה שמדברת ימין-ימין-ימין ומשדרת שידורים שרק מעוררים את הגעגוע לערוץ 7.

הסלוגן 'אוהבים את המדינה, פותחים גלי ישראל', כמעט קנה גם אותי. וואלה, גם אני אוהב את המדינה, יאללה בוא נפתח 'גלי ישראל'. אבל אחרי רגע נזכרתי שגם בגל"צ, רשת ב' ואחיותיהן, לא שרפו דגל ביום העצמאות. גם שם יש שירים דומים לאלה המתנגנים ב'גלי ישראל' בתוספת פלוס ענק שנקרא 'ותק'.

אפשר לשדר ללא ספינה

הא, אתם אוהבים את המדינה ונמצאים בימין וזה מתבטא במהדורות החדשות שלכם? הבנתי.

זה נפלא, רק שזה לא יחזיק רדיו שלם, כי לא מעט אנשים שומעים חדשות כדי לשמוע איך מדברים עליהם השמאלנים, או ששומעים 'קול חי' כדי לא לשמוע איך מדברים עליהם החילונים.

מתברר שתחנה מיוחדת שמנגנת מוזיקה לא דתית אבל מדברת ימנית – זה לא עובד. מוזיקה ישראלית אפשר לשמוע ברשת ג' ובגלגל"צ באיכות לא רעה בכלל. עם החדשות עוד אפשר להתמודד – אז למה שנאזין דווקא ל'גלי ישראל'?!

קיבלתם רישיון להפעיל רדיו כדי לתת מענה לצורך ברדיו מתנחלים חוקי, ובמקרה, היה כאן רדיו כזה לפני כמה שנים שגם הצליח. היה לו רב, הייתה לו אגנ'דה, והקהל אהב אותו מאוד. לא הרבה יותר פשוט ומתבקש להחזיר את הגלגל אחורה ולהפעיל את ערוץ 7 רק בלי ספינה?

מאזינים מושבעים – יש, ניסיון – יש. אז בשביל מה להמציא אג'נדה חדשה ונכשלת, כשיש כבר אחת שהוכיחה את עצמה?

אם צריך, יקיריי, אל תחששו להביא רב שיפקח על התחנה. זה רק ייתן לכם כוח. זה אולי נשמע מפחיד לכמה אנשים ויש חשש להתחזקות המונית רחמנא לצלן. אבל בואו נדבר עסקים. כסף לא מפסידים מזה.

אל תדאגו. הסרוג הממוצע ישמע רדיו אפילו שיהיה רב דתי-לאומי שיאסור להשמיע שירת נשים. לעומת זאת, הסרוג הממוצע לא יינעל על תחנה שמשמיעה לו מוזיקה ותוכניות חסרות זהות, אפילו אם אודי דוידי ישדר בה.

לתגובות: [email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}