כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מלייקווד תצא תורה ועבודה: ה'כולל' בדרך לישראל

שמעתם על כולל שמעניק ללומדיו קורסים במט"ח? • המשבר הכלכלי הביא עמו צרות בצרורות • ר' דוד הניג, מנפגעי המשבר, מצא תשובה: "קיבלתי את ברכתם של גדולי ישראל" • וידאו

תורה וחזרה למעגל החיים. הרב רובין מוסר שיעור
תורה וחזרה למעגל החיים. הרב רובין מוסר שיעור



את ר' דוד הניג, תושב לייקווד, פגשתי השבוע. הוא בא לביקור בזק בארץ-הקודש. התלוויתי אליו לכמה שעות, כשהוא סובב בין בתי גדולי התורה וגולל בפניהם את דבר המהפכה.

הוא צעיר, אנרגטי ונמרץ. סיפור חיים מרתק עומד מאחוריו, אך הוא ממהר להקדים כי אין לו ניסיון עם תקשורת והוא לא ממש נהנה מהחשיפה. אלא מאי? "אני נשכב על הגדר בשביל להציל אחרים", הוא אומר ל'בחדרי חרדים'. לא פחות ולא יותר.

ר' דוד הגיע ללייקווד לפני כ-15 שנה. השקעות קטנות בנדל"ן האירו לו פנים, ומכאן הדרך הייתה קצרה להצלחה נוסח אמריקה. בניינים, מניות והשקעות - הפכו את דוד הניג לכתובת ידועה לפושטי יד בלייקווד.

ואז הגיעה הנפילה הגדולה.

נפילת הנדל"ן הגדולה, לפני כשנתיים, שיתקה אותו מבחינה כלכלית. הבנקים היכו בו ללא רחם, המניות בהייטק צללו לתהומות - והמגדלים החלו לקרוס.

בתום ימי ההלם הראשוני, קלט דוד כי מצבם של השכנים והידידים לא יותר טוב. הבושה אכלה את כולם. אנשים הסתובבו כבתשעה באב.

מה עושה אדם שהיה רגיל להגיע לפגישות עסקיות-מעונבות סביב השעון, ופתאום מוצא עצמו מתרוצץ ממשרד הוצאה לפועל למשנהו?

זה מה שהביא אותו ליזום 'כולל' חדשני.

חלפה שנה, והרעיון הפך לעובדה מוגמרת ומוצלחת בארה"ב. כעת הוא מנסה להעתיק את ההצלחה לארץ-הקודש.

אבל בל נקדים את המאוחר.

"הצלת לנו את החיים"

זהו לא 'כולל' שגרתי. מדובר במסגרת חברתית-תורנית, שזכתה לשם "ללמוד ולהתקשר" - כלומר, ללמוד וליצור קשרים עסקיים. מדי צהריים, במשך שעתיים, מתכנסת הקבוצה בלייקווד לשיעור בגמרא שנמסר על-ידי הרב רובין, איש עסקים בעצמו, המכונה בפי החברים 'ראש הכולל'.

בסיום הלימוד, מעבירים הלומדים לחבריהם מידע על מיזמים עסקיים כמו גם על אופציות תעסוקה חדשות.

ויש גם קורסים.

אחד מבני החבורה מעביר את החברים קורסים במסחר מקוון.

לומד אחר, פנסיונר שניהל את מערכת המחשוב של עיתון הניו-יורק טיימס, מעביר לחברים קורסים בתכנות מחשבים.

כתבה שהתפרסמה בעיתון הגדול של ניו-ג'רזי, הביאה להם את הפריצה המשמעותית.

ראשי העיר לייקווד, ששמעו על היוזמה, העמידו לאחד מחברי הכולל אופציה להלוואה בתנאי מינימום לתקופה ארוכת טווח של כ-30 אלף דולר השקעה בעסק ו-20 אלף דולר פרסום ושיווק העסק.

חברת כוח אדם שיגרה לכולל איש מקצוע שיעביר לאברכים קורס בכתיבת קורות-חיים.

"שני עסקים ראשונים באו אלינו כדי 'לדוג' כישרונות שנמצאים כאן", ממשיך ר' דוד בראיון ל'בחדרי חרדים'. "וכך, אחרי הנפילה הגדולה, רובם הסתדרו בפרנסה מחדש, לחלקם נוצרו קשרים עם משקיעים זרים ממדינות המזרח. משפחות שוקמו. החיוך חזר לפניהם. נשות האברכים התקשרו אלי בדמעות והודו לי שהצלתי את חייהם ואת משפחתם".

לא רק קורבנות כלכליים

"המשבר הכלכלי גבה בשנתיים האחרונות לא רק קורבנות כלכליים: בתים התפרקו, ילדים צעירים סרו מדרך הישר - ורחמנא לצלן, אנשים ירדו מדעתם. אין זה סוד שכשראש המשפחה מובטל, הבית נהרס", אומר ר' דוד.

"ההצלחה בכולל בלייקווד, מועתקת בימים אלו למונסי. בשבוע הקרוב ייחנך שם סניף. כעת אני מנסה להעתיק את ההצלחה גם לישראל. יש לי חלום שבכל ישוב יקום כולל כזה, שיחזיר את החיים למשפחות".

• כסף, מנלן?

"כל הפעילות נעשית בהתנדבות מלאה. גם בעלי העסקים שהעמידו לרשותי אנשי מקצוע, לא נוטלים פרוטה. העמידו לרשותי שני בתי-כנסת מפוארים (ראה תמונות). משרד פרסום מקומי, שמע על היוזמה והצטרף גם הוא לפרוייקט.

"בסיעתא דשמיא, מן השמים האירו לי פנים וגם עסקיי החלו להתאושש. אני תולה זאת בזכות הרבים וקורא מכאן לכל מי שזקוק לכך ומעוניין להעתיק את היוזמה, שיפנה אליי. אשמח להעמיד לרשות כל אדם את הכלים והידע שרכשתי".

• מה דעתם של גדולי ישראל בעניין?

"ביקרתי השבוע אצל הגראי"ל שטיינמן הגר"ח קנייבסקי והגר"י אידלשטיין, וקיבלתי מהם חיזוק ואנרגיה להמשיך הלאה. מי שירצה להעתיק את המודל במקום מגוריו, מוזמן לשלוח מייל".

כתובת הדוא"ל: [email protected]

צפו בראיון וידאו עם האיש מאחורי המיזם:

בנייני הכוללים, הלימודים - והיזם במהלך ביקורו אצל גדולי ישראל



































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}