כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

נוביק, פישלת שוב • טורו של נחשוני

עיתון 'ידיעות אחרונות' שהתהדר תמיד בראשוניות ובבלעדיות, ויתר היום על יוקרתו המקצועית ובחסות הכתב עקיבא נוביק ירד לדיוטא תחתונה • וגם: ה'מאעכרים' של לינדנשטראוס

בית ידיעות אחרונות. צילום: ויקפדיה
בית ידיעות אחרונות. צילום: ויקפדיה



הנפילה של 'ידיעות אחרונות'

הצל"ש - ציון לשבח, של היום בתקשורת מגיע לעיתונים החרדים. לא שהיתה להם ברירה אחרת, אבל למרות שהדו"ח הקשה של המבקר על 'קופת חולים מאוחדת' נוגע, ביותר מסעיף אחד, בחרדים, ובעיקר למרות הכסף הרב שמשקיעה קופת חולים זו, כמו האחרות, בפרסום בעיתוני המגזר, הם סיקרו את עיקרי הדו"ח בצורה שהיא בהחלט הוגנת.

אמנם בעין חדה ניתן להבחין בניואנסים ובהבדלים שבין העיתונים, ובהשתייכות הסיעתית של ה'מאכערים' והעמותות המעורבים בפרשה, אבל למי עוד נותרה חדות בעין אחרי כמות החומר שהתקשורת מוצפת בו היום, בענין זה? שריר העין פשוט איבד כבר את כל כוחו.

הצל"ג - ציון לגנאי, מגיע ללא ספק ל'ידיעות אחרונות' ולכתב לענייני חרדים שלו עקיבא נוביק, על כתבת השער במוסף '24 שעות'.

בזמנים הטובים של העיתון הוא לא היה מרשה לעצמו להציג ברבים פחיתות כבוד שכזו.

הכתבה עוסקת במי שהיה בעבר 'ראפר' שחום עור מצליח וידוע בארה"ב, שהסתבך בתקרית ירי, ונכלא לעשר שנים, והיום הוא "מיכאל לוי בן דוד - תלמיד ישיבה ירושלמי".
כתבה מהסוג הזה היתה אמורה לסחוט מאיתנו כמה דקות של התעניינות, אם לא שכבר קראנו עליו בעמוד הראשון של עיתון 'הארץ' ביום ששי האחרון, וגם שם היא תורגמה מה'ניו יורק טיימס'.

ידיעות אחרונות תמיד הקפיד על ראשוניות ובלעדיות. כשפיספס את הבלעדיות, וידע, על פי מקורותיו' שסיפור טוב הגיע לעיתון אחר, היה דואג לפחות ל'ראשוניות', ויום לפני שאותו עיתון חשב לחשוף את הסיפור בעיתון סוף השבוע שלו, הקדים אותו 'ידיעות' בידיעה שפורסמה באמצע השבוע, והוציאה למתחרה את האויר. מעולם לא ויתר העיתון הזה גם על הבלעדיות וגם על הראשוניות , ובודאי שלא הירשה לעצמו לקחת כתבה שכבר התפרסמה בעיתון אחר ורק להרחיב אותה.
אם מישהו דיבר על תום תקופת הזוהר של העיתונות הכללית, הרי שהיום התקבל החזק שבסימניה.

מדאיג. עוד מעט נשאר, אנחנו, במדור הזה ללא העיתונות הכללית, ונצטרך להתייחס, לפרנסתנו, רק על העיתונות החרדית.

שיהיה לו לבריאות

הגזים קצת מבקר המדינה לינדנשטראוס. קצת הרבה. לומר ש"השחיתות שהתגלתה בקופת חולים מאוחדת היא מהחמורות אי פעם" הוא דבר חסר אחריות המגמד את כל הביקורות שמשרדו ערך עד היום ושגילו שחיתויות שלטונית וציבורית ללא תקדים, בישראל.

אם השחיתות שהתגלתה בקופת חולים מאוחדת היא אכן מהחמורות שהיו כאן אי פעם, יש מקום לערוך ביקורת מקיפה במשרד מבקר המדינה עצמו, ולבדוק האם יש הצדקה להעסקת חוקרים רבים כל כך במזגרתו, חלקם במשכורות מפולפלות ביותר. גם הועדה לביקורת המדינה של הכנסת היא בעצם, על פי קביעה זו מיותרת. מה היא עשתה עד היום אם לא הונחה לפניה מעולם שחיתות חמורה כל כך?

מה מצאה הביקורת, שיש כמה מנהלים ופקידים שסרחו? בתי הכלא בישראל מלאים בכאלה, והרחובות, המשרדים הממשלתיים והבנקים בהרבה יותר. אין מקום שאינו מוצף בהם. אבל האם זו סיבה מספקת לצאת מפרופורציות עד כדי הכנסת מיליון מבוטחים בקופת חולים מאוחדת, ואנחנו לא ביניהם, לפאניקה אדירה, שהנה כל כספי הערבות של הביטוח הרפואי שלהם, נשדד?

מיליון מבוטחים יש לקופת חולים מאוחדת, שהיא השלישית בגודלה בישראל. כולם מקבלים שירותים ומרוצים. גם אם מנהלי הקופה מעלו בכספים, כל זמן שהשירות שניתן למבוטחים היה מלא וטוב, ועל פי העדויות הוא הרבה יותר מזה, יש מקום להעמידם לדין, אבל במקביל לבדוק לאן הולכים הכספים האלה שהתגלה כי הם מיותרים וניתן למעול בהם בלא שיהיו חסרים לקופה, ב...קופות החולים האחרות.

מה למעילה הזו ולהשמצת קופת החולים בראש חוצות? מה לה ולמשרד הבריאות? אם יש כאן זוית של אחריות ממשלתית היא מוטלת על המשרד לבטחון פנים, קרי המשטרה, ולא על משרד הבריאות.

אין שום סבירות לכך שכאשר מי שהיה שר האוצר נתפס בגניבה, לא לא יידרשו מהשר שבא אחריו לתת דין וחשבון על מעשי קודמו, אבל כאשר מנכ"ל וחברי דירקטוריון של קופת חולים נתפסים בקלקלתם, יצטרך סגן השר, שהוא במעמד השר, במקרה שלנו יעקב ליצמן, או מנכ"ל משרדו, להתייצב כדי לתת למישהו דין וחשבון ולהצטדק.

במיוחד משוללת התביעה הזו כל הגיון כשהמעשים המיוחסים לבכירים ב'מאוחדת' לא נעשו בתקופתם, ואינם נוגעים ישירות לתחום הבריאות שהם אמונים עליו. קופת חולים מאוחדת עשתה ועושה, מצדה, מעל ומעבר עבור מבוטחיה. אז למה שליצמן יצטרך להסיק איזשהן מסקנות כלפי הקופה, כשאפילו מי שמכונה 'המאכער', זה שעל פי דו"ח הביקורת של לינדנשטראוס, הפעיל עמותה לגיוס מבוטחים חרדים, אינו נמנה על ה'סיעה' שלו?...

גיוס 'מאכערים' אין בו שום פסול מעבר לחריגה מנהלים מחייבים. אם ינבור המבקר יימצא אלפי חריגות שכאלה בכל המינהל הציבורי. אף קופת חולים אינה 'נקיה' מההתנהלות הזו, ויוכיחו הפתיונות שמושלכים לחרדים, שהם בעלי משפחות גדולות, מצדן של כל הקופות, גם בפומבי. ממתי נסיון להסיר עוולות שגוזרת הממשלה על הזכאים לביטוח בריאות, הופכות לנורמה והטבות שמציעות הקופות עצמן, המנסות לספוג את מה שהמדינה אינה נותנת היא הפשע הגדול? למה שההסתדרות תוכל להעניק לחבריה יחס באחד מקופות החולים הגדולות, ותגייס אליה חברים באמצעות מקומות העבודה הכפופים לה, ואילו החרדים, שהם הכח המאורגן הגדול בישראל, לא יוכל לקבל את אותו היחס, או יותר, אפילו בעזרת 'מאכערים' של קופת חולים אחרת?

כח הקניה של הציבור החרדי נמדד גם בחברות האוטובוסים המתחשבות ומנהיגות עבורו קוים למהדרין, גם בליין היצור של 'אוסם' ו'עלית' 'תנובה' 'קוקה קולה' וחברות מובילות אחרות במשק ואין שום סיבה שהוא לא יילקח בחשבון גם בביטוח הרפואי שכל אחד מאיתנו משלם מכיסו.אם במדינת ישראל יש חוק האוסר זאת, וכנראה שיש, הבעיה היא במדינה ולא באלה שמיטיבים עם העם ואפילו אם הם מנסים להתחכם ולכופף מעט את החוק אליהם.

טוען המבקר שהרוקח הראשי של הקופה סיפק תרופות שמחוץ לסל התרופות למקורבי המנהלים. אנחנו רוצים לברך אותו על כך שהציל לפחות כמה נפשות מישראל, גם אם הן מקורבות למי שנחשדים בפלילים. העובדה שהנהנה מהתרופות הוא קרובו של מישהו העובד בקופה כלל אינה רלוונטית. גם לו זכות חיים. את הטענות בענין זה צריך המבקר להפנות אל מי שקבע את הדין, במקרה זה לא פעם חרץ דין מוות על חולה, ולא עם מי שבחר לנהוג, על חשבונו, לפנים משורת הדין. לו יכל הרוקח היה בודאי מממן את התרופות לאלפים שהמדינה מתעלמת מגורלם, ומשיכולתו היתה מוגבלת, דאג רק לקרובו של מעסיקו. מה רע בכך?

לפדות ימי חופשה בלא לרשום ספרים, ליטול כספים להשתתפות בשמחות, ולבצע עוד מעילות כאלה או אחרות - אלו אינם דברים שניתן לסנגר עליהם . מדובר במעשים חמורים אם כי אלה שהמבקר ייחס בזמנו לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, והוא טען שש'כבודו' מחפש אותו, נראו בעינינו לנו כהרבה יותר חמורים, ויתקן אותנו מר לינדנשטראוס אם אנחנו טועים.

אבל לעורר רעש ומהומה שכזו על שבכירים בקופת חולים מאוחדת שילבו גם את בני משפחה ב'מעגל העבודה', זה כבר באמת נראה ככמו חיפוש מתחת לפנס ולא של חברת החשמל. כמה כאלה יש שם? כמה בעיריות מובילות בישראל? וכמה ב...בתי המשפט?

אולי זו ההזדמנות לא רק לתקוף את המבקר לינדנשטראוס על האגרסיביות שגילה בדוח ובפרסומו, אלא אף לאחל לו מזל טוב. השבוע קודמה בתו, השופטת אילונה אריאלי, לתפקיד בכיר יותר במערכת המשפט. וכדי שלא יטעו 'בוחרי' השופטים לעולם וידעו את ייחוסה היא נקראת עד עצם היום הזה, אילונה לינדנשטראוס - אריאלי, וזאת למרות הסירבול שבנשיאת שם אביה.

אולי יש מקום שמבוקרי קופת חולים מאוחדת, המואשמים בהעסקת קרובים יבקשו להישפט בפניה...

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}