כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

כמה מרויחה המדינה מהבניה בבית שמש?

במכתב ששלח יו"ר וועדת תכנון ובניה בבית שמש, משה מונטג, ליו"ר וועדת הכספים הוא טוען: המדינה תרויח עשרות מליארדים מהבניה בבית שמש • כמה רוצה מזה מונטג, ולמה?

כמה מרויחה המדינה מהבניה בבית שמש?



מצבם העגום של כביש הגישה לבית שמש - 38, והכביש העוקף - 10, מדיר שינה מעיניהם של בכירי העיר. ראש העיר הרב משה אבוטבול לקח את הטיפול בכבישים כפרויקט אישי, וכל אורח בכיר שנכנס בשערי בית שמש זוכה להרצאה מקיפה על חשיבות הכבישים ודחיפות הטיפול בהם. מנכ"ל עיריית בית שמש מר מתי חותה טוען מזה זמן רב כי הרחבת כביש 38 תהיה הגורם המשפיע ביותר על התפתחות העיר.

השבוע נכנס לעובי הקורה גם יו"ר הועדה לתכנון ובנייה בעיר, הרב משה מונטג, שבמכתב מפורט ומנומק ליו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני (שקיבל על עצמו את תפקיד יו"ר השדולה הפרלמנטארית למען כביש 38) ביקש ממנו להתערב בעניין הכבישים, ולדאוג לקדם את הרחבתם ושיפוצם המהיר, לטובת תושבי בית שמש ועתיד העיר.

"כיו"ר וועדת כספים וכח"כ המלווה את התפתחותה של העיר בית שמש מזה כשני עשורים ובפרט בשנים האחרונות שהעיר נמצאת בשלבי תכנון והתפתחות בקצב שאין דומה לו בארץ, כשבו זמנית נמצאים מעל 22,000 יחידות דיור בשלבי תכנון מתקדם, הנני פונה אליך בבקשת עזרה דחופה", כותב מונטג.

כביש 38

"לעיר בית שמש קיים עורק ראשי אחד, כביש 38, אשר מצבו מתחת לכל ביקורת. תחילת הכביש בחיבור מכביש מס' 1 (ירושלים ת"א) - שבו יש כיום נתיב אחד לכל כיוון, דבר הגובל בסכנת חיים וסבל גדול ל-90 אלף תושבים אשר גרים בבית שמש וכשרוצים לצאת מהעיר נמצאים בצוואר בקבוק אחד ארוך.

הפתרון לכביש הוא הרחבתו לדו מסלולי בין כביש מס' 1 ועד כביש מס' 375 (צומת האלה ובעתיד כביש מס' 39).

מבחינה סטאטוטורית - הכביש מחולק ל-3 שלבים: משער הגיא ועד מושב נוחם. תוכנית ההרחבה אושרה בוועדה המחוזית להפקדה; מצומת נוחם ועד צומת ישעי (הפרדה מפלסית של פסי הרכבת), התכנית מאושרת וניתן לצאת למכרז מיידי; מצומת ישעי ועד צומת האלה - בשלבי תכנון.
בהערכה גסה עלות ביצוע הכביש כמיליארד שקל.

למותר לציין, כי בעשור הקרוב ישווקו בבית שמש על קרקעות מדינה, מעל 22,000 יח"ד. בממוצע עלות קרקע ליח"ד כיום היא מעל 150,000 ש"ח, הוי אומר, שהמדינה תקבל מדירות חדשות מעל 3.3 מיליארד ש"ח רק ממחיר קרקע בלבד בבית שמש, מבלי לדבר על הכנסות המדינה ממיסים על בנייה בהיקפים כאלו - שמסתכמים בעשרות מיליארדים.

אשר על כן, פונה אני אליך - תן דעתך ותעמוד על המשמר עכשיו בזמן דיוני התקציב בוועדת הכספים שבראשותך, כדי שכביש 38 יכנס לתוכנית חומש לתקצוב מיידי בשלבים.

המטרה שלנו היא שבשנת 2011 יצא למכרז השלב המאושר מ"נוחם" ועד "ישעי", ובשנים הבאות נמשיך לשלבים הבאים בהתאם לאישורים - ובכך נדאג לרווחה וחיים נורמאליים לתושבי בית שמש והסביבה וגם נקבל באופן ראוי את עשרות אלפי התושבים החדשים.

יש לציין, ששר התחבורה הבטיח בעבר שהוא יתקצב את הכביש אך לצערי אנשי משרדו מטעים אותו בנתונים וטוענים שכביכול לא ניתן להתחיל באופן מיידי - דבר שאינו נכון. לדעתי, בלחץ שלך תוכל לעזור לנו מאוד.

כביש 10

"מדובר בכביש עורקי עוקף בית שמש, בו משתמשים נוסעים רבים חוץ מתושבי בית שמש והסביבה. גם אלפי הנוסעים מידי יום מביתר ומגוש עציון לכיוון מרכז הארץ חולפים בכביש.
בעבר השקיע משרד השיכון בכביש כ-60 מליון ש"ח.

הכביש כיום מסוכן מאוד מאחר וסלילתו לא הושלמה, ולפני 3 שנים הוא נסגר באופן רשמי על ידי משטרת ישראל ומשרד התחבורה. לאחר מו"מ של שנים ולאחר הסכם מול משרד השיכון לפני שיווק רמב"ש ג'/1 סוכם, שהכביש יבוצע במהירות האפשרית, כשחלוקת התקציב תהיה בין משרד השיכון למשרד התחבורה. כמו כן סוכם שמע"צ יבצעו את הכביש.

כיום אומדן עלות הכביש הוא 66.7 מיליון ש"ח, והמכרז מוכן ליציאה באופן מידי, אבל התקציב שהוקצב לכביש הוא 61 מיליון ש"ח, ולכן המכרז מתעכב.

לדעתנו אסור להפחית את האלמנטים של הכביש והרכיבים הבטיחותיים שגם כך קוצצו והגיעו למינימום הנדרש, על מנת שיהיה כביש ראוי ובטיחותי, ולא ייתכן שבשל מחסור ב-6 מיליון ש"ח יעוכב מכרז כה חשוב ומהותי לבית שמש ולשמירה על חיי אדם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}