כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

יוצא בחוץ? אמסלם בדרך לארץ • המרד בש"ס החל

לא חשוב מי 'בישל' את הדחתו, העיתוי היה מושלם • האם מאוכזבי ש"ס ינצלו ההזדמנות ויקראו להנהגה חדשה? • ומי המרוויח הגדול? • והאם יש סיכוי להחזיר את הגלגל? • מקורבי שני הצדדים מנתחים ל'בחדרי חרדים' את התרחישים • בלעדי: המסמך בכתב ידו של הגר"מ מאזוז

החזיר את המנדט. הרב מאזוז עם הגר"ע יוסף
החזיר את המנדט. הרב מאזוז עם הגר"ע יוסף



חבורת העסקנים שבישלה את הדחתו של ח"כ הרב חיים אמסלם ברמת 'בישול' גבוהה, לא יכלה לחלום על עיתוי טוב יותר לראותו 'יוצא בחוץ'.

לא אחד ולא שניים טוענים, כי אם אמסלם היה עושה את סוף השבוע האחרון בארץ-הקודש, הוא היה מרוויח לא מעט. אך מסובב הסיבות רצה אחרת.

וכך, הכתבה המהווה את התירוץ הכי עדכני להדחה פורסמה בעיתון 'מעריב' כשנשוא הכתבה כבר נחת למסע ארוך בקנדה. משם, אין באפשרותו של אמסלם ליישר הדורים בשיחת 'אחד על אחד' עם פטרונו הפוליטי (לשעבר?) הגאון רבי מאיר מאזוז.

עוד בנושא:
רבותיו של ח"כ חיים אמסלם: הוא רשע. יש להתרחק ממנו
הגר"מ מאזוז: מחזיר לש"ס המנדט של ח"כ אמסלם
ש"ס מציגה: ראיונות, מכתבים והכחשות
הרב נגד התלמיד • הגר"מ מאזוז פרסם מחאה
ח"כ הרב חיים אמסלם: גרמנו לשנוא את התורה • הראיון שעורר את הסערה

הרב צמח מאזוז פנה לאחיו, רבי מאיר, בשאלה מה ייעשה לאיש אשר דיבר דברים שאינם מקובלים במחוזותינו. התוצאה: החזרת המנדט של אמסלם לידי הגר"ע יוסף לצד מכתב נוסף, חריף יותר, ובו מכונה אמסלם - לא פחות ולא יותר - מאשר 'רשע'.

מבחינת אויביו של אמסלם בתוך 'התנועה', הכול עבד לכאורה כצפוי. התקשורת החרדית הבלתי-מחוייבת, התגייסה לסיקור חילופי המכתבים. לכל היה ברור כי מרגע נחיתתו בארץ, אמסלם אינו עוד ח"כ בש"ס.

וכאן החלו החריקות: בני משפחתו וידידיו של אמסלם חשפו את הנעשה מאחורי הקלעים והבהירו: הרב אמסלם אינו מתכוון להחזיר את המנדט, ולכו תעשו לו משהו.

אין כותרת אחרת לתת למציאות החדשה. היכונו. החל המרד בש"ס.


יפציע כמושיע? דרעי. צילום: יעקב כהןצילום: יפציע כמושיע? דרעי. צילום: יעקב כהן
יפציע כמושיע? דרעי. צילום: יעקב כהן


כמו פצצת אטום



אין זה סוד כי מאחורי הקלעים, מאז פרשת עמנואל, הולכים וגוברים הקולות בש"ס שאינם מרוצים מההנהגה הנוכחית.

הם לא ממש יודעים להגדיר מה מפריע להם, אבל שמחים כשאמסלם עושה את זה בלשונו החדה. ומה צריך יותר ממשפט כמו "ש"ס נוהה אחר האשכנזים", כדי להקפיץ את הפיוזים של מצביעי 'התנועה' המבקשת להחזיר עטרה ליושנה.

במשך שנים הסתובבו מצביעי ש"ס בתחושה שהציבור האשכנזי מתנכל להם, מפלה אותם. לא צריך להרחיק עד ועדות הקבלה בסמינרים. אפשר לעצור עוד הרבה קודם. דברו עם ספרדים במודיעין עילית, ותשמעו בדיוק ממה הם סובלים. והנה מגיע ח"כ מש"ס ומצהיר באומץ: "ראשי התנועה שלכם חוששים מהאליטה האשכנזית".

זה כמו שתספרו לישראלי מצוי כי פצצת אטום עושה דרכה ברגעים אלו (חס וחלילה) מאיראן היישר לכאן. עכשיו תספרו למצביעי ש"ס שהאיש, שהעז לומר את הדברים הללו, נענש השבוע בחומרה: מכתבים הוצאו נגדו, ואיום להוצאה מהתנועה מרחף מעל לראשו. כל זאת כשהוא אפילו אינו נמצא בארץ כדי להגן על שמו הטוב ועל כבודו.

המרד, אין ספק, הוא רק עניין של ימים ספורים, אולי אפילו שעות אחדות. הכתבים הפוליטיים בתקשורת הכללית כבר מצאו להם כמה וכמה מרואיינים שדיברו מפורשות על מרד, אנחנו נסתפק בתחושות שלנו, שהתקבלו משיחות עם אנשים בכירים בתנועה, שלא לציטוט בשמם.

מי שעומד מן הצד ונהנה מכל החגיגה הזו הוא אריה דרעי, מ'מעריציו' הפחות בולטים של אלי ישי.

מבחינתו, החגיגה מושלמת: גם כאוס אמיתי בתוך התנועה, שהדיחה אותו בבושת פנים, וגם כעס בקרב מצביעי ש"ס על המנהיג הנוכחי. חלומו ממש התגשם. הנה, אל הטשולנט הרותח הזה, יפציע הוא, כמושיע, ויציל את ש"ס מכל תחלואיה. כמתחרה במפלגה מתחרה, או כמנהיג המפלגה הנוכחית.

זה לא פשוט. יהא עליו לעבור כמה וכמה משוכות עד להתגשמות החלום הסופי, אבל כשדרעי מסמן מטרה, תסמכו עליו שהוא ישיג אותה. ומי שסבור כי המרקחת האחרונה בטעם אמסלם היא פרי יצירתו של דרעי, לוקח את התרחיש הזה על אחריותו בלבד. לא אנחנו אמרנו.




"אלי הגיע אל הרב מאזוז עם קלסר מלא"



למרות הציטוטים הקשים מפי חלק ממצביעי ש"ס, אנשיו של היו"ר אלי ישי, אינם מודאגים.

איש מהם אינו מוכן לדבר בשמו, אך שלא לציטוט הם אחידים בדעה לפיה המצב בשליטה, וכי מי שמלבה את רוח המרד הם רק גורמים בשוליים.

באשר לראיונות שהוענקו במהלך היום על-ידי כמה מח"כי ש"ס, מדגישים מקורבי ישי: "כל ח"כ או שר שיביע דעה בנושא אמסלם, אינו עושה זאת אלא על דעתו האישית בלבד". קרי, זה לא מייצג את דעתה של הנהגת התנועה, ומדובר בספקולציות בלבד. "מי שמכריעה בסופו של דבר היא מועצת חכמי התורה בנשיאות הגר"ע יוסף".

לדבריהם, "בכל פעם, לפני שהוא יוצא לחו"ל, מטיל אמסלם פצצה, וכשחוזר, מתחיל להסביר את עצמו למה יצאו דבריו מהקשרם. זה לא עובד ככה. צריך להבין ששלום ירושלמי הוא פרשן מוערך ומקובל, ואם הוא שב ואומר שאמסלם יזם את הראיון איתו ושהוא עומד מאחורי כל מילה, הרי שזה אומר דרשני. טובי הפרשנים כבר אמרו שהפעם נתלה אמסלם באילן גדול, והוא מתקשה לרדת ממנו. כמה אפשר לומר משפטים כמו 'עובדים על מרן'? על כולם עובדים?! על הרב מאיר מאזוז? ועל רבי ברוך אבוחצירה? ועל כל מועצת חכמי התורה? כולם לא מבינים?!".

• והיה, אם יגיע אמסלם ארצה, יכנס לרב מאזוז ויצליח לשכנע אותו כי דבריו הוצאו מהקשרם. מה יהא אז על תנועת ש"ס בכלל, ועל ישי בפרט?

"זה לא יקרה. הרי אלי ישי הגיע אל הרב מאזוז עם קלסר מלא במאמרים כתובים אותם פרסם אמסלם באינטרנט. כתוצאה מכך, החזיר הרב מאזוז את המנדט לרב עובדיה. ואיך יחזור בו?!".



"ש"ם תצמח מהסיפור הזה"



• פרשנים פוליטיים רבים סבורים שהמהלך המלחמתי המתוקשר הזה רק מזיק לש"ס.

"אפשר לטמון את הראש בחול, אבל זו אינה חוכמה גדולה להגיד: 'לא יקרה כלום, בואו ניתן לו להמשיך עד לסוף הקדנציה'. צריך להבין שאמסלם פוגע באחדות של המפלגה. עד היום, המוטו של ש"ס, בו התגאו ראשיה בפני ראש הממשלה ובכלל, היה אחדותה. ופתאם בא אחד מנציגיה ונושא דברים שאינם על דעת התנועה. היתכן?! יש ח"כים נוספים בש"ס שלפעמים יוצאים באמירות כאלה ואחרות, שאינן בדיוק זהות למיינסטרים. אבל הם לא חוצים גבולות! אמסלם הפך עצמו למתנגד לבני התורה ולחביב התקשורת החילונית. זה נורא בשביל ש"ס, שתומכת בכל ליבה בכוללים ועושה הכול כדי לדאוג להם לתקציבים".

• השאלה היא אם כל הפולמוס הזה אינו מזיק לש"ס.

"העבר הוכיח שכשבש"ס יש בעיות, היא רק צומחת. היא עולה לכותרות, וזה מיטיב איתה. כי הרי המון העם, מצביעי ש"ס, מזדהים עם דברי הרב עובדיה".

• מה הלאה? הרי אמסלם לא מתכוון להחזיר את המנדט?

"אם אכן אמסלם יירק בבור ממנו שתה מים ויקח את המנדט שלו לטובת מפלגה עצמאית, בניגוד לדעת פטרונו, הרב מאיר מאזוז, ובניגוד לדעת מורנו ורבנו הרב עובדיה, אין ספק שהאהדה הציבורית המעטה לה הוא זוכה כיום, תתחלף מהר מאד בשנאה ציבורית. מצביעי ש"ס מזדהים בכל ליבם עם הרב עובדיה והם לא יתנו לפגוע בו. גם אנשי 'כסא רחמים' לדורותיהם לא יסלחו לו על מעשה שכזה".

• אלא אם כן יחזור בו הרב מאזוז מדבריו הקשים נגד אמסלם.

"קשה לי להאמין שזה מה שיקרה, אחרי שהתבטא במילים 'חילול ה'' וכו'. אצל הרב מאזוז, יקוב הדין את ההר וקשה להזיז אותו מהחלטותיו, בעיקר אחרי שהן פורסמו בכתב ובחתימתו".

• אם אכן יקרה הבלתי יאומן ואמסלם יחזיר את המנדט שלו לתנועה, מי יחליף אותו?

"כמדומני שהמחליף שלו יהיה רפאל כהן, אף הוא איש 'כסא רחמים'".











מכתבו של הגר"מ מאזוז - שנחשף לראשונה בלעדית ב'בחדרי חרדים' (כתב היד באדיבות 'מרכז העניינים').
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 57 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}