כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

רעייתו של יגאל עמיר מדברת: "אני בחוסר אונים מוחלט"

רעיית רוצח ראש הממשלה יגאל עמיר, משיקה ספר אישי-ביוגרפי • בראיון ל'בחדרי חרדים' היא מגלה: "אני מקבלת המון תמיכה, אבל אנשים מפחדים לדבר" • בלעדי

יגאל עמיר.  ''נעשה לו עוול''
יגאל עמיר. ''נעשה לו עוול''



לפני כשבוע הוציאה – רעייתו של יגאל עמיר - לריסה טרימבובלר את ספרה "סף הפחד", המספר את סיפור חייה וסיפור חיי בעלה, רוצח ראש הממשלה..

בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' מספרת לריסה על החיים עם יגאל, הסיבה להוצאת הספר, יחסיה לתקשורת והאם יש לה תקווה כי הוא ייצא יום אחד מהכלא.

אפרופו יגאל עמיר, מחר (ב') יתקיים דיון מכריע בבית המשפט העליון בעניין תנאיו המחפירים של יגאל עמיר מי שהואשם ברצח ראש הממשלה, יצחק רבין. בדיון יכריעו השופטים האם הוא ימשיך לרצות את עונשו תחת התנאים בהם הוא יושב בכלא והאם לשחררו מן הבידוד.

• מה הביא אותך לכתוב את הספר?

"תחושה של חוסר אונים, כאילו מישהו בכוח מנסה להשתיק אותנו. זה היה לפני שנתיים, באותה תקופה התחלתי לכתוב את הספר,אז המצב היה קשה במיוחד. השב"ס טען שיגאל התראיין לכלי תקשורת ללא הסכמתם, מה שהתברר בעיניי כשקר גמור וניצלו את זה כעילה להתעלל בו תוך מתן כל העונשים האפשריים והקיימים שיש.

"התחושות של החסר אונים היו חדות במיוחד. אני והעו"ד של יגאל בדקנו את כל התקדימים לסיפור הזה והעלנו שמישהו רגיל היה מקבל עונש של מספר ימים בצינוק בעוד הוא קיבל חצי שנה שלימה.

"זאת הייתה תקופה שפניתי לתקשורת ואף אחד לא התייחס אליי, לא רצו לראיין אותי, פשוט התעלמות מוחלטת. כשהם רצו לפרסם או רוצים לפרסם משהו שהוא צהוב, אז הם מפרסמים וגורמים לנזק גדול, כשיש משהו לומר לטובתנו אז לא מתייחסים ומתעלמים.

"הבנתי שאני לא יכולה לשתוק, והתחלתי לפני שנתיים לכתוב ואחרי שנה סיימתי אותו. חיפשתי הרבה זמן מישהו שיעשה הגהה לנכתב ומישהו שיסכים להוציא אותו לאור, וסוף סוף היה מי שהסכים".

• למה לא פנית להוצאת ספרים ידועה?

"כמה שנים לפני כן, כתבתי ספר המגולל את ההיסטוריה היהודית של ימי הביניים. כתבתי אותו ברוסית. יגאל קרא אותו והחליט לתרגם אותו לעברית. אף אחד לא ידע שהוא תרגם אותו אבל כשפניתי לכל הוצאות הספרים אף אחד לא היה מוכן להתייחס לזה כי זה קשור אליי, תיארתי לעצמי מה יהיו התגובות של ההוצאות על הספר שהוצאתי שבוע שעבר".

• למה דווקא בחרת להוציא אותו עכשיו?

"היה חשוב לי שהוא ייצא כעת, כי מחר יש דיון עקרוני וחשוב בבית המשפט האם להוציא אותו מהבידוד או לא. צריך להוציא את האמת ולחשוף את כל השקרים שלהם, ואת ההתמודדות שלנו עם המערכת. אני לא חושבת שהספר ישנה את זה, אני לא כ"כ תמימה, אבל זה עניין של השתדלות. זה לא משהו שיעשה מהפך".

• מה יגאל אומר על הספר?

"הוא לא ראה את הספר. כל מה שהוא יודע עליו זה את שמו. את ההחלטה על הספר ועל השם שלו קיבלתי עם עצמי. סיפרתי לו שכבר הספר כתוב, אבל לא הייתה לי את האפשרות להתייעץ איתו. הוא כמובן לא הביע שום דבר בעניין.

"נראה לך שהוא יכול לדעת אם תהיה לזה השפעה או לא?! הוא כבר מתייחס לדברים כאילו הם לא בידיים שלנו. הכול בידי השמיים, שם מחליטים את הכול".

• אלו תגובות קיבלת עד כה על הספר?

"לא הרבה קראו אותו. אלו שכן אמרו לי שזה מרתק. אנשים אומרים לי שהספר הוא מאד חשוב לא רק בשבילי ובשביל בעלי, אלא בשביל כולנו לכלל האזרחים, חשוב לתחומים רבים בחיים שלנו במדינת ישראל.

"בעיניי הספר הוא כמו טיפה בתוך הים, אבל זה עניין של השתדלות ומספיק השינוי הכי קטן שיש
ועשיתי את שלי".

לריסה טרימבובלר. צילום: לריסה טרימבובלר.
לריסה טרימבובלר. ''מאחלת מזל''ט להר שפי''


"הוא ייצא מהכלא"

• את חושבת שיש סיכוי שהוא ייצא מהכלא?

"ברור. בעזרת ה', זה יקרה. אין לי ספק שמתישהו המצב ישתנה. הוא יכול להשתנות גם עוד שנתיים או עוד 50 שנה. אבל זה יקרה. יש בסיפור שלנו הרבה מאד שקר ועוול שנגרם. זה לא דברים שיחזיקו הרבה מעמד, השקרים נחשפים בסופו של דבר.

"יש הרבה שטיפות מוח, יש פחד גדול לאנשים ברחוב להתקרב ולדבר על הנושא הזה ולהגיד באמת מה שהם חושבים. הם חושבים שאם יגידו את זה בפומבי ייקשרו אותם בחשד לרצח ועוד דברים דומים.

"כמעט ולא נתקלתי בשנאה של אנשים כלפינו או כלפיי יגאל, אנשים מאד מחבבים אותנו, אני כמובן לא אומרת שכולם ככה אבל אלו שכן, מפרגנים לנו בגדול".

• מה הביא אותך להתחתן איתו?

"עד כמה שזאת הייתה החלטה קשה, אם זה בגלל הילדים ועוד הרבה דברים אחרים.

"הכרתי אותו כמה שנים לפני כן, עוד לפני שהתגרשתי. ולאחר הגירושים שלי, הייתה לי הרגשה שהוא הבן זוג שלי. ואז החלטתי כן להתחתן איתו, בגלל שהרגשתי שזה מה שנגזר. כהיום, אני לא יכולה לנתק איתו את הקשר, זה לא משהו סתמי.

"לא התחרטתי לשנייה אחת למרות שזה בכלל לא קל. הילדים היו חלק מאד חשוב בהחלטה הזאת. הם ברוך ה' לא נתקלו בשום תגובות שהשפיעו עליהם לרעה לא ברחוב ולא בבית ספר בו הם לומדים".

• מה יחסך לתקשורת?

"נו מה אני חושבת ומה אני יכולה לומר?! יש לי בכלל בגישה הכללית, הרבה כעס על התקשורת. לצערי יש להם חלק גדול בכל המצב הנתון עם יגאל. בהרבה פרשות הם חד צדדים, פועלים כמו בולשביקים, לא מקבלים שום דעות אחרות ממה שהם מייצגים.

יש להם השפעה גדולה על כל החברה שלנו. אפילו אנשים שלא קשורים ומנותקים מכל המדיה התקשורתית, בסופו של יום הכול משפיע עליהם מתישהו".

• לסיום, מה דעתך על פרשת מרגלית הר שפי?

"קודם כל איחולים חמים על האירוסים שלה, שמעתי על זה בכלי התקשורת. אני חושבת שעשו לה עוול, הכניסו בחורה צעירה לכלא. לא רק לה עשו עוול, לעוד רבים אחרים. הגזר דין שנתנו לה הוא חסר תקדים.

"גם לאחיו של יגאל, חגי שיושב בכלא מספר שנים ארוכות. מישהו בכלל זוכר שהוא יושב בכלא. על מה הוא קיבל 16 שנה בכלא? פשוט עושים עוול לאנשים בגלל הקשר שלהם, בגלל מה שהם, לא על פי מה שהם עשו אם בכלל הם עשו".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}