כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

טייס ונווט נעדרים בהתרסקות של מטוס 'סופה'

חיל האוויר ספג מכה נוספת: מטוס 'סופה' התרסק במהלך טיסת אימון לילית במצפה רמון • הטייס - רס"ן עמיחי איטקיס, והנווט - רס"ן עמנואל לוי, ששהו על הסיפון - נעדרים

מטוס חיל האוויר באימונים. צילום ארכיון
מטוס חיל האוויר באימונים. צילום ארכיון



מטוס קרב דו מושבי מסוג "סופה" התרסק במכתש רמון, במהלך טיסת אימון, ביום ד' בערב. אל המקום הוזעקו כוחות חילוץ והצלה אשר החלו בסריקות נרחבות אחר המטוס ושני אנשי הצוות.

לאחר שעות ארוכות בהן הוטל צו איסור פרסום על פרטי המקרה, קיבלו בני המשפחה את ההודעה המצערת, והידיעה הטראגית הותרה לפרסום.

מדובר בטייס רס"ן עמיחי איטקיס, בן 28 משדה ורבורג, והנווט רס"ן עמנואל לוי, בן 30 ממעלה אדומים. הודעה נמסרה למשפחותיהם.

המטוס, המכונה בחיל האויר "סופה", היה בטיסת אימונים שבמהלכה התנגש בקרקע, זאת במסגרת סדרת אימונים בהם נמצאת הטייסת בימים האחרונים.

מחקירה ראשונית שביצע חיל האוויר עולה, כי המטוס שהתרסק הוביל מבנה של ארבעה מטוסי קרב שתרגלו טיסת לילה. מטרת האימון הייתה לדמות טיסה בעומק מדינת אויב, בשילוב עם יירוט מטוסי אויב.

כ-20 דקות לאחר תחילת התרגיל, לאחר שהמטוס ביצע תרגול יירוט מוצלח, הוא ביצע פניית הנמכה עד שלבסוף פגע בקרקע והתרסק.

בשלב זה ההערכה בחיל האוויר היא שהגורם האנושי הוא האחראי לתאונה הקשה, כאשר ככל הנראה צוות המטוס איבד את תחושת המרחב לאחר תחילת ההנמכה. בשלב זה בודק צוות החקירה, כיצד קרה שמערכות ההתרעה במטוס לא פעלו או לא הזהירו את הצוות.

מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, מינה ועדת חקירה בראשות קצין בדרגת אל"מ לבדיקת נסיבות האירוע. כמו כן, הנחה מפקד חיל האוויר על עצירת כל טיסות האימונים של מערך מטוסי ה"סופה".

היסטוריה של תאונות

תאונת האימונים הקטלנית האחרונה של מטוסי הקרב של חיל-האוויר ארעה בחודש ספטמבר 2009, עת התרסק מטוס קרב מסוג F16A סמוך ליישוב פני חבר שבדרום הר חברון. במהלך ההתרסקות נהרג קצין צה"ל, טייס חיל-האוויר, סגן אסף רמון. המטוס התרסק במהלך טיסת אימונים שגרתית של קורס אימון מתקדם. ועדת הבדיקה לתאונה ההיא קבעה כי אין ממצאים לתקלה או לכשלים טכניים.

בחודש אוקטובר 2008 התרסק מטוס מסוג "צוקית" של בית-הספר לטיסה מעל נחל הבשור, בעת טיסת הדרכה בגובה. בהתרסקות נספו סרן מתן אסא וסגן-משנה אילן כרמי, זכרונם לברכה. ממסקנות תחקיר ההתרסקות ההיא עלה כי לא נמצא כשל טכני במטוס וכי התאונה נגרמה בשל טעות אנוש.

טיסת האימון בוצעה לפי הנהלים המוגדרים בבית-הספר לטיסה לאימון מסוג זה וללא חריגות. עוד עלה מהתחקיר כי הטיסה התקיימה בתנאי מזג-אוויר טובים, התרגיל שבוצע מתורגל בחיל-האוויר מזה שנים רבות וצוות המטוס היה כשיר לביצוע המשימה.

לפני כשלושה חודשים נהרגו שישה אנשי צוות-אוויר בהתרסקות מסוק מסוג "יסעור" במהלך טיסת אימון ברומניה. במסוק היו שבעה אנשי צוות, ארבעה טייסים, שני מכונאים מוטסים ומשקיף מחיל-האוויר הרומני.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}