כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"גם למות כבר לא נותנים כאן" • וידאו

העיר הרצליה סובלת ממצוקת קבורה חסרת תקדים • ראש העיר, מרצ, יוזמת להחריב את ה'חברא קדישא', ואנשיה מגיבים ל'בחדרי חרדים' בחריפות • וגם: מיהי המתה שהתעוררה לאחר הטהרה?

בית הקברות בהרצליה. צילום: דוד קורן
בית הקברות בהרצליה. צילום: דוד קורן

לפני כמספר חודשים התלהטו הרוחות בעיר הרצליה: ראש העירייה מטעם סיעת מרצ, יעל גרמן, החליטה לפרק את 'חברא קדישא', ולהקים במקומה גוף פרטי, שיחסה תחת כנפי העירייה, ויהיה האחראי על הקבורה בעיר.

אנשי החברא קדישא, התאגדו בראשות רב העיר, הרב יעקובביץ', והחליטו להשיב מלחמה השערה. בהודעות נזעמות ששיגרו למערכות העיתונים, הם התריעו על הסכנה שיש בהקמת תאגיד עירוני לצורכי קבורה. לדבריהם, תאגיד שכזה עלול לתת פתח לחוגים רפורמים ולשאר מרעין בישין, שירצו לקבור את מתיהם כרצונם.

אתר 'בחדרי חרדים' שליווה את הפרשה, שמע מגורמים רבים, כי הקמת תאגיד שכזה עלול להוות רק 'סיפתח' להקמת תאגידים מעין אלו בכל רחבי הארץ. באם ה'פילוט' בהרצליה יצליח – יופרטו שירותי הקבורה בערים רבים ברחבי הארץ, מה שיגרום לכאוס מוחלט בכל הנוגע לקבורה כהלכתה.

נציגי הציבור התערבו, הכנסה ערכה דיון בנושא, ונראה היה כי הנושא הוקפא לפי שעה. אלא שממעקב 'בחדרי חרדים' עולה כי ראש העיר אינה הורידה את הקמת התאגיד מסדר יומה, והיא פועלת במלא הקיטור להקמת תאגיד שכזה.

בסדרת ראיונות שערכנו עם כל הנוגעים בדבר, הם מלינים על מצוקת הקבורה הגדולה בעיר הרצליה, ומתריעים כי הקמת תאגיד תקבור את החברא קדישא, ואת השמירה הקפדנית על קוצו של יוד, כפי שנהוגה היום.

בסיום סדרת הראיונות, שמענו סיפור מעניין, ממי שאחראי על הקבורה בבית הקברות הנמצא בסכנת סגירה: "לפני כשמונה שנים הגיעה לכאן אישה, לאחר שרופא קבע לה מוות. כשהתחילו את הטהרה, ניגשה אלי אחת מהמטהרות, ואמרה לי בבעתה: נראה לי שהאישה זזה. קראתי מיד לרופא, שגילה שהאישה עודנה בחיים. היא המשיכה לחיות אחר כך עוד שמונה שנים, ואפילו חזרה לעצמה".

בצאתנו, איחלנו לאנשי ה'חברא קדישא', שיחזרו גם הם לחיים, והחרב המתנוססת מעל לראשיהם, תיקבר עמוק באדמה. גם אם תהיה זו אדמה של תאגיד עירוני כזה או אחר.







































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}