כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

זכויות העובד * כתבה שניה בסדרה

לצורך המשך התחקיר שוחח כתב 'בחדרי חרדים' עם עו"ד אילן קמינצקי - מומחה בתחום דיני העבודה, אשר הסביר באריכות את זכויות העובד, וגם הוסיף טיפ

בעקבות גל התגובות שהגיע אחרי הכתבה הראשונה בסדרה, ובטרם נמשיך בחשיפת סדרת המקרים החמורים שהגיעו לידינו, פנינו לעו"ד אילן קמינצקי המתמחה בתחום דיני עבודה לברר את הכללים המחויבים על פי החוק בין המעביד לעובד.

ש. מהם הזכויות הבסיסיות שיש לעובד על פי חוק, כאלה שגם העובד עצמו אינו יכול לוותר עליהם?

ת. כל זכות שקבועה בחוק באופן קוגנטי, היא בעצם זכות שאי אפשר לוותר עליה, אתן לך כמה דוגמאות בסיסיות: שכר מינימום למשל, אם העובד נמצא לפי דרישות המעביד אז יש סכום מינימלי לכל שעה, מעביד לא יכול לבוא ולומר שזה רק תקופת נסיון אז הוא משלם פחות לשעה, או שזה במסגרת ימודים וכל מיני הסברים כאלה, יש שכר בסיסי שממנו אין לרדת בשום אופן.

נושא מרכזי נוסף הוא ימי חופשה, החוק מחייב את המעביד לתת לכל הפחות 12 יום בשנה חופשה למי שעובד 5 ימים בשבוע ו-14 יום למי שעובד 6 ימים בשבוע במשך ארבעת השנים הראשונות.

בנוסף המעביד חייב לשלם דמי הבראה לעובד, בשנה הראשונה לפחות 5 ימי הבראה לפי סכום של 361 שקלים ליום, ובהמשך זה עולה לפי הותק, ימי הבראה אינם ימי חופשה, והם מתבטאים אך ורק בסכום המשולם עבורם אך לא בחופשה בפועל, לרוב מקובל לשלם את דמי ההבראה בקיץ.

כל הדוגמאות האלה הם המינימום המחוייב על פי חוק, מובן שלרוב במקומות עבודה בהם העובדים מגיעים להסכם שכר קיבוצי עם המעביד – התנאים נוחים בהרבה.

ש. מי קובע את ימי החופשה?

החוק נותן למעביד את הסמכות לקבוע מתי יחולו ימי החופשה, אם כי לרוב עדיף שהימים יהיו בהסכמה של 2 הצדדים, על המעביד להודיע לעובד זמן סביר לפני החופשה כי הוא מוציא אותו לחופשה, ישנם מקרים כמו חול המועד וכדומה בהם מקובל לסכם מראש על חופשה.

במקרי חירום החוק מקנה לעובד אפשרות ליטול יום חופשה בהתראה של יום אחד, כל זה אינו כולל זכויות של נשים בהריון וכדו' – שם יש מערכת זכויות נוספת לעובדת על פי חוק.

ש. האם אפשר לפטר עובד בעל ותק ואז להחזירו לעבודה על בסיס חוזה שנתי חדש, ובכך לגרום לאיבוד זכויותיו?

ת. לא, למרות ההתחכמות כביכול מצידו של המעביד, החוק קובע שבאם לא היתה הפסקה של שלושה חודשים הרי שזה נקרא רצף אחד, והעובד יוכל לתבוע את כל זכויותיו מכח הותק.

ש. מה המשמעות של 'דמי נסיעות'?

ת. המעביד חייב לשלם לכל עובד שנזקק לתחבורה ציבורית את עלויות הנסיעה, לפי חישוב של מספר הימים שנסע, עד למקסימום של חופשי חודשי.

ש. במידה ועובד קופח, מה ניתן לעשות?

ת. ישנם כמה כתובות, השאלה מהי המטרה ואיזה סוג של עבירה בוצע, למשל בנושא של שכר מינימום – זה נקרא עבירה פלילית, ואז הכתובת היא במשרד התמ"ת, שם ניתן גם להישאר אנונימיים כלפי המעביד, כיון שהמשרד יערוך חקירה ויבקש מהמעביד את הנתונים המדויקים של השכר לגבי כלל העובדים, יצויין, כי במקרה כזה העובד לא יצא נשכר ישירות, כיון שגם אם תתגלה עבירה פלילית – לרוב יענש המעסיק בקנס וכדו' מה שלא יועיל באופן ישיר לעובד, אם כי בהחלט יתכן וזה ישמש כהרתעה להבא.

כמו כן אפשר לפנות למשרד התמ"ת גם במקרה של תנאי עבודה בלתי סבירים, גם אז המשרד יחקור את התנאים שמספק המעביד.

למרות זאת, אם מעוניינים להוציא כסף בפועל, הכלי היחיד שקיים כיום הוא ערכאה משפטית – בין אם מדובר בבוררות מוסכמת, בית דין או בית משפט.

ש. איזה בעיות אופייניות ליחסי עובד-מעביד במגזר החרדי?

ת. אני עובד לא מעט עם המגזר החרדי, וזה פשוט כואב לראות איך אנשים אינם מקבלים את הזכויות הבסיסיות ביותר, התחום בו נתקלתי יותר מכל בבעיות הוא תחום ההוראה, רוב ההסכמים הקיימים פרוצים מבחינה חוקית ואינם כוללים פרטים בסיסיים.

חשוב לדעת, כל עובד הוראה, בין אם מדובר בגננת או בר"מ בישיבה – כלול בהסכם קיבוצי של עובדי ההוראה, שניתן להשיגו במשרד החינוך, והמקנה לעובד סדרה ייחודית של זכויות, למשל אין לפטר עובד הוראה באמצע שנת לימודים, דבר שנפוץ גם הוא במגזר החרדי, בנוסף מצוי לרוב שעובדי ההוראה משקיעים שעות נוספות מתוקף הדרישות בעבודתם – והם זכאים וחייבים לקבל עליהן שכר, חוץ מזה ישנם חובות של הפרשות לקרן פנסיה וקרן השתלמות, לכן מומלץ לכל עובד הוראה להכיר את החוזה הספציפי ששייך לתחום.

ש. איזה 'טיפ' אתה יכול לספק לגולשי 'בחדרי חרדים'?

ת. על פי החוק חייב המעביד לסכם מראש את הפרטים הבסיסיים בעבודה, דהיינו סכום מדוייק, שעות עבודה מדויקות, חשוב מאוד לציין בדיוק גם מי הוא המעסיק, ולמשל כאשר מדובר בעמותה, האם העמותה נקראת המעסיק או מנהל העמותה הוא זה שנקרא המעסיק.

אני אישית ממליץ להשתדל להעלות על הכתב כבר בתחילת העבודה כאשר היחסים טובים עדיין את כל ההתחייבויות, לא לסמוך על זה שהמעביד אמר שעוד חודשיים כך או אחרת והוא הבטיח שיהיה בסדר, לרוב המעסיקים יש נטיה לשכוח הבטחות כאלה, כל דבר שאינו מגובה בכתב – עשוי לרדת לטמיון וחבל, לכן מומלץ לודא את זה גם אם לא תמיד זה נעים.

עו"ד אילן קמינצקי 02-6789111

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}