כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

'העדה החרדית' עתרה לבג"צ: לעצור הבנייה ביפו • חשיפה

'העדה' עתרה לבג"צ: דורשים צו מניעה להפסקת העבודות בבית הקברות ביפו • העתירה נגד השרים ישי ומרגי, ועדות לתכנון ובניה, רשות העתיקות, והיזמים • בפנים: העתירה המלאה

הפגנות במתחם יפו. צילום: מנחם הלוי
הפגנות במתחם יפו. צילום: מנחם הלוי

השקט ששרר בשבועות האחרונים בגזרת בית הקברות המחולל ביפו היה כנראה שקט מדומה. אמנם זה מספר שבועות שההפגנות במתחם ירדו מסדר היום הציבורי, אך כעת מתברר כי הייתה לכך סיבה.

בצעד חסר-תקדים הגישו הבוקר (ה) שלושה אברכים, הנמנים על 'העדה החרדית', עתירה לבג"צ, באמצעות עו"ד גל גורודיסקי, עו"ד רם גורודיסקי ועו"ד הדס ארנון, כנגד מספר רב של גורמים. בעתירה הם דורשים הוצאת צו מניעה להפסקת הבנייה, באופן מיידי.

האברכים, משה פרידמן, אשר ניסן מילר וברוך יהודה בלוי, הגישו את העתירה כנגד שר הפנים אלי ישי, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל-אביב, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל-אביב, רשות העתיקות, השר לשירותי דת יעקב מרגי, חברת אלקטרה, חברת 36 יפת LLC וחברת עדן יפו בע"מ.

האברכים הגישו את העתירה מטעם 'העדה החרדית', שאף מממנת את התשלום לעורכי הדין.

בתמצית העתירה נכתב אודות אופי העותרים: "העותרים הינם תושבי ישראל ואזרחיה, יהודים אורתודוכסים מאמינים, המשתייכים לזרם המכונה בציבור 'העדה החרדית' או 'המגזר החרדי'".

העותרים מבקשים את נימוקם של שר הפנים, הוועדה המקומית והמחוזית לתכנון ובנייה, מדוע לא הורו לבטל תוכנית מהטעם שהתוכנית פוגעת יתר על המידה בכבוד האדם, בכבוד המת, וברגשות הדת.

לטענת העותרים, הגופים האחרונים היו אמורים למנוע את המשך פעולות הבנייה והחפירה בפרויקט, שמבוצעות בניגוד לתנאים הקבועים בהיתרים שנקבעו.

כנגד רשות העתיקות טוענים העותרים, כי הרשות הייתה צריכה למנוע מחברת 36 ויפתLLC את החפירות במקום בטענה, כי הם מזיקים לקברים הנמצאים במקום. עוד נטען בעתירה, כי הרשות הייתה צריכה להעמיד פקח מטעמה שיבדוק את הליכי הבנייה, לכל אורך בניית הפרויקט.

טענתם העיקרית של העותרים נגד רשות העתיקות היא מדוע לא נוצר שיתוף פעולה עם הנציגה החרדית של הרשות - 'אתרא קדישא', בכדי להגיע להתייעצות באשר לצמצום הפגיעה בקברים ובעצמות אדם.

העותרים מבקשים מהשר לשירותי דת, יעקב מרגי, כי הוא אמור להפעיל את סמכותו ולתת הוראות מתאימות להגנת הקברים ועצמות אדם בפרויקט.

"עניינה של עתירה זו בפגיעה קשה בכבוד האדם, בכבוד המת, וברגשות הקהילה היהודית בארץ ובעולם, באופן שאינו מידתי, בעבקות עבודות בניה המבוצעות באתר עתיקות מוכרז ביפו ובו מצוי שדה קבורה יהודי", נכתב בעתירה.

בסיום כתב העתירה נכתב: "מתבקש בדחיפות צו ביניים להורות לחדול לאלתר מביצוע חפירות לעומק במתחם פרויקט עדן אשר ברח' יפת 36 בתל אביב – יפו, במסגרת עבודות בנייה להקמת בית מלון, תוך חילול קברים יהודים עתיקים, עד למתן הכרעה בעתירה זו".

עידכון, יום ו': בג"צ הורה לנציגי המדינה ולחברה הבונה במתחם ביפו, להשיב לעתירה עד יום ג'.







































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}