כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"נוספו יותר חברי קונגרס וסנאטורים אוהדי ישראל"

יורם אטינגר, בעבר שגריר לענייני הקונגרס בשגרירות ישראל בוושינגטון ויועץ ומומחה לארה"ב, מנתח בשיחה מיוחדת ל'בחדרי חרדים' את תוצאות הבחירות

התוצאות טובות ליהודים. יורם אטינגר
התוצאות טובות ליהודים. יורם אטינגר



נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, הובס, כצפוי, בבחירות האמצע לסנאט, בית הנבחרים ולמושלים בארצות-הברית. הרפובליקנים, שרק לפני שנתיים ספגו מכה מוחצת, זכו בבחירות שנערכו אתמול ברוב הכיסאות בבית הנבחרים, והדמוקרטים נותרו עם רוב דחוק בסאנט.

יורם אטינגר, מומחה ויועץ לענייני ארצות-הברית, ומי שכיהן בעבר כציר בדרגת שגריר לענייני הקונגרס בשגרירות ישראל בוושינגטון, מציג את הפרשנות שלו לבחירות, ומסביר בשיחה מיוחדת ל'בחדרי חרדים' את ההשפעה של תוצאות הבחירות.

• מה הפרשנות שלך על תוצאות הבחירות?

"אנחנו רואים מתוצאות הבחירות שכוחו של הנשיא, ברק אובמה, קוצץ באופן משמעותי ודרמטי. אובמה נתפס מאז ומתמיד כאחראי לקבוצה הדמוקרטית, וברגע שהיא הפסידה – זה נחשב גם הפסד שלו.

"הקונגרס נעשה יותר לעומתי, מהסיבה הפשוטה שהיום יש בו רוב רפובליקני, שהוא שמרני ולא מתון, כפי שהיה בעבר. בעוד שאובמה והדמוקרטים היו ביקורתיים כלפיי ישראל, הרפובליקנים תומכים בנו.

"חשוב לציין שנוספו לבית הנבחרים 65 צירים חדשים וכ-10 סנאטורים חדשים. אותם חדשים - הם יותר פרו-ישראלים מקודמיהם, משום שהם יותר חשדניים כלפי האירופאים, הם נגד הטרור, והם מזהים את הערבים יחד עם המוסלמים, ועוד סיבות רבות המאפיינות אותם.

הרכב פרו-ישראלי

"היו בעבר מספר מחוקקים שהיו ביקורתיים כלפיי ישראל, ומה שקרה זה שהם פרשו או נוצחו בבחירות. לכן, ההרכב החדש בקונגרס, שיחל את הקדנציה בינואר 2011, יהיה יותר פרו-ישראלי ויהיה יותר אפשר להשתמש בו לטובתנו.

"כ-75 אחוזים מבית הנבחרים ו-85 אחוזים מהסנאט הצביעו בעבר בעד החלטות פרו-ישראליות. המצב כעת, לאחר הבחירות, השתפר. משום, שכפי שאמרתי, נוספו יותר חברי קונגרס וסנאטורים אוהדי ישראל.

"הנקודה האחרונה, היא שהמנצח הגדול של הבחירות הוא ציבור הבוחרים האמריקני. לפני שנתיים הוא הצביע לדמוקרטיים, והם נצחו ובגדול. לאחר מכן, הם אכזבו. כעת הציבור נתן ניצחון ענק לרפובליקנים, ואנחנו נוכחים לדעת שהציבור הוא זה שנותן את הדעת ואת המשקל בארצות-הברית.

לכן, השורה התחתונה היא שמדינת ישראל יש לה, וכעת נוספו לה, מנופי תמיכה חזקים יותר מבעבר. השאלה המרכזית היא אם ישראל תשכיל למנף את הפוטנציאל או חס וחלילה שתמשיך בגישה השגויה של השנים האחרונות, לתלות את היחסים עם ארצות-הברית רק בבית הלבן ובנשיא.

"חשוב לזכור כי הקונגרס שותף לבית הלבן ולנשיא, והוא יכול ליזום מדיניות, הוא יכול לקטוע או להשהות מדיניות, והוא יכול להרחיב או לקצץ תקציבים, במידת הצורך. וחבל. כי משנת 1992, סוף כהונת יצחק שמיר כראש ממשלה, לא מנפו את הקונגרס כשחקן ראשי וכל ראשי הממשלה ראו בקונגרס שחקן משנה".

התשתית טובה לישראל

• איך משפיעות הבחירות על ציבור החרדי והדתי בארה"ב?

"כאשר מדובר בקונגרס ה-112, מדובר בקונגרס שיצטרפו אליו מחוקקים שהם יותר רגישים לענייני דת ומסורת, לכן אותה אוכלוסייה תמצא אוזן קשבת ודלת פתוחה יותר הן בבית הנבחרים והן בסנאט, וזאת משום שהרוב עבר לרפובליקני, ולפי השיטה האמריקנית הנבחרים מקבלים את כל הכוח ביד.

"המנהיגות כולה נוטה לכיוון היהודי. מה שיקל על המגזרים שנוטים לדת ולמסורת.

"הדבר החשוב ביותר הוא שאותה אהדה עמוקה שהקונגרס והציבור חש לישראל, היא לא בגלל מדינת ישראל, אלא בגלל היות מדינת ישראל מדינה יהודית. מדינה יהודית היא חלק מרכזי במסד הערכי והמוסרי של ההוויה האמריקנית.

"כך, לדוגמא, פסל משה רבנו שנמצא באולם מליאת בית הנבחרים, עומד במרכז בעוד ששאר הפסלים נמצאים בפרופיל. הפסל שלו מסתכל אל מקומו של היו"ר כמרכזי.

"פרשנים הסבירו, כי הוא המקור וכל השאר הוא הפועל יוצא של משה. זה אומר שהתשתית היא מאוד מאוד חיובית וטובה לישראל ולאוכלוסיה היהודית בארצות הברית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}