הרב שפירא: אין סתירה בין היותו תלמיד זקני הדור לקבלת דעתם של גדולי ישראל אחרים
הרב חי"ש שפירא מרעיד את אמות הסיפים בנאום תוכחה: בנו של הגאון רבי יוד'ל שפירא זצ"ל, ראש כולל 'חזון איש' בנאום תוכחה נדיר וכואב, על השפעות הפיצול הליטאי על עתיד הציבור החרדי וחינוך הילדים • פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים'
- אברמי פרלשטיין
- כ"ג סיון התשע"ו
- 62 תגובות
הרב חיים ישראל שפירא. צילום ארכיון: עוזי ברק
הרב חי"ש שפירא מרעיד את אמות הסיפים בנאום תוכחה: בהספד שהתקיים אמש בכולל חזון איש לזכרו של הרב הגאון רבי חיים טרייטל זצ"ל מרבני כולל חזון איש וממקימי ארגון 'לב לאחים', בין שאר המספידים נשא דברים ראש ישיבת 'שערי תורה' הגאון רבי חיים ישראל שפירא, בנו של הגאון רבי יהודה (יוד'ל) שפירא זצ"ל ראש כולל חזון-איש.
בדבריו, התייחס ארוכות לנושא הכאוב ביותר בציבור בארבע השנים האחרונות - הפיצול והמחלוקת בתוך הציבור הליטאי. הרב שפירא התבטא בחריפות ואמר כי למרות היותו תלמיד של שני זקני הדור זו אינה סתירה לכך שאפשר ללמוד משאר גדולי ישראל, ולכן, המשיך הרב שפירא, אני גם תלמידו של הגאון רבי שמואל אוירבך. בהמשך דבריו תקף את ההשחתה שפוגעת בחינוך הילדים ובשלום בית כחלק מתוצאות המחלוקת.
ל'בחדרי חרדים' הגיעו דבריו המלאים של הגאון הרב שפירא בעצרת ההספד:
"שואלים, אם קורח ומאתיים וחמישים ראשי הסנהדרין היו יחד, איך ידעו באיזה צד לבחור, ומסבירים שצריכים להסתכל איפה דתן ואבירם נמצאים.. והיכן שהם נמצאים לשם לא מתקרבים. אני אומר את זה בצער, אבל היום יש דתן ואבירם בכל מקום, ולכן הדתנים והאבירמים לא אומרים כלום".
"כשהייתי צעיר היה עיתון חרדי אחד לכולם, אחר כך לא הייתה ברירה והקימו עוד. היום, יש עיתונים כנגד ארבעה בנים שדיברה תורה ויש רק וויכוח מי החכם ומי התם".
"שלא יטעו, אני תלמיד של שני זקני הדור, אבל אף על פי כן אני לא מבין למה זה סתירה ללמוד מכל גדולי ישראל. כמובן כל אחד ורבותיו וכל אחד והנהגותיו, אבל אני גם תלמיד של הגאון רבי שמואל. וכמו ששמעתי פעם מהגאון רבי חיים קנייבסקי, שלא כמו שכל האנשים מבינים, שחכם זה מי שכולם באים לשאול אותו והוא אף פעם לא שואל. אלא להיפך, התנא מלמד אותנו שאיזהו חכם - הלומד מכל אדם. זו החכמה, לקחת מכולם".
"חייבים לדבר על ההשחתה שמנחילים לילדים, ואני לא מתכוון לצד מסוים אלא לכל הצדדים. כשילדים גדלים ככה רחמנא ליצלן זה מתנקם בהם אחר כך. כי כשילד גודל בבית שההורים נותנים לדבר נגד רבנים, אחר כך כשהילד גדל הוא עושה חשבון ׳מי אומר שמה שהרב שאתה כן אוחז ממנו הוא כן צודק..' ומשם הדרך קצרה להרס התורה".
"במקום שיש מחלוקת, הגירושין (של ההורים והשפעתם על) הילדים הם פי שלוש יותר מסובכים, כי כשלא לומדים לכבד דיעה של מישהו אחר, זה משפיע גם על השלום בית.
"אפשר להגיד בבית ׳אני עושה ונוהג כמו הרב שלי', זה אפשר להגיד. אבל בשום אופן לא להתחיל לדבר ולהגיד נגד הרב השני. המצב נהיה כל כך נורא עד שצריכים בתי חינוך ובתי ספר נפרדים וישיבות נפרדות. כל זה למה?! בגלל שמדברים נגד הרבנים. כי אם כל אחד לא היה מדבר וכל אחד היה רק מכבד את השני ואת רבותיו יכולנו לחיות בשלום ובשמחה".
"קרה שבתקופת הבחירות בארץ לפני שנים, האדמו"ר מסאטמר והגאון רבי אהרון קוטלר נסעו יחד באניה לארץ ישראל כדי להורות מה לעשות בענין הבחירות. הם דיברו ביניהם בידידות עצומה בדברי תורה כל הדרך, וכשהגיעו לארץ ישראל, האדמו״ר מסאטמר פנה לחסידיו והזהיר שלא להשתתף בבחירות והגאון רבי אהרון הורה לתלמידיו כי חובה להשתתף בבחירות.
"זה לא פגם ולא פגע בידידות העצומה שבין שני גאוני העולם הללו, כי אמנם הם נחלקים בדבר מאוד יסודי ובסיסי ויש לכל אחד שיטה אחרת אבל אין לזה קשר לגברא, וזה לא סיבה שתפרוץ בשביל זה מחלוקת ביניהם. כשנפטר האדמו״ר מסאטמר מי לא זוכר את מה שאמר אז מרן הרב שך זצוק״ל כי ׳כולנו חסידי סאטמר׳, ולמרות שהם סוברים כך ואנחנו סוברים אחרת, עדיין כולנו אותו דבר".
"וכשהיה נידון בשעתו אם להיכנס לממשלה או לא, נחלקו בכך הסטייפלער והרב שך עם רבי יהושע בער סולוביציק בנו של הרב מבריסק. ואחד מתלמידי הרב סולוביציק הביא לו מאמר חריף שכתב נגד דעת הסטייפלער והרב שך ושאסור להיכנס לממשלה, וביקש רשות לפרסם את זה. אמר לו הרב סולוביציק, מדוע שתפרסם, וכי דעתם של מרנן הסטייפלער והרב שך לא דעת תורה, רק כי אנחנו סבורים אחרת מהם? ככה היה פעם בין גדולי עולם. כי אין קשר בין שיטות אחרות לבין לדבר סרה אחד נגד השני.
"אני זוכר שכששאלו את הרב שך כשהוא יצא נגד חוג מסוים בציבור החרדי, אם אפשר לצרף אותם למנין, הרב שך הזדעזע וצעק על השואלים; ׳כאלה טיפשים אתם׳? כי אמנם וודאי השיטה שלהם לא נכונה, אך עדיין אין זה קשור לאנשים עצמם, ומה זה קשור להתייחסות לכל יחיד ויחיד?!".
"אני מרגיש שכשאני אומר את הדברים הללו אז ׳גווי נתתי למכים ולחיי למורטים׳.. היום אם אתה אומר משהו שלא מוצא חן, אחר כך אתה מקבל את המכות. אבל עדיין כיוון שבכל פעם יש מעט אנשים שנפקח עיניהם בזכות אותם דברים והם באים לשאול ולברר מה באמת צריך להיות, זה שווה הכל".
בסיום דבריו אמר "צריכים להתרחק ממושחתים שמדברים נגד, אבל אפשר וצריך לומר אני נוהג כרבותיי, ומי שמתחיל לדבר נגד ומסביר למה השני לא צודק הוא מעדת קורח ממש כי הוא חושב שיכול לתת עצות לגדולי ישראל. אתה אל תהיה מאן דאמר כי אם זה בוער לך להגיד תדע לך שזה יצר הרע. החפץ חיים היה אומר; ׳דער יצר טוב ברענט נישט׳, היצר טוב הוא לא דבר בוער, ואם זה בוער סימן שזה יצר הרע. וכשמדובר באנשים פרטיים מהצד השני, תדעו לכם שיש איסור של לא תשנא את אחיך בלבבך ויש מצווה של ואהבת לרעך כמוך.. הוא בדיוק כמוך".
בדבריו, התייחס ארוכות לנושא הכאוב ביותר בציבור בארבע השנים האחרונות - הפיצול והמחלוקת בתוך הציבור הליטאי. הרב שפירא התבטא בחריפות ואמר כי למרות היותו תלמיד של שני זקני הדור זו אינה סתירה לכך שאפשר ללמוד משאר גדולי ישראל, ולכן, המשיך הרב שפירא, אני גם תלמידו של הגאון רבי שמואל אוירבך. בהמשך דבריו תקף את ההשחתה שפוגעת בחינוך הילדים ובשלום בית כחלק מתוצאות המחלוקת.
ל'בחדרי חרדים' הגיעו דבריו המלאים של הגאון הרב שפירא בעצרת ההספד:
"שואלים, אם קורח ומאתיים וחמישים ראשי הסנהדרין היו יחד, איך ידעו באיזה צד לבחור, ומסבירים שצריכים להסתכל איפה דתן ואבירם נמצאים.. והיכן שהם נמצאים לשם לא מתקרבים. אני אומר את זה בצער, אבל היום יש דתן ואבירם בכל מקום, ולכן הדתנים והאבירמים לא אומרים כלום".
הרב חי\"ש שפירא מרעיד את אמות הסיפים: נאום תוכחה על הפיצול הליטאי
"כשהייתי צעיר היה עיתון חרדי אחד לכולם, אחר כך לא הייתה ברירה והקימו עוד. היום, יש עיתונים כנגד ארבעה בנים שדיברה תורה ויש רק וויכוח מי החכם ומי התם".
"שלא יטעו, אני תלמיד של שני זקני הדור, אבל אף על פי כן אני לא מבין למה זה סתירה ללמוד מכל גדולי ישראל. כמובן כל אחד ורבותיו וכל אחד והנהגותיו, אבל אני גם תלמיד של הגאון רבי שמואל. וכמו ששמעתי פעם מהגאון רבי חיים קנייבסקי, שלא כמו שכל האנשים מבינים, שחכם זה מי שכולם באים לשאול אותו והוא אף פעם לא שואל. אלא להיפך, התנא מלמד אותנו שאיזהו חכם - הלומד מכל אדם. זו החכמה, לקחת מכולם".
צילום: הרב חיים ישראל שפירא. צילום ארכיון: עוזי ברק
"חייבים לדבר על ההשחתה שמנחילים לילדים, ואני לא מתכוון לצד מסוים אלא לכל הצדדים. כשילדים גדלים ככה רחמנא ליצלן זה מתנקם בהם אחר כך. כי כשילד גודל בבית שההורים נותנים לדבר נגד רבנים, אחר כך כשהילד גדל הוא עושה חשבון ׳מי אומר שמה שהרב שאתה כן אוחז ממנו הוא כן צודק..' ומשם הדרך קצרה להרס התורה".
"במקום שיש מחלוקת, הגירושין (של ההורים והשפעתם על) הילדים הם פי שלוש יותר מסובכים, כי כשלא לומדים לכבד דיעה של מישהו אחר, זה משפיע גם על השלום בית.
"אפשר להגיד בבית ׳אני עושה ונוהג כמו הרב שלי', זה אפשר להגיד. אבל בשום אופן לא להתחיל לדבר ולהגיד נגד הרב השני. המצב נהיה כל כך נורא עד שצריכים בתי חינוך ובתי ספר נפרדים וישיבות נפרדות. כל זה למה?! בגלל שמדברים נגד הרבנים. כי אם כל אחד לא היה מדבר וכל אחד היה רק מכבד את השני ואת רבותיו יכולנו לחיות בשלום ובשמחה".
"קרה שבתקופת הבחירות בארץ לפני שנים, האדמו"ר מסאטמר והגאון רבי אהרון קוטלר נסעו יחד באניה לארץ ישראל כדי להורות מה לעשות בענין הבחירות. הם דיברו ביניהם בידידות עצומה בדברי תורה כל הדרך, וכשהגיעו לארץ ישראל, האדמו״ר מסאטמר פנה לחסידיו והזהיר שלא להשתתף בבחירות והגאון רבי אהרון הורה לתלמידיו כי חובה להשתתף בבחירות.
"זה לא פגם ולא פגע בידידות העצומה שבין שני גאוני העולם הללו, כי אמנם הם נחלקים בדבר מאוד יסודי ובסיסי ויש לכל אחד שיטה אחרת אבל אין לזה קשר לגברא, וזה לא סיבה שתפרוץ בשביל זה מחלוקת ביניהם. כשנפטר האדמו״ר מסאטמר מי לא זוכר את מה שאמר אז מרן הרב שך זצוק״ל כי ׳כולנו חסידי סאטמר׳, ולמרות שהם סוברים כך ואנחנו סוברים אחרת, עדיין כולנו אותו דבר".
"וכשהיה נידון בשעתו אם להיכנס לממשלה או לא, נחלקו בכך הסטייפלער והרב שך עם רבי יהושע בער סולוביציק בנו של הרב מבריסק. ואחד מתלמידי הרב סולוביציק הביא לו מאמר חריף שכתב נגד דעת הסטייפלער והרב שך ושאסור להיכנס לממשלה, וביקש רשות לפרסם את זה. אמר לו הרב סולוביציק, מדוע שתפרסם, וכי דעתם של מרנן הסטייפלער והרב שך לא דעת תורה, רק כי אנחנו סבורים אחרת מהם? ככה היה פעם בין גדולי עולם. כי אין קשר בין שיטות אחרות לבין לדבר סרה אחד נגד השני.
"אני זוכר שכששאלו את הרב שך כשהוא יצא נגד חוג מסוים בציבור החרדי, אם אפשר לצרף אותם למנין, הרב שך הזדעזע וצעק על השואלים; ׳כאלה טיפשים אתם׳? כי אמנם וודאי השיטה שלהם לא נכונה, אך עדיין אין זה קשור לאנשים עצמם, ומה זה קשור להתייחסות לכל יחיד ויחיד?!".
"אני מרגיש שכשאני אומר את הדברים הללו אז ׳גווי נתתי למכים ולחיי למורטים׳.. היום אם אתה אומר משהו שלא מוצא חן, אחר כך אתה מקבל את המכות. אבל עדיין כיוון שבכל פעם יש מעט אנשים שנפקח עיניהם בזכות אותם דברים והם באים לשאול ולברר מה באמת צריך להיות, זה שווה הכל".
בסיום דבריו אמר "צריכים להתרחק ממושחתים שמדברים נגד, אבל אפשר וצריך לומר אני נוהג כרבותיי, ומי שמתחיל לדבר נגד ומסביר למה השני לא צודק הוא מעדת קורח ממש כי הוא חושב שיכול לתת עצות לגדולי ישראל. אתה אל תהיה מאן דאמר כי אם זה בוער לך להגיד תדע לך שזה יצר הרע. החפץ חיים היה אומר; ׳דער יצר טוב ברענט נישט׳, היצר טוב הוא לא דבר בוער, ואם זה בוער סימן שזה יצר הרע. וכשמדובר באנשים פרטיים מהצד השני, תדעו לכם שיש איסור של לא תשנא את אחיך בלבבך ויש מצווה של ואהבת לרעך כמוך.. הוא בדיוק כמוך".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 62 תגובות