כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

האמריקנים לברק אובמה: no you can't

המסר שהעבירו עשרות מליוני אמריקנים לאובמה חד וברור: לא מאמינים ברפורמות ולא מעוניינים בהן. לא קיימת הבטחות. אין עבודה • כל הסיבות למפלה הגדולה

אחרי המפלה. אובמה
אחרי המפלה. אובמה



על עובדה אחת אין חולק ברחבי ארה"ב בפרט וברחבי הגלובוס בכלל, יום אחרי 'בחירות האמצע' - ברק אובמה נכשל.

מפלה לאובמה: בית הנבחרים יהיה רפובליקני

האיש שהגיע עם עודף כריזמה ובקול רעש גדול כבש את הנשיאות, הובס אתמול (ג) בצורה קשה. ממצב של שליטה דמוקרטית מלאה ורוב מוחץ בשני מוקדי החקיקה - הסנאט ובית הנבחרים, אשר נתנו לו גיבוי אוטומטי לסדרה של יוזמות חקיקה מרחירות לכת, הוא מוצא עצמו מול שליטה רפובליקנית בבית הנבחרים, ועם רוב זעום ביותר בסנאט - המהפך הגדול ביותר בקונגרס מאז 1948.

המשמעות הגדולה ביותר של המהפך הגדול, כמו גם הגורם מספר אחת שהוביל אליו, הוא הנושא הכלכלי. האמריקנים מאוכזבים קשות מאי קיום הבטחות הבחירות של אובמה, מאי יכולתו לפתור את סדרת הבעיות שליוו את המשבר הגלובלי, ובמקביל מבוהלים עד אימה מהרפורמות היקרות שהוא מוביל.

כבר עם היודע הניצחון דאגו נציגי הרפובליקנים להצהיר מעל כל במה, כי יחסמו את מירב היוזמות הכלכליות של אובמה, ויקשו על חקיקתן. מבנה החוקה האמריקנית מחייב את הנשיא להצליח להעביר כל רפורמה בסדר גודל כזה, בשני בתי הנבחרים – מה שיהפוך עכשיו עבור אובמה למשימה בלתי אפשרית.

מה יקרה לרפורמת הבריאות?

הרפורמה הראשונה שקרוב לוודאי תיפול, ותיקח עמה לטמיון השקעה עצומה של אובמה וצוותו, היא הרפורמה במערכת הבריאות.

הבסיס לחקיקת הרפורמה הוא מצב בו לכ-46 מיליון אמריקנים אין ביטוח בריאות, וכאשר הם נזקקים לשירותי רפואה, הם נאלצים לשלם הון תועפות שלא תמיד נמצא בהישג יד עבורם. על פניו מדובר בחקיקה חברתית מועילה והכרחית, אלא שאליה וקוץ בה: התוכנית עשויה לעלות, גם לפי ההערכות הממעיטות, יותר מטריליון (!) דולר - סכום עצום גם עבור הכלכלה האמריקנית, הנאבקת בלאו הכי בגירעון ענק.

לא יפלא אם כן שהרפובליקנים סימנו את התוכנית כיעד ראשון לטרפוד. ג'ון ביינר – מי שאמור להתמנות למנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, הבהיר שעות ספורות אחרי הנצחון, כי חוק הבריאות הוא "מפלצתי, ונפעל לבטל אותו". ביינר הוסיף כי שם לעצמו מטרה להילחם בבזבזנות של הבית הלבן, ולקצץ בהוצאות הממשלה.

הנושא השני שהוביל מליוני אמריקנים זועמים אל הקלפיות, הוא נושא האבטלה. כ-4.5 מיליון תביעות מתמשכות לאבטלה טופלו בשבועות האחרונים במשרד העבודה האמריקני. זאת בנוסף לכ-400 אלף תביעות 'חדשות'. שיעור האבטלה עומד עכשיו על 9.6% בערך, והוא לא השתפר מאז נכנס אובמה לתפקידו, למרות שלל ההבטחות על יצירת מקומות עבודה חדשים.

לעומת זאת, טוענים האמריקנים, כי אובמה הזרים מאות מליוני דולרים לחברות ולבנקים שעמדו בפני קריסה - כסף שבסופו של דבר הגיע לכיסיהם של העשירים, מה גם שבכך תרם לגידול עצום בגירעון האמריקני הלאומי - גירעון שספק אם בעשורים הקרובים יוכל להימחק, אם בכלל.

למרות שבממשל אובמה נהגו בתחילה להאשים את הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, שהוריש כלכלה גרועה וקורסת, אחרי שנתיים ציפו בארה"ב לראות לפחות מגמה של שיפור.

לאור כל זאת, קרוב לוודאי שבחלקה השני של הקדנציה יוריד אובמה פרופיל בכל הקשור לתוכניותיו הכלכליות, וכפי הנראה גם ישנה את הקו בו נקט בכמה מהם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}