כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

האמריקאים לאובמה - NO WE CAN

המסר שהעבירו עשרות מליוני אמריקאים לאובמה חד וברור - אנחנו לא מאמינים ברפורמות ולא מעוניינים בהן, לא קיימת את ההבטחות, אין עבודה והגירעון הלאומי תופח * כל הסיבות למפלה הגדולה של ההבטחה הגדולה

על עובדה אחת אין חולק ברחבי ארה"ב בפרט וברחבי הגלובוס בכלל – ברק אובמה נכשל, האיש שהגיע עם עודף כריזמה ובקול רעש גדול לנשיאות, הובס אתמול (ג) בצורה קשה, ממצב של שליטה דמוקרטית מלאה ורוב מוחץ בשני מוקדי החקיקה – הסנאט ובית הנבחרים, אשר נתנה לו גיבוי אוטומטי לסדרה של יוזמות חקיקה מפליגות לכת, למצב של שליטה רפובליקנית בבית הנבחרים ורוב זעום ביותר בסנאט – המהפך הגדול ביותר בקונגרס מאז 1948.

המשמעות הגדולה ביותר למהפך הגדול, כמו גם הגורם מספר אחת שהוביל אליו, הוא הנושא הכלכלי, האמריקאים מאוכזבים קשות מאי קיום ההבטחות של אובמה, מאי יכולתו לפתור את סדרת הבעיות שליוו את המשבר הגלובלי, ובמקביל מבוהלים עד אימה מהרפורמות היקרות שהוא מוביל.

כבר עם היודע הניצחון דאגו נציגי הרפובליקנים להצהיר מעל כל במה כי יחסמו את מירב היוזמות הכלכליות של אובמה, ויקשו על חקיקתן, צריך גם להבין כי מבנה החוקה האמריקאית מחייב את הנשיא להצליח להעביר כל רפורמה בסדר גודל כזה בשני בתי הנבחרים – מה שיהפוך עכשיו עבור אובמה למשימה בלתי אפשרית.

הרפורמה הראשונה שקרוב לודאי תיפול, ותיקח עמה לטמיון השקעה עצומה של אובמה, היא הרפורמה במערכת הבריאות, הבסיס לחקיקה הוא המצב בו לכ-46 מליון אמריקאים אין ביטוח בריאות, וכאשר הם נזקקים לשירותי הרפואה הם נאלצים לשלם הון תועפות שלא תמיד נמצא בהישג יד עבורם, על פניו מדובר בחקיקה חברתית מועילה והכרחית, אלא שאליה וקוץ בה, התוכנית עשויה לעלות גם לפי ההערכות הממעיטות יותר מטריליון (!) דולר, סכום עצום גם עבור הכלכלה האמריקאית הנאבקת בלאו הכי בגירעון ענק.

לא יפלא אם כן שהרפובליקנים סימנו את התוכנית כיעד ראשון לטרפוד, ג'ון ביינר – מי שאמור להתמנות למנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים הבהיר שעות ספורות אחרי הנצחון כי חוק הבריאות הוא 'מפלצתי, ונפעל לבטל אותו', ביינר הוסיף כי שם לעצמו מטרה להילחם בבזבזנות של הבית הלבן ולקצץ בהוצאות הממשלה.

הנושא השני שהוביל מליוני אמריקאים זועמים לקלפיות, הוא נושא האבטלה, כ-4.5 מליון תביעות מתמשכות לאבטלה היו בשבועות האחרונים במשרד העבודה האמריקאי, זאת בנוסף לכ400 אלף תביעות 'חדשות', שיעור האבטלה עומד עכשיו על 9.6% בערך, והוא לא השתפר מאז נכנס אובמה לתפקידו, למרות שלל ההבטחות על יצירת מקומות עבודה חדשים.

לעומת זה, טוענים האמריקאים כי אובמה הזרים מאות מליוני דולרים לחברות ולבנקים שעמדו בפני קריסה – כסף שבסופו של דבר הגיע לכיסיהם של העשירים, מה גם שבכך תרם לגידול עצום בגירעון האמריקאי הלאומי – גירעון שספק אם בעשורים הקרובים יוכל להימחק, אם בכלל.

למרות שבממשל אובמה נהגו בתחילה להאשים את הנשיא הקודם בוש שהוריש כלכלה גרועה וקורסת, אחרי שנתיים ציפו בארה"ב לראות לפחות מגמה של שיפור, קרוב לודאי שבחלקה השני של הקדנציה יוריד אובמה פרופיל בכל הקשור לתוכניותיו הכלכליות, וכפי הנראה גם ישנה את הקו בו נקט בכמה מהם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}