הרב ברלנד נגד חתנו: "לשרוף את הספרים ולאבדם מהעולם"
פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': בעקבות הוצאת ספר בנושא אמונת חכמים על ידי חתנו של הרב ברלנד, בו הוא מסביר כי "מה שאצלנו נחשב עבירה אצל הצדיק זו מצווה". יוצא מנהיג 'שובו בנים' בחריפות רבה נגד הספר וקורא לשרוף אותו
בשבוע שעבר דיווחנו בבחדרי חרדים כי לאחרונה הוציא חתנו של מנהיג קהילת 'שובו בנים', הגאון רבי אליעזר ברלנד - הרב יהודה גולדבלום, ספר בשם "אמונת חכמים כהלכתה" בו הוא מבאר מהי אמונת חכמים אמיתית. ובין היתר נכתב בספר: "מה שאצלנו נחשב עבירה אצל הצדיק זו מצווה". רבנים שבפניהם הובא הספר סירבו להעניק לו הסכמה, וחלק מהם אף יצאו נגדו.
בספר נשאל חתנו של הרב ברלנד לגבי ספקות באמונת חכמים. כך למשל נשאל הרב: "האם יש איזה מידה וגבול כמה קושיות מותר שיהיה על הצדיק (שמכאן ואילך צריך לומר שאינו צדיק ח"ו)?"
בתשובה ענה הרב: "כל העניין הוא שצדיקים יודעים ורואים ומבינים דברים שהם למעלה מתפיסתנו, וחיים במציאות אחרת מאתנו, ולכן רצון ה' מאתם שונה מרצון ה' מאתנו. ומה שאצלנו הוא עבירה הנעשית מתוך כוונה רעה, אצלם הוא מצווה וחובה הנעשית מתוך כוונה זכה וטהורה אך ורק למען רצון ה'".
כעת, חושף 'בחדרי חרדים' כי הרב אליעזר ברלנד עצמו יוצא נגד הספר בצורה חריפה ביותר וכותב "יש לשרפם ולאבדם מן העולם כהרף עין".
במכתב שכתב בנושא, פוסק הרב ברלנד: "בס"ד לש"מ י' סיון תשע"ו 776 ביאת משיח = 776. לכל חסידי ברסלב בכל העולם כולו שלום וברכה!
"את הספרים שהוציא הרב י. ג. שליט"א יש לשרפם ולאבדם מן העולם כהרף עין =435 ועי"ז יבוא משיח בן דויד + 1= 435 ואסור להשאיר את הספרים האלה בשום מקום בעולם ואסור שישאר מהם שום זכר ח"ו בזכות רבינו הקדוש והנורא ובזכות התורה הקדושה והטהורה
"עבדכם הנאמן אליעזר ברלנד".
במקביל, גם זקני רבני ברסלב הרב יעקב מאיר שכטר, הרב שמואל משה קרמר. הרב נתן ליברמנש והרב שמעון שפירא. מצטרפים לדברים ויוצאים אף הם נגד הספר ומכנים אותו "דברי כפירה ומינות". במכתב שהגיע לידי בחדרי חרדים נכתב כך: "נזדעזענו לראות כבלע את הקודש בדברי הבל ורעות רוח שנכתבו בספר "אמונת חכמים כהלכתה" ובספר "הכתב מבין האילנות" שכביכול יש היתר לצדיקים לעבור על דברי תורה ואפילו על איסורים שהם ב"יהרג ואל יעבור".
"רח"ל מהאי דעתא שבשתא, והדברים ראויים לקרוע עליהם קרע שאינו מתאחה כי הם דברי כפירה ומינות שלא נשמעו מאז כת הש"ץ והפרנקיסט'ן שר"י, והעיזו פניהם הני דחציפי לתלות טעותם בדברי חז"ל ובדברי קבלה וכל דבריהם בוטים כמדקרות חרב, והרואה יראה איך שנבנו כולם על "נראה לומר" ו"מסתברא" לאין שיעור, ובדבר שאיותה נפשם הרעה אמרו "כפשוטו" ובדבר שאינו עולה בקנה אחד עם משובת לבם כתבו שהוא "שלא כפשוטו" והתורה נעשתה להם ל"סם מות" כפשוטו ממש.
"ובהפכם דברי אלקים חיים, תלו רפשם אף באילנא רברבא ציס"ע קוה"ק רביה"ק ותלמידיו, ומי פתי
יאמין לדברי פשע ורשע להטיל מום בקדשים לתלות דברי דופי בצדיקים קדושי עליון, הלא אחד מהיסודות שלימדנו רביה"ק זי"ע הוא שלא לזוז מסעיף קטן בשו"ע, פוק חזי כמה הרעיש רביה"ק
ואחריו מוהרנ"ת על דבר זה שצדיקים איחרו זמן תפילה, ועיקר צוואתו הקדושה של רביה"ק לדורות
היה החיוב על כל אחד ואחד ללמוד שו"ע בכל יום חוק ולא יעבור, וציוה בפירוש שלא לנטות ימין
ושמאל מדברי השו"ע אפילו אם ידמה לאדם שכך הורה רביה"ק בעצמו, ואיך יעלה על הדעת לתלות
דעות כוזבות של מינות וכפירה בקוה"ק ציס"ע.
"ושלא כדבריהם הכוזבים, הרי אמונתנו פשוטה וברורה ש"זאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא
תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו" - "ואין כח לשום חכם וקדוש שבעולם אפילו לשלמה המלך
ע"ה לשנות שום דבר מתורת משה, ואסור לומר שום סברא לבטל שום דבר קל, אפילו יהיה חכם
כשלמה, כי אין נביא רשאי לחדש דבר מעתה" (ליקוטי הלכות למוהרנ"ת, א"ע, הלכות פו"ר ג סעיף טו), וכך התייחסו ישראל קדושים בכל הדורות לכל מי ששלח ידו לשנות כחוט השערה מתורת משה שהוקיעוהו ממחנה ישראל, וכמעשה דש"ץ וכת דיליה ועוד כתות כיו"ב שהביאו חורבן והרס על שארית ישראל יותר מכל אויביהם, עד שהוקעו ונאבדו מתוך הקהל וזכרם לדראון עולם.
"והמערער על דבר זה שהוא מיסודות אמונת ישראל, בוודאי נכנסה בו אש זרה של מינות ואפיקורסות אשר עד אבדון תאכל, ומי יודע אם יש רפואה למכה זו אשר היא שורש פורה ראש ולענה לעוות דברי אלקים חיים ולעשות כל עקוב למישור ואולי בתשובה סגי, כולי האי ואולי. ופשוט וברור שאיסור חמור ונורא להסתכל בספרים הללו ואפילו באקראי ויש לאבדם מן העולם וחובה על כל טהר לב המאמין בה' ובתורתו לסלוד מדרכי מות שכאלו ולעשות ככל האפשר להרחיק דעות כוזבות הללו מכרם בית ה'. ויהי"ר שילמדו תועים בינה ולא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי ומלאה הארץ דעת את ה' כמים לים מכסים, בב"א.
בנוסף בתחתית המכתב כתב הרב שמואל משה קרמר כך: "בס"ד, גיסי הרה"ח ר' אלעזר מרדכי קעניג שליט"א מנהיג קהילת ברסלב בצפת בקשני לפרסם בשמו שהוא מצטרף לכל האמור ושלדעתו סגנון ולשון המכתב עדיין אינו מבטא אחד מני אלף מחומרת הדברים ומחובת המחאה וההוקעה המוטלת על כל מאמין בה' ובתורתו".
בספר נשאל חתנו של הרב ברלנד לגבי ספקות באמונת חכמים. כך למשל נשאל הרב: "האם יש איזה מידה וגבול כמה קושיות מותר שיהיה על הצדיק (שמכאן ואילך צריך לומר שאינו צדיק ח"ו)?"
בתשובה ענה הרב: "כל העניין הוא שצדיקים יודעים ורואים ומבינים דברים שהם למעלה מתפיסתנו, וחיים במציאות אחרת מאתנו, ולכן רצון ה' מאתם שונה מרצון ה' מאתנו. ומה שאצלנו הוא עבירה הנעשית מתוך כוונה רעה, אצלם הוא מצווה וחובה הנעשית מתוך כוונה זכה וטהורה אך ורק למען רצון ה'".
כעת, חושף 'בחדרי חרדים' כי הרב אליעזר ברלנד עצמו יוצא נגד הספר בצורה חריפה ביותר וכותב "יש לשרפם ולאבדם מן העולם כהרף עין".
במכתב שכתב בנושא, פוסק הרב ברלנד: "בס"ד לש"מ י' סיון תשע"ו 776 ביאת משיח = 776. לכל חסידי ברסלב בכל העולם כולו שלום וברכה!
"את הספרים שהוציא הרב י. ג. שליט"א יש לשרפם ולאבדם מן העולם כהרף עין =435 ועי"ז יבוא משיח בן דויד + 1= 435 ואסור להשאיר את הספרים האלה בשום מקום בעולם ואסור שישאר מהם שום זכר ח"ו בזכות רבינו הקדוש והנורא ובזכות התורה הקדושה והטהורה
"עבדכם הנאמן אליעזר ברלנד".
במקביל, גם זקני רבני ברסלב הרב יעקב מאיר שכטר, הרב שמואל משה קרמר. הרב נתן ליברמנש והרב שמעון שפירא. מצטרפים לדברים ויוצאים אף הם נגד הספר ומכנים אותו "דברי כפירה ומינות". במכתב שהגיע לידי בחדרי חרדים נכתב כך: "נזדעזענו לראות כבלע את הקודש בדברי הבל ורעות רוח שנכתבו בספר "אמונת חכמים כהלכתה" ובספר "הכתב מבין האילנות" שכביכול יש היתר לצדיקים לעבור על דברי תורה ואפילו על איסורים שהם ב"יהרג ואל יעבור".
"רח"ל מהאי דעתא שבשתא, והדברים ראויים לקרוע עליהם קרע שאינו מתאחה כי הם דברי כפירה ומינות שלא נשמעו מאז כת הש"ץ והפרנקיסט'ן שר"י, והעיזו פניהם הני דחציפי לתלות טעותם בדברי חז"ל ובדברי קבלה וכל דבריהם בוטים כמדקרות חרב, והרואה יראה איך שנבנו כולם על "נראה לומר" ו"מסתברא" לאין שיעור, ובדבר שאיותה נפשם הרעה אמרו "כפשוטו" ובדבר שאינו עולה בקנה אחד עם משובת לבם כתבו שהוא "שלא כפשוטו" והתורה נעשתה להם ל"סם מות" כפשוטו ממש.
"ובהפכם דברי אלקים חיים, תלו רפשם אף באילנא רברבא ציס"ע קוה"ק רביה"ק ותלמידיו, ומי פתי
יאמין לדברי פשע ורשע להטיל מום בקדשים לתלות דברי דופי בצדיקים קדושי עליון, הלא אחד מהיסודות שלימדנו רביה"ק זי"ע הוא שלא לזוז מסעיף קטן בשו"ע, פוק חזי כמה הרעיש רביה"ק
ואחריו מוהרנ"ת על דבר זה שצדיקים איחרו זמן תפילה, ועיקר צוואתו הקדושה של רביה"ק לדורות
היה החיוב על כל אחד ואחד ללמוד שו"ע בכל יום חוק ולא יעבור, וציוה בפירוש שלא לנטות ימין
ושמאל מדברי השו"ע אפילו אם ידמה לאדם שכך הורה רביה"ק בעצמו, ואיך יעלה על הדעת לתלות
דעות כוזבות של מינות וכפירה בקוה"ק ציס"ע.
"ושלא כדבריהם הכוזבים, הרי אמונתנו פשוטה וברורה ש"זאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא
תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו" - "ואין כח לשום חכם וקדוש שבעולם אפילו לשלמה המלך
ע"ה לשנות שום דבר מתורת משה, ואסור לומר שום סברא לבטל שום דבר קל, אפילו יהיה חכם
כשלמה, כי אין נביא רשאי לחדש דבר מעתה" (ליקוטי הלכות למוהרנ"ת, א"ע, הלכות פו"ר ג סעיף טו), וכך התייחסו ישראל קדושים בכל הדורות לכל מי ששלח ידו לשנות כחוט השערה מתורת משה שהוקיעוהו ממחנה ישראל, וכמעשה דש"ץ וכת דיליה ועוד כתות כיו"ב שהביאו חורבן והרס על שארית ישראל יותר מכל אויביהם, עד שהוקעו ונאבדו מתוך הקהל וזכרם לדראון עולם.
"והמערער על דבר זה שהוא מיסודות אמונת ישראל, בוודאי נכנסה בו אש זרה של מינות ואפיקורסות אשר עד אבדון תאכל, ומי יודע אם יש רפואה למכה זו אשר היא שורש פורה ראש ולענה לעוות דברי אלקים חיים ולעשות כל עקוב למישור ואולי בתשובה סגי, כולי האי ואולי. ופשוט וברור שאיסור חמור ונורא להסתכל בספרים הללו ואפילו באקראי ויש לאבדם מן העולם וחובה על כל טהר לב המאמין בה' ובתורתו לסלוד מדרכי מות שכאלו ולעשות ככל האפשר להרחיק דעות כוזבות הללו מכרם בית ה'. ויהי"ר שילמדו תועים בינה ולא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי ומלאה הארץ דעת את ה' כמים לים מכסים, בב"א.
בנוסף בתחתית המכתב כתב הרב שמואל משה קרמר כך: "בס"ד, גיסי הרה"ח ר' אלעזר מרדכי קעניג שליט"א מנהיג קהילת ברסלב בצפת בקשני לפרסם בשמו שהוא מצטרף לכל האמור ושלדעתו סגנון ולשון המכתב עדיין אינו מבטא אחד מני אלף מחומרת הדברים ומחובת המחאה וההוקעה המוטלת על כל מאמין בה' ובתורתו".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 56 תגובות