כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

בית המשפט קבע: 'החינוך העצמאי' בידיים ליטאיות

למעלה מעשור עבר מאז החלה המלחמה על השליטה בחינוך העצמאי • היום פסקה השופטת: החלטת מועצת גדולי התורה - תקפה • 'בחדרי חרדים' עם הפרשנויות וההיסטוריה

כינוס מועצת גדולי התורה
כינוס מועצת גדולי התורה



למעלה מעשר שנים חלפו מאז החלו ההתגוששויות על השליטה בהנהלת 'החינוך העצמאי', שנמצא בימים אלו תחת מתקפה חסרת-תקדים בסוגיית לימודי הליב"ה.

"עשור מבוזבז", אומר ל'בחדרי חרדים' אחד הגורמים הבכירים שנותרו בחינוך העצמאי בשנים האחרונות. "במקום לעסוק בעשייה ובפיתוח, עסקו אנשי המנהלה במריבות בלתי פוסקות, ובנסיונות לנגח זה את זה. חבל".

ולמה בוחר אותו בכיר לתנות את מר גורלו דווקא היום? שאלה מצוינת.

קרוב לשעה 13:00 בצהריים, הכריזה השופטת בן אור, באולם בית המשפט המחוזי בתל-אביב, הכרזה דרמטית, המביאה לשינוי במפת הציבוריות החרדית. ההכרזה הלקונית של השופטת הכבודה, לפיה החלטת מועצות גדולי התורה שרירה וקיימת, והעמותה החדשה של ניהול החינוך העצמאי, קום תקום, יצאה מפיה כמו עוד החלטות רבות המונחות לפתחה.

שום דבר באולם האפרורי של בית המשפט, לא יכל לרמז על סיום הסאגה המלווה את הציבור החרדי מזה עשור.

המהלך צלח. רצילום: המהלך צלח. ר
המהלך צלח. ר' מוטלה קרליץ (מימין)


ויתרו על החלום

וכעת קצת הסברים: לפני שנה התכנסו מועצות גדולי התורה במלון נובוטל הירושלמי, בכדי להכריז על הקמת עמותה חדשה לחינוך העצמאי.

הסובלים העיקריים מהחלטה זו היו אנשי הסיעה המרכזית, שהחרימו את הכינוס, ויצאו כנגד המארגנים למלחמת חורמה, במהלכה הפסיד מאיר פרוש את ראשות עיריית ירושלים.

מארגני העמותה, כמו גם ח"כ מאיר פרוש שחבר לאנשי 'דגל התורה', החליטו על הקמת עמותה חדשה, בה נושלו אנשי הסיעה המרכזית מכל תפקידיהם. את השלל תכננו לחלק ביניהם בצורה מוסכמת.

אלא שדבר אחד הם לא לקחו בחשבון: הערנות של הפולנים. אברך צעיר מחסידות גור, ששבילי משרדי רשם העמותות נהירים לו כשבילי ביתו, שמע שיחת מסדרון אקראית על העומד להתרחש, והעביר את הדברים למי שהיה צריך להעביר - ומלחמת עולם פרצה.

הסיעה המרכזית הכינה בחודשים האחרונים חבילת תביעות כנגד הקמת העמותה. התביעות שהיו יכולות להתנהל במשך שנים ולקבור את הקמת העמותה, החלו להתנהל בבית המשפט. אלא שאז החלו המחלוקות הפנימיות בתוך הסיעה המרכזית. היו שטענו כי יש לוותר על חלום הנהלת המוסד, בכדי לשפר את מצב הסיעה בציבוריות החרדית, והיו שהחליטו כי אם זו מלחמה, אז זה עד הסוף.

היום, התברר כי הצד הפרקטי ניצח. לדיון שנערך היום, לא הגיע אף נציג מהסיעה המרכזית שהשאירה את הזירה לאנשי דגל התורה, שזכו מיד להסכמת השופטת על חוקיות העמותה החדשה.

העתירות שהוגשו כנגד העמותה, נמשכו. עתירה אחת שנותרה פתוחה, נדחתה, בשל התפטרות עורך הדין מייצוג בתיק.

מה יקבל עבור התמיכה? מאיר פרושצילום: מה יקבל עבור התמיכה? מאיר פרוש
מה יקבל עבור התמיכה? מאיר פרוש


ומי יקבל את הג'ובים?

מהיום, חברי עמותת החינוך העצמאי, הם גדולי התורה הליטאים, שיקבעו כבר בימים הקרובים מי יישב בהנהלת המוסד.

מועמדים אין-ספור מטעם עצמם רואים את עצמם כמתאימים לתפקידי מפתח בארגון המתחדש, והחלו כבר לפני מספר חודשים בהפעלת 'לובינג' חזק בחצרות של גדולי ישראל.

מוטל'ה קרליץ, שהיה מיוזמי המהלך, רואה את תפקיד המנכ"לות כמונח בכיסו, אך הדרך לכסא הנכסף, כרוכה במהמורות רבות המונחות לפתחו.

הרב יצחק לורנץ, המכהן כר"מ בישיבת 'קול תורה', עושה אף הוא מאמצים להיבחר לאחד מחברי הנהלת המוסד, ונכנס לא אחת למעונם של גדולי ישראל, בכדי לזכות בתפקיד המיוחל.

אנחנו, נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות שיחתמו באופן סופי את מריבות השליטה, בגוף שאמור לדאוג לחינוכם של רבבות מילדי ישראל.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}