האם התורם החילוני פוסל את ספר התורה?
שורה ארוכה של פוסקי הלכה מהיושבים ראשונה במלכות, נדרשו לשאלה: מה עושים כשהתורם החילוני מעוניין לכתוב אות בספר, ובכך הוא יפסול את ספר התורה
- משה ויסברג
- ג' סיון התשע"ו
נתניהו בכתיבת אות בספר תורה. צילום: קובי גדעון - לע"מ
לקראת חג השבועות בו מכניסים הרבה ספרי תורה לבתי הכנסת, הגיעה שאלה לפתחם של פוסקי ההלכה על יהודי חילוני שתרם ספר תורה לעילוי נשמת אביו, ובכתיבת האותיות ביקש אף הוא לכתוב אות בספר התורה ובאם לא יכבדו אותו הוא עלול להיפגע, אך אם כן - הספר ייפסל.
בעלון 'וישמע משה' על חג השבועות מובא את דעתם של פוסקי ההלכה, הגאון רבי נפתלי נוסבוים הורה להזהיר את הנדיב שלא יגע בקולמוס במסגרת עצמה, אלא רק בחלל - שבאופן כזה אין ידו פוגמת את כשרות הכתיבה.
הדיין הגאון רבי מנחם מנדל שפרן כתב שהעצה היא לזכור איזה אות כתב הנדיב, ולאחר הכנסת ספר תורה ימחקו את האות ויכתבו אותה בקדושה.
והגאון רבי שמאי קהת גרוס מבעלזא כתב שבאמת אין לחשוש למחוק את האות כי הוא הרי ספר תורה פסול, והאיסור למחוק אות הוא רק מספר תורה כשר. והוסיף שאין בזה גניבת דעת כי התורם הרי לא ירצה שהספר תורה יהיה פסול בגללו.
גם הגאב"ד הגאון רבי מרדכי גרוס כתב שעדיף שהסופר ימחוק לאחר מכן רק את החלל שמילא התורם ויותיר את המסגרת שנכתב על ידי הסופר מתחילה, באופן כזה שלא יהיה חשש של מחיקת אות בספר תורה שלא לצורך.
הגאון רבי יעקב מאיר שטרן ענה על כך שהצד הטוב ביותר שהסופר יכין את מסגרות האותיות כנהוג, והתורם ימלא אותן ואז יחזור הסופר ויעבור על זה ואז ממה נפשך אם הכתב העליון הוא העיקר אז הסופר עשה מלמעלה ואם הכתבת תחתון אז גם הסופר הכין את המסגרת מלמטה.
בעלון 'וישמע משה' על חג השבועות מובא את דעתם של פוסקי ההלכה, הגאון רבי נפתלי נוסבוים הורה להזהיר את הנדיב שלא יגע בקולמוס במסגרת עצמה, אלא רק בחלל - שבאופן כזה אין ידו פוגמת את כשרות הכתיבה.
הדיין הגאון רבי מנחם מנדל שפרן כתב שהעצה היא לזכור איזה אות כתב הנדיב, ולאחר הכנסת ספר תורה ימחקו את האות ויכתבו אותה בקדושה.
והגאון רבי שמאי קהת גרוס מבעלזא כתב שבאמת אין לחשוש למחוק את האות כי הוא הרי ספר תורה פסול, והאיסור למחוק אות הוא רק מספר תורה כשר. והוסיף שאין בזה גניבת דעת כי התורם הרי לא ירצה שהספר תורה יהיה פסול בגללו.
גם הגאב"ד הגאון רבי מרדכי גרוס כתב שעדיף שהסופר ימחוק לאחר מכן רק את החלל שמילא התורם ויותיר את המסגרת שנכתב על ידי הסופר מתחילה, באופן כזה שלא יהיה חשש של מחיקת אות בספר תורה שלא לצורך.
הגאון רבי יעקב מאיר שטרן ענה על כך שהצד הטוב ביותר שהסופר יכין את מסגרות האותיות כנהוג, והתורם ימלא אותן ואז יחזור הסופר ויעבור על זה ואז ממה נפשך אם הכתב העליון הוא העיקר אז הסופר עשה מלמעלה ואם הכתבת תחתון אז גם הסופר הכין את המסגרת מלמטה.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות