מחיר מטרה • צוק איתן: כמה זה עולה לנו?
עלות התחמושת חשובה, אבל יש גם הוצאות לאזרח • מחיר הכרובית למשל, נסק ב-80%, מחיר המלון רק ב-50% • כנסו כדי לדעת
- גלובס
- ט"ז תמוז התשע"ד
צוק איתן, צילום: דוצ
מבצע "צוק איתן" מתחיל להשפיע גם על מחיריהם של חלק מהירקות. בשבוע האחרון נסק מחיר הכרובית בשיעור של 80%, ומחירה בשוק הסיטונאי עמד הבוקר (א') על 6-6.5 שקלים, לעומת 3.3-3.6 שקלים רק לפני שבוע.
מחירו הסיטונאי של המלון עלה בשבוע החולף ב-50%, מ-2-2.2 שקלים לק"ג לפני שבוע ל-3-3.2 שקלים לק"ג הבוקר. בשוק מעריכים כי עליית המחירים חלה בעקבות עיכוב בקטיף בשדות בדרום, שיצר מחסור בשוק.
המלון והכרובית אינם היחידים שרשמו עליית מחיר. מחיר הכרוב הלבן עלה היום בשיעור של 33% בהשוואה למחירו לפני שבוע - 3.2 שקלים לעומת 2.4 שקלים.
גם מחיר העגבנייה החל לטפס, והמחיר הסיטונאי היום גבוה ב-20%-22% מהמחיר לפני שבוע ועומד על 5.4-5.8 שקלים לק"ג.משתמשים פחות בכרטיסי אשראי ויותר במזומן
חברת שב"א, המספקת את התשתית לסליקת עסקאות בכרטיסי אשראי ולמשיכת מזומן, פרסמה היום נתונים לגבי השימוש בכרטיסי אשראי ומשיכות מזומן מאז תחילת מבצע "צוק איתן".
לדברי החברה, "בימים הראשונים למבצע 'צוק איתן' קיימת ירידה בפעילות העסקית, אך היא מתונה יותר מן המשוער".
מהנתונים עולה כי חלה ירידה בשימוש בכרטיסי אשראי, ומנגד עלייה בהיקף משיכת המזומן.
מספר העסקאות בכרטיסי אשראי ירד בכ-16%- מ-2.95 מיליון עסקאות ביום בחודש יוני ל-2.55 מיליון במשך ימי המבצע. נציין כי הנתונים מתייחסים לכלל הארץ, ולכן ניתן להעריך כי באזור הדרום הירידה בשימוש בכרטיסי אשראי הייתה אף חדה יותר.
הירידה בשימוש בכרטיסי אשראי מתבטאת גם במחזורים: בעוד שביוני נעשה שימוש בכרטיסי אשראי בהיקף של כ-655 מיליון שקל ביום, בזמן המבצע ממוצע השימוש עמד על 556 מיליון - ירידה של 17.6%.
מנגד, נתונים שונים נראים בסעיף משיכת המזומן. אמנם ישנה ירידה של 7% במספר הפעולות היומיות ל-233 אלף לעומת קרוב ל-250 אלף ביוני. עם זאת, נרשמה עלייה חדה בממוצע של הוצאת המזומן בכל פעולה.
אם ביוני נמשכו בממוצע בכל פעם 495 שקלים, הרי שמאז תחילת מבצע "צוק איתן" נרשמה עלייה של קרוב ל-13% ל-558 שקלים. העלייה נובעת ככל הנראה בשל מצב החירום ותחושה של חלקים בציבור שעליהם להיערך ולאגור בין היתר גם מזומן.
בשנים האחרונות צבר שוק הנדל"ן באשקלון תאוצה: הוא נהנה מגידול בביקושים ובהתחלות הבנייה בעיר וגם מעלייה במחירי הדירות, אלא שמאז תחילת מבצע "צוק איתן" היזמים הבונים פרויקטים למגורים בעיר מדווחים על קיפאון מוחלט בביקושים לדירות.
"ברגע שהמבצע התחיל, אנשים פשוט הפסיקו להגיע למשרד המכירות", מספר דינו פרי, מנהל המכירות של חברת אפגד באשקלון השוהה כעת עם משפחתו בבת-ים. "מתחילת המבצע, כל משרדי המכירות בעיר ריקים, והכול קפוא. אני מאמין שכאשר המבצע יסתיים, אנשים יחזרו.
"אנחנו בונים פרויקט במרחק של 250 מטר מחוף הים ומציעים דירת 4 חדרים עם נוף לים ב-1.2 מיליון שקל. רוב הקהל שלנו הגיע מאזור חולון-בת-ים-ראשון-לציון והמושבים בסביבה. אז היום, כשהמצב בגוש דן שווה למצב אצלנו, והמחיר אצלנו יותר אטרקטיבי, אני מאמין שכשיהיה שקט ישובו למשרד המכירות".
שולי מקס, משווקת פרויקט סנטרל פארק בשכונת ברנע של קבוצת גבאי באשקלון, מספרת: "בשנים האחרונות, למרות המצב הביטחוני, מחירי הדירות באשקלון עלו. לפני 4 שנים דירות באשקלון התחילו ב-600 אלף שקל, מיד אחרי עופרת יצוקה. להפתעתנו מחירי הדירות רק עלו, ומכרנו דירות מ-740 אלף שקל, והביקוש רק עלה באשקלון. אבל כמו בכל מבצע, בימים האחרונים יש שקט מוחלט במשרדי המכירות. אף שימים ספורים לפני המלחמה באו להתעניין, בימים האחרונים אפילו לא מתקשרים. כעת אנחנו מנצלים את הזמן להיות עם המשפחה".
לדברי מקס, ירי הרקטות לעבר אשדוד נותן גם הוא אותותיו בביקושים לדירות באשקלון מצד תושבי אשדוד. "אנחנו מציעים דירות 4 חדרים ליד הים במחירים של מ-1.05 מיליון שקל. המחירים באשדוד הם 500 אלף שקל יותר, אף שמדובר במרחק של רבע שעה בלבד בין שתי הערים. ככל שנוקף הזמן, אחוזי המעבר מאשדוד לאשקלון גדלים. אנחנו בונים בפרויקט 10 בניינים. בבניין הראשון היו 15% רוכשים מאשדוד, בבניין השני 52% רוכשים מאשדוד, ובשלישי יותר מ-70%. היום אנחנו משווקים את הבניין הרביעי, ורוב הרוכשים הם מאשדוד".החברות הזרות לא מסתכנות
החמאס הזהיר בכלי התקשורת הזרה חברות תעופה זרות שלא לטוס לנתב"ג כי הוא מהווה מטרה לירי רקטות. למרות זאת, מרבית חברות התעופה הזרות ממשיכות לטוס לישראל וממנה, למעט חברת התעופה הגרמנית TUI, שהחליטה לא להסתכן כפי שנכתב ב"גלובס" כבר ביום חמישי האחרון.
במקרה אחר, טיסה של חברת התעופה הפולנית "לוט", שעשתה את דרכה ביום שישי האחרון מפולין לנתב"ג, ניסתה לבצע נחיתה בזמן אזעקת "צבע אדום" וקיבלה הנחיה להמתין באוויר. אלא, שהטייס החליט לעזוב ולנחות בלרנקה ומשם שב לפולין עם הנוסעים.
אגב, רשות שדות התעופה (רש"ת) הנחתה את חברות התעופה הזרות לטוס לישראל עם כמות דלק גדולה יותר מהרגיל למקרה שתצטרכנה להמתין באוויר. בשבוע שעבר אף בוטלה טיסה אחת של אייר פראנס מתל-אביב לפריז, אך זו ממשיכה לטוס לישראל.
על-פי שמועות בענף, ישנן מספר חברות תעופה נוספות השוקלות בשעות אלה את צעדיהן, אך אלה טרם הכריזו על ביטול גורף או ביטול ספורדי. כך או כך, ברש"ת משבחים את 110 חברות התעופה הזרות שממשיכות לטוס כרגיל לישראל וממנה.
מחירו הסיטונאי של המלון עלה בשבוע החולף ב-50%, מ-2-2.2 שקלים לק"ג לפני שבוע ל-3-3.2 שקלים לק"ג הבוקר. בשוק מעריכים כי עליית המחירים חלה בעקבות עיכוב בקטיף בשדות בדרום, שיצר מחסור בשוק.
המלון והכרובית אינם היחידים שרשמו עליית מחיר. מחיר הכרוב הלבן עלה היום בשיעור של 33% בהשוואה למחירו לפני שבוע - 3.2 שקלים לעומת 2.4 שקלים.
גם מחיר העגבנייה החל לטפס, והמחיר הסיטונאי היום גבוה ב-20%-22% מהמחיר לפני שבוע ועומד על 5.4-5.8 שקלים לק"ג.משתמשים פחות בכרטיסי אשראי ויותר במזומן
חברת שב"א, המספקת את התשתית לסליקת עסקאות בכרטיסי אשראי ולמשיכת מזומן, פרסמה היום נתונים לגבי השימוש בכרטיסי אשראי ומשיכות מזומן מאז תחילת מבצע "צוק איתן".
לדברי החברה, "בימים הראשונים למבצע 'צוק איתן' קיימת ירידה בפעילות העסקית, אך היא מתונה יותר מן המשוער".
מהנתונים עולה כי חלה ירידה בשימוש בכרטיסי אשראי, ומנגד עלייה בהיקף משיכת המזומן.
מספר העסקאות בכרטיסי אשראי ירד בכ-16%- מ-2.95 מיליון עסקאות ביום בחודש יוני ל-2.55 מיליון במשך ימי המבצע. נציין כי הנתונים מתייחסים לכלל הארץ, ולכן ניתן להעריך כי באזור הדרום הירידה בשימוש בכרטיסי אשראי הייתה אף חדה יותר.
הירידה בשימוש בכרטיסי אשראי מתבטאת גם במחזורים: בעוד שביוני נעשה שימוש בכרטיסי אשראי בהיקף של כ-655 מיליון שקל ביום, בזמן המבצע ממוצע השימוש עמד על 556 מיליון - ירידה של 17.6%.
מנגד, נתונים שונים נראים בסעיף משיכת המזומן. אמנם ישנה ירידה של 7% במספר הפעולות היומיות ל-233 אלף לעומת קרוב ל-250 אלף ביוני. עם זאת, נרשמה עלייה חדה בממוצע של הוצאת המזומן בכל פעולה.
אם ביוני נמשכו בממוצע בכל פעם 495 שקלים, הרי שמאז תחילת מבצע "צוק איתן" נרשמה עלייה של קרוב ל-13% ל-558 שקלים. העלייה נובעת ככל הנראה בשל מצב החירום ותחושה של חלקים בציבור שעליהם להיערך ולאגור בין היתר גם מזומן.
בשנים האחרונות צבר שוק הנדל"ן באשקלון תאוצה: הוא נהנה מגידול בביקושים ובהתחלות הבנייה בעיר וגם מעלייה במחירי הדירות, אלא שמאז תחילת מבצע "צוק איתן" היזמים הבונים פרויקטים למגורים בעיר מדווחים על קיפאון מוחלט בביקושים לדירות.
"ברגע שהמבצע התחיל, אנשים פשוט הפסיקו להגיע למשרד המכירות", מספר דינו פרי, מנהל המכירות של חברת אפגד באשקלון השוהה כעת עם משפחתו בבת-ים. "מתחילת המבצע, כל משרדי המכירות בעיר ריקים, והכול קפוא. אני מאמין שכאשר המבצע יסתיים, אנשים יחזרו.
"אנחנו בונים פרויקט במרחק של 250 מטר מחוף הים ומציעים דירת 4 חדרים עם נוף לים ב-1.2 מיליון שקל. רוב הקהל שלנו הגיע מאזור חולון-בת-ים-ראשון-לציון והמושבים בסביבה. אז היום, כשהמצב בגוש דן שווה למצב אצלנו, והמחיר אצלנו יותר אטרקטיבי, אני מאמין שכשיהיה שקט ישובו למשרד המכירות".
שולי מקס, משווקת פרויקט סנטרל פארק בשכונת ברנע של קבוצת גבאי באשקלון, מספרת: "בשנים האחרונות, למרות המצב הביטחוני, מחירי הדירות באשקלון עלו. לפני 4 שנים דירות באשקלון התחילו ב-600 אלף שקל, מיד אחרי עופרת יצוקה. להפתעתנו מחירי הדירות רק עלו, ומכרנו דירות מ-740 אלף שקל, והביקוש רק עלה באשקלון. אבל כמו בכל מבצע, בימים האחרונים יש שקט מוחלט במשרדי המכירות. אף שימים ספורים לפני המלחמה באו להתעניין, בימים האחרונים אפילו לא מתקשרים. כעת אנחנו מנצלים את הזמן להיות עם המשפחה".
לדברי מקס, ירי הרקטות לעבר אשדוד נותן גם הוא אותותיו בביקושים לדירות באשקלון מצד תושבי אשדוד. "אנחנו מציעים דירות 4 חדרים ליד הים במחירים של מ-1.05 מיליון שקל. המחירים באשדוד הם 500 אלף שקל יותר, אף שמדובר במרחק של רבע שעה בלבד בין שתי הערים. ככל שנוקף הזמן, אחוזי המעבר מאשדוד לאשקלון גדלים. אנחנו בונים בפרויקט 10 בניינים. בבניין הראשון היו 15% רוכשים מאשדוד, בבניין השני 52% רוכשים מאשדוד, ובשלישי יותר מ-70%. היום אנחנו משווקים את הבניין הרביעי, ורוב הרוכשים הם מאשדוד".החברות הזרות לא מסתכנות
החמאס הזהיר בכלי התקשורת הזרה חברות תעופה זרות שלא לטוס לנתב"ג כי הוא מהווה מטרה לירי רקטות. למרות זאת, מרבית חברות התעופה הזרות ממשיכות לטוס לישראל וממנה, למעט חברת התעופה הגרמנית TUI, שהחליטה לא להסתכן כפי שנכתב ב"גלובס" כבר ביום חמישי האחרון.
במקרה אחר, טיסה של חברת התעופה הפולנית "לוט", שעשתה את דרכה ביום שישי האחרון מפולין לנתב"ג, ניסתה לבצע נחיתה בזמן אזעקת "צבע אדום" וקיבלה הנחיה להמתין באוויר. אלא, שהטייס החליט לעזוב ולנחות בלרנקה ומשם שב לפולין עם הנוסעים.
אגב, רשות שדות התעופה (רש"ת) הנחתה את חברות התעופה הזרות לטוס לישראל עם כמות דלק גדולה יותר מהרגיל למקרה שתצטרכנה להמתין באוויר. בשבוע שעבר אף בוטלה טיסה אחת של אייר פראנס מתל-אביב לפריז, אך זו ממשיכה לטוס לישראל.
על-פי שמועות בענף, ישנן מספר חברות תעופה נוספות השוקלות בשעות אלה את צעדיהן, אך אלה טרם הכריזו על ביטול גורף או ביטול ספורדי. כך או כך, ברש"ת משבחים את 110 חברות התעופה הזרות שממשיכות לטוס כרגיל לישראל וממנה.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות