כ"א כסלו התשפ"ה
22.12.2024

כבר לא בגן: הכנה לכיתה א'

הילדים עולים לכתה א' ואתן מתרגשות? מהו התהליך ומה מחכה להם מעבר לדלת בכיתה? טופז אגוז ליבשטיין, קלינאית תקשורת M.A ומנהלת חטיבת טיפולי שפה ודיבור, מכינה אתכן לקראת המעבר מהגן לבית הספר

כבר לא בגן: הכנה לכיתה א'

הילדים הקטנים סיימו בימים האחרונים את גן הילדים. הם נפרדו מהגננת המחבקת והעוטפת, מהכיתות הקטנות, מהישיבה במעגלים ויעברו בקרוב לכיתה א'. אתכם ההורים זה וודאי מלחיץ, אך גם עבורם מתחילה נסיעה אל הלא נודע. אי הודאות, הציפייה, הפנים החדשות, התכנים וסדר היום החדש – עם כל זה ילדכם יצטרף להתמודד בקרוב מאוד. אם גם אתם תוהים לקראת מה הם הולכים וכיצד ניתן להתמודד עם השינויים – המאמר הזה מיועד עבורכם.

ריכזנו מספר נקודות שעליהן יש לתת את הדגש:

כיתה א' הינה השער של הילדים לעולם בית הספר, ומהווה יותר מכל את המעבר החד שילדים עושים מפעילות של משחק לפעילות של למידה פרונטאלית מול המורה בכיתה. בכיתה א' הילדים נחשפים לשפה הכתובה במלוא עוצמתה, הם נדרשים ללמוד ולהתמקצע בטכניקת הכתיבה והקריאה. וכך, נדרשים לאמץ את השפה הכתובה ככלי למידה, וזו בתורה מאפשרת לילדים להסתכל על השפה עצמה מנקודת מבט אחרת, הילדים חוקרים את המילים שעד עכשיו הגו בדיבור, הם מפרקים את המילים ומשחקים עם הצלילים, ובהמשך אף יוכלו להתבונן עמוק יותר להכיר ולהשתמש במשלבי שפה שונים ובסוגי שיח שונים.

המעבר מהגן לכיתה א' הוא מעבר משמעותי עבור הילד והוריו וכולל תהליך הסתגלות הדרגתי שמצריך יכולות שונות מהילד. חשוב שהילדים יפתחו כבר בגן חובה מספר יכולות בסיסיות שיעזרו להם במעבר זה, היכולות הללו הן:

יכולות מוטוריות, הן בתחום המוטוריקה הגסה (קפיצה, ריצה, קורדינציה ועוד) והן מוטוריקה עדינה (כמו אחיזת עפרון, גזירה, תיאום עין יד ועוד); יכולות קוגניטיביות (ידע עולם, זיכרון שמיעתי וחזותי, חשיבה לוגית ועוד); יכולות חשיבה כמותית בסיסית (יכולת לספור קדימה ואחורה, זיהוי מספרים, התאמת כמות ועוד); יכולות רגשיות וחברתיות (יכולת הסתגלות, התמודדות עם שינויים ועוד); וכמובן יכולות שפתיות עליהן אפרט.

הכישורים השפתיים שהילדים אמורים לפתח כבר בגן לפני העלייה לכיתה א' כוללים בעיקר (על פי התוכנית של משרד החינוך "תשתית לקראת קריאה וכתיבה")

מיומנויות אלף- ביתיות וראשית כתיבה וקריאה
הבנת העיקרון האלף ביתי, מודעות לצלילי השפה (מודעות פונולוגית), למשל - מחריזה עד חלוקת המילים להברות ועיצורים, וזיהוי צליל פותח וסוגר; ידע על האותיות, למשל - הכרת רצף שמות האותיות כולו, קשר בין האות לצליל; כתיבה בסיסית - כתיבת שם פרטי ועוד שמות אחדים בכתב תקני, כתיבת מילים בכתב פונטי חלקי; קריאת מילים כולל - זיהוי מילים חוזרות בספר, ניסיון לקרוא מילים חדשות.

כשירות לשונית
אוצר מילים עשיר כולל מילים מגוונות ומופשטות מעולמות תוכן שונים; אוצר מילים מורכב כולל שליטה בנטייה של ש"ע, פעלים, תארים ומילות יחס, וכן הפקה של מילים שונות על בסיס שורש משותף; שימוש במשפטים מורכבים כולל משפטי זיקה, השוואה ותנאי. וכן, נצפה כי הילדים יוכלו להשתמש בשפה בכדי להפיק ולשחזר סיפורים וחוויות, לפתור בעיות ולנהל "משא ומתן".

מכוונות לספר:
הילדים צריכים להכיר ספרים ואת לשון הספר, לאהוב להאזין לספרים, לשחזר עלילה של ספר, להתמצא בספר ובמוסכמות הכתב, כולל - כיוון דפדוף בעברית מימין לשמאל, כיוון הקריאה מלמעלה למטה ומימין לשמאל, איתור הכותרת, שם המחבר ועוד.

כיתה א' מסמלת את התשתית ללימוד קרוא וכתוב, אולם זו כוללת יכולות שפתיות שונות שמתפתחות אצל הילדים כבר מגיל ינקות. במהלך גן חובה הגננת והפסיכולוג החינוכי בגן בוחנים את מוכנות הילד למעבר לכיתה א' ואת יכולותיו על פי התחומים שצוינו. כאשר הילד מתקשה בתחום השפתי ניתן לקדמו על ידי עבודה על השלבים השונים.

קלינאי התקשורת של שטיינר ממליצים על תוכנית שפיתחנו במיוחד עבור שלב זה ומיועדת לעבודה עם הילד על התחום השפתי לקראת כיתה א'.
קריאה וכתיבה מגיל 3 ועד כיתה א'. זוהי תכנית עבודה עשירה בפעילויות מגוונות ומהנות לפיתוח המיומנויות הנדרשות לקראת כיתה א'. התכנית מחולקת לארבעה פרקים: מודעות פונולוגית, הכרת האותיות, התפתחות הכתיבה וכשירות לשונית. בכל פרק רקע תיאורטי, תוכנית עבודה ומגוון פעילויות ודפי עבודה לטיפוח המיומנויות השונות. בכל פרק מוגש החומר לפי שלוש דרגות התפתחות שונות: גילאי 3-4, גילאי 4-5, גילאי 5-6.



הכנה כיתה לימודים בית ספר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}