ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

הראב"ד: "לא יועילו כל גבורות הצבא"

ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך התייחס לשלושת החטופים: "נפלו שלושה בחורים בשבי בין הישמעאלים, ועלינו ללמוד מזה שלה' המלוכה ולו לבד הישועה, ולא נתלה את הישועה בכוחות הצבא של הציונים" • מדוע סירב הגרי"ז להצעת התמיכה מהציונים? • ומה אמר הגר"י אברמסקי לטייס החרדי שהפציץ את הגרמנים?

הראב"ד: "לא יועילו כל גבורות הצבא"

מאז נחטפו שלושת הנערים, נשמעו קולות רבים בקרב גדולי ישראל הקוראים להתפלל להצלתם במהרה. משום מה, קולה של העדה החרדית נדם.

בשבוע האחרון, היה זה הגר"מ שטרנבוך, ראב"ד העדה החרדית, שדיבר על כך בשיחתו השבועית לפני תלמידי הישיבה שבנשיאותו. הגר"מ גם מתח ביקורת על הצבא הציוני, שאין בכוחו לעשות מאומה, זולת אם ברצון שמים נזכה ויחזרו לביתם במהרה.

"לאחרונה", אמר הגר"מ, "נפלו שלושה בחורים בשבי בין הישמעאלים, ועלינו ללמוד מזה שלה' המלוכה ולו לבד הישועה, ולא נתלה את הישועה בכוחות הצבא של הציונים, שהם תמיד מדברים על גודל גבורתם. והנה, כאן הקב"ה מראה לעין כל שכל כוחם אינו עומד בפני גזירת שמים, וכמו כן כאשר בעהשי"ת ימצאו אותם במהרה, נדע גם כן, שזהו מפני רצון ה' שאמר די לצרה, ולה' המלוכה ואין פוליטיקה אלא הכל הוא רצון ה', ואין לנו שום השגות בדרכי ה' הנסתרים, אלא עלינו להתחזק מזה ולראות שאין מקרה בעולם והכל תלוי ביד ה', וכל עוד שהקב"ה לא יאמר די לצרה, לא יועילו כל גבורת הצבא, וברגע שהקב"ה יאמר די לצרה, תבוא מיד הישועה".

באזכורו את נושא הציונים, גלגל הגר"מ את השיחה לנושא אחר, אודות תמיכתם במוסדות החרדים: "היה מעשה בהגרי"ז מבריסק זצ"ל בעת שהותו בשוויץ, שהציונים ערכו שם מגבית, והסכימו ביניהם שכדי שיצליחו לאסוף כסף גם מחרדים, יעשו הסכם שעשרים אחוז מכלל הכסף יהיה עבור החרדים, ומסרו את הכסף לוועדה של חרדים שיחלקו את הכסף.

"הלכו אנשי הוועדה להגרי"ז והציעו לו שהם רוצים לשלם לו את כל הוצאות הישיבה מהחל ועד כלה, ויסירו מעליו לגמרי את דאגת עול הממון של הישיבה, ואמרו לו שהם לא ידרשו ממנו שום שינוי בהנהגת הישיבה, ואדרבה יוכל להיות אפילו נטורי קרתא, ומה שהוא ידרוש הם יקבלו ויעשו.

"ענה הגרי"ז ואמר, נכון שכל מה שאני ידרוש ממכם אתם תקבלו ותעשו, אבל אני מפחד שאני לא אתבע ממכם כלל, כי השוחד מעוור עיני חכמים, ועל ידי נגיעת ממון והריווח הגדול שיוסר מעלי לגמרי עול הוצאות הישיבה, אני כבר לא יראה את האמת ולא אתבע ממכם מה שצריך לתבוע, והיינו שהשוחד מעוור ועושה שלא יראה את האמת וגם אצל גאונים וקדושים".

הגר"מ גם ציין את משמעותו של כל צעד, שכן גם הקטן ביותר, יכול לגרום לאיבוד העולם אצל האדם: "אפילו אנשים גדולים יכולים לאבד עולמם על ידי מעשה קטן, ויש כאלו שחושבים לפעמים היום למדתי כל כך הרבה, וודאי הקב"ה לא יקפיד עלי אם אעשה עכשיו איזה עבירה קלה, אבל זהו טעות, דאדרבה אפילו אצל אנשים גדולים, יש משמעות לכל מעשה קטן וכמו שנתבאר, וכן אמרו חז"ל 'ומגיד לאדם מה שיחו, אפילו שיחה יתירה שבין איש לאשתו מגידים לו לאדם בשעת מיתה'.

"וזכורני שהייתי אצל הגר"י אברמסקי זצ"ל, ונכנס אליו בחור אחד עם חזות חרדית וממשפחה חרדית ששימש כטייס בחיל האוויר, וסיפר להגר"י אברמסקי זצ"ל שבכל יום הוא מפציץ את הגרמנים ומציל הרבה מסכנת נפשות, ושאל אותו הגר"י אברמסקי ומה עם יידישקייט, וענה אני מתפלל כל יום, וגם מקפיד לאכול רק אוכל כשר, אבל בשבת אני מוכרח לחלל שבת כי שולחים אותי בחיל האוויר להפציץ את הגרמנים, והוסיף עוד ואמר 'אני אגיד לך את האמת, לפעמים אני גם מעשן בשבת – שאחרי שהקב"ה רואה איך אני מוסר את נפשי בשביל עם ישראל יום יום, הקב"ה וודאי יוותר לי על עישון סיגריה בשבת לפעמים'.

"ענה הגר"י אברמסקי זצ"ל ואמר לו 'כאשר תעלה לעולם העליון תמצא שם שני ספרים, ספר אחד של זכויות ששם יהיה כתוב זכויותיך וכפי שפירטת את זכויותיך שאתה מציל נפשות, ובספר השני יהיה כתוב שאתה מחלל שבת', והיינו שהזכויות אינם גורעים מהחובות, ואצל הקב"ה יש שני חשבונות נפרדים על כל אחד, גם על זכויות וגם על חובות".
צבא ציונים תמיכה הגרמ שטרנבוך החטופים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}