י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

גדול הנוכלים: 150 שנים בפנים!

הנוכל ברנרד מאדוף נידון לעונש של 150 שנות מאסר, בעקבות הרשעתו בהונאה הגדולה בהיסטוריה. השופט: "הפשע של מאדוף שיקף רוע יוצא דופן". בין נפגעיו יהודים וחרדים רבים

עד סוף חייו. ברנרד מאדוף
עד סוף חייו. ברנרד מאדוף


מאות סקרנים התגודדו מאז שעות הבוקר המוקדמות מחוץ לבית המשפט הפדרלי בניו יורק, לשם הובל ברנרד מאדוף, גדול פושעי הפונזי של כל הזמנים, כדי לשמוע את גזר דינו.

עשרות קורבנות של מאדוף, שהיקף ההונאה שביצע, על פני שלושה עשורים לפחות, הגיע ל-65 מיליארד דולר, עמדו מחוץ לבית המשפט, לצד עשרות עיתונאים, בשעות שקדמו להקראת גזר הדין. פרקליטו של מאדוף, איירה סורקין, ביקש עונש מאסר של 12 שנים, אך התביעה דרשה 150 שנים, כאשר היא מבקשת לוודא כי לעולם לא יהלך חופשי.

בית המשפט הפדרלי בניו יורק קיבל את עמדת התביעה ושלח את ברנרד מאדוף למאסר של 150 שנה.
"אני לא מבקש מחילה", אמר מאדוף בן ה-71. לדבריו, הוא הונה את אחיו, בניו ואשתו.

מאדוף הובל טרם הכרעת הדין לאולם בית המשפט, לבוש בחליפה ומלווה בסוהרים. הוא ישב בדממה כשתשעה מקרבנותיו - שקיבלו הזדמנות לשאת את דברם בפעם האחרונה לפני הכרעת הדין, יחד מאדוף עצמו ופרקליטיו - התקיפו אותו ואת ההונאה שלו, שעלתה להם בחסכונותיהם. מאדוף הודה בפני השופט כי אין לו שום תירוץ להסביר את ההתנהגות שלו - תכנון הונאת הפונזי הגדולה ביותר בהיסטוריה.

מורין אבל, אלמנה בת 61 סיפרה לבית המשפט כי איבדה את כספי הפנסיה שלה, וכעת היא נאלצת לעבוד בשלוש עבודות שונות כדי לשלם את החובות שלה. היא אף פנתה ישירות למאדוף, שנשאר לשבת עם הגב אליה, ואמרה: "מר מאדוף, טוב לב הוא משהו שהיית עיוור לו כל חייך. טוב לב הוא יותר טוב מכל היאכטות והבתים שברשותך. מר מאדוף, אני לא מאמינה לך".

דומיניק אמברוסינו, סוהר לשעבר, סיפר כי הוא זוכר את "הרגע המדויק" שבו הבין שאיבד את חסכונותיו. הוא תהה כיצד הוא ואשתו ישלמו את החובות. "לא עשינו שום דבר לא בסדר".

קרלה הירשהורן מניו ג'רסי, קורבן נוסף, אמרה כי מאדוף "לא הביע שום חרטה". היא סיפרה לשופט שחייה הפכו להיות "גיהנום עלי אדמות". אמה מקבלת קצבת ביטוח לאומי, והבת שלה עובדת בשתי עבודות כדי שלם שכר לימוד. "אל תאכזב אותנו", היא ביקשה מהשופט.

בין אלפי הקורבנות הידועים של ההונאה היו גם חרדים לא מעטים, כמו גם הישראלי ארנון מילצ'ן, ושורה של בנקים, שנפלו אף הם קורבן להונאה, בהם בנק ג'ייקוב ספרא.

גם בית החולים הדסה נפגע, משום שארגון הדסה בניו יורק הפסיד 90 מיליון דולר שהיו מיועדים להרחבת בית החולים בהדסה עין כרם בירושלים.

מיידוף הצליח לגייס גם את כספי בתי הספר היהודים בניו יורק, שהפסידו מיליוני דולרים. אוניברסיטת 'ישיבה' הפסידה לבדה יותר מ־100 מיליון דולר, והחלה בצעדים משפטיים נגד אלה שהעבירו את הכספים של 'הישיבה' לחברה של מיידוף.

אלי ויזל, חתן פרס נובל לשלום, היה גם הוא אחד מקורבנותיה הבולטים של ההונאה.

בחודש מארס, בפאנל שנערך במנהטן ועסק בהונאה של מאדוף, התייחס ויזל לראשונה למקרה ואמר כי הוא ורעייתו מריון הפסידו את כל חסכונותיהם האישיים בעקבות ההונאה, בנוסף לקרן הצדקה של ויזל, המסייעת לניצולי שואה ברחבי העולם, שהפסידה 15.2 מיליון דולר.

הונאת מיידוף הובילה גם לקריסתן של עשרות קרנות שעיקר פעילותן היה תיווך השקעות למיידוף, בהן פיירפילד גריניץ', ולקריסתם של עשרות ארגוני צדקה.

שאלות רבות נותרו עדיין לא פתורות סביב סוגיית ההונאה הממושכת הזו. מאדוף חזר וטען כי ביצע את הפשע לבדו, אך רבים סבורים כי היו לו שותפים למעשה. אחת התהיות הגדולות ביותר היא להיכן נעלם הכסף.

בסוף השבוע האחרון, לקראת מתן גזר הדין, החליט בית המשפט על חילוט נכסיו של מיידוף, בסכום של 170 מיליארד דולר. במסגרת החילוט נדרש מיידוף למכור את דירתו שבמנהטן, ששוויה הוערך בכ-7 מיליון דולר, אחוזה בשווי 11 מיליון בפאלם ביץ' שבפלורידה, וסירה בשווי של 2.2 מיליון דולר.

שלטונות ארה"ב השתלטו גם על רכושה של אשתו של מיידוף, רות, כולל רכוש בשווי של 80 מיליון דולר אשר לטענתה שייך לה באופן אישי. עם זאת, נשארו בידיה נכסים בשווי של 2.5 מיליון דולר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}