י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

בג"ץ: תעודת כשרות ליהודיה משיחית

הרבנות הראשית ורב העיר אשדוד חויבו לתת תעודת כשרות ליהודיה משיחית, למרות שרב העיר קבע: "הצהרת שהינך מאמינה בברית החדשה ואין אפשרות לסמוך עלייך בנוגע לכשרות" • פרסום ראשון

בית המשפט העליון. צילום:  יצחק לב ארי
בית המשפט העליון. צילום: יצחק לב ארי


שופטי בית המשפט העליון, א' ריבלין, ס' ג'ובראן וי' דנציגר, בשבתם כבג"ץ, החליטו לחייב את הרבנות הראשית ואת רב העיר אשדוד לתת תעודת כשרות ליהודים משיחיים.

הדיון בבית המשפט התקיים בעקבות עתירה שהגישה העותרת, יהודיה משיחית, בעלת עסק של שתי קונדיטוריות בשם 'פנינה פאי' - בגן-יבנה ובאשדוד. לעסק ניתנה תעודת כשרות, אך בשלב מסוים נשללה התעודה. בשל אמונתה הדתית של העותרת הותנתה החזרת התעודה בפיקוח צמוד, בכל עת, על העסק ובהפקדת מפתחות העסק בידי משגיח כשרות.

"האם אמונתה הדתית של העותרת היא בגדר השיקולים שמועצת הרבנות הראשית או הרב המקומי רשאים לשקול בבואם להחליט על מתן תעודת כשרות או על קביעת התנאים למתנה? שאלה זו עומדת לפנינו בעתירה זו", כתבו השופטים בפסק הדין.

וכתב מפורט בפסק הדין: "הקונדיטוריה בגן-יבנה נפתחה בשנת 2001, והוענקה לה תעודת כשרות. כאשר נודע ברבים דבר אמונתה הדתית של העותרת היא החלה לסבול מיחס עוין - מצד חלק מתושבי המקום, ואף הופצו ביישוב מודעות וכרוזים שבהם נטען, בין השאר, כי העותרת מקיימת פעילות מיסיונרית בתוך עסקה. בשלב מסוים הודיע רב המועצה המקומית גן-יבנה לעותרת כי הוחלט לשלול את תעודת הכשרות מעסקה.

"בחודש אפריל 2006 פתחה העותרת את הקונדיטוריה באשדוד, וניתנה לה תעודת כשרות מאת רב העיר אשדוד. לאור קבלת תעודת הכשרות באשדוד, ולאור העובדה כי שני עסקיה של העותרת זהים, היא פנתה בשנית לרבנות גן-יבנה, וביקשה כי תושב לקונדיטוריה שבגן-יבנה תעודת הכשרות. בקשה זו נענתה בשלילה.

"יתרה מכך, משנודע לרבנות גן-יבנה כי לעותרת קונדיטוריה בעלת תעודת כשרות באשדוד, היא פנתה לרבנות הראשית אשדוד ויידעה אותה בדבר אמונתה הדתית של העותרת. בעקבות כך נשללה תעודת הכשרות גם מן הקונדיטוריה שבאשדוד.

"במכתב שכתב לה רב העיר נאמר: 'לאחר הצהרת דברים שהינך מאמינה בברית החדשה בפני רב העיר הובהר לך שאין אפשרות לסמוך עלייך בנוגע לכשרות ונשללת הנאמנות ככל בעל עסק רגיל'. עוד נאמר לה כי אם ברצונה להחזיק בתעודת כשרות יהא עליה לעמוד בשני תנאים: העסקת משגיח כשרות צמוד מפתיחת העסק ועד לסגירתו; והפקדת מפתח הכניסה לעסק בידי משגיח הכשרות.

"על ההחלטה הזו הגישה העותרת ערר למועצת הרבנות הראשית. משנותר הערר ללא מענה, הוגשה העתירה שלפנינו".

כאמור, בפסק הדין החליטו השופטים לחייב את הרבנות הראשית ואת רב העיר אשדוד לתת תעודת כשרות לבעלת הקונדטוריות, ללא תנאים: "העותרת תהא זכאית לקבל תעודת כשרות בעיסקה בעיר אשדוד בכפוף למילוי התנאים הרגילים למתן כשרות לעסק מסוג זה".

השופטים גם חייבו את הרבנות הראשית ואת רב העיר אשדוד בתשלום שכר טרחת עורך דין לעותרת בסך של 20,000 ש"ח.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}