י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

האקדמיה לזוועה: 40 דולר לעצם יהודית

זעזוע: באוניברסיטה ללימודי רפואה ברומניה קונים הסטודנטים עצמות וגולגולות אנושיות לשם מחקר - מקבר אחים יהודי של קדושי השואה, בעלות של 40 דולר לעצם

צילום אילוסטרציה: גופה שנחשפה בקבר אחים יהודי בסיס צבאי אמריקני בשטוטגארט שבגרמניה
צילום אילוסטרציה: גופה שנחשפה בקבר אחים יהודי בסיס צבאי אמריקני בשטוטגארט שבגרמניה

סערה בארגונים היהודיים באירופה: באחת האוניברסיטאות ללימודי רפואה ברומניה קנו הסטודנטים עצמות וגולגולות אנושיות לשם מחקר מקבר אחים יהודי מתקופת השואה בעלות של 40 דולר לעצם. כך מדווח העיתונאי יהודה שלזינגר בעיתון 'ישראל היום'.

הדיווח על השערוריה התקבל לפני כחודשיים בהודעת דואר אלקטרוני שהגיעה לארגון ל'מרכז רבני אירופה', ובה עדות שנכתבה במקורה על-ידי יהודי אמריקני שעבר להתגורר לפני כחצי שנה בעיר יאסי (Iasi) שברומניה. בהודעה נאמר כי סטודנטים לרפואה הלומדים באוניברסיטה בעיר, ספרו לכותב, בתום לב, כי הם קונים עצמות וגולגלות אנושיות לשם מחקר מקבר אחים יהודי מתקופת השואה, שממוקם בעיירה פודו-אילואיי (Podu Iloaiei) הסמוכה ליאסי בצפון מזרח רומניה.

עוד נכתב בדוא"ל, כי לשאלתו "האם אין זה נחשב למעשה בזוי?" - ענו לו הסטודנטים: "לא, כי אנו לוקחים רק מהעצמות של היהודים בקבר האחים".

לדבריהם, עלותה של עצם כזו היא 40 דולר, את הסכום הם משלמים לעובדי בית העלמין, ותמורת סכום זה הם חופרים, מוציאים להם עצם ו"מנקים את העצם בצורה יפה".

בתחקיר שעשה 'מרכז רבני אירופה' בקרב סטודנטים יהודים הלומדים באוניברסיטה, במטרה לבדוק את הנושא, אישרו הסטודנטים כי ברחבי האוניברסיטה מתנוססות מודעות רבות על ממכר עצמות וגולגלות אנושיות, וזאת בניגוד לאוניברסיטאות רבות בעולם בהן מתבצע הלימוד על חלקים מפלסטיק. עם זאת, לא ידעו הסטודנטים להגיד מה מקורן של עצמות אלה.

לפני כשלושה שבועות יצאו שני סטודנטים אל זירת הקבר, תוך שהם מתחזים לסטודנטים רומנים וביקשו מהשומרת של קבר האחים לרכוש כמה עצמות. השומרת במקום לא הכחישה את דבר ממכר העצמות, ואף הפנתה אותם לבעלה. אחד הסטודנטים סיפר כי היה נראה בברור כי היא "חוששת ומסתירה משהו".

א', אחד מ-60 הסטודנטים הישראלים שלומדים באוניברסיטה המדוברת, סיפר ל"ישראל היום": "בכל תחילת שנה נתלות מודעות לכל המעוניין לרכישת עצמות וגלוגלות, כמו מודעות של מכוניות, אבל לא עושים מזה עניין כי כאן לומדים על עצמות אמיתיות, מלאכותיות אין בשוק. מה שכן, מאוד הופתעתי לשמוע שמדובר בקבר אחים יהודי".

מסתבר כי תושבי המקום היהודים שמעו על התופעה, אך לא עשו דבר בנידון.

קבר האחים נמצא בעיירה פודו אילואיי, הממוקמת במחוזה של יאסי, במרחק של חצי שעה נסיעה מהעיר. ב-30 ביוני 1941, אחת מ"רכבות המוות" שיצאו מיאסי לאחר "פרעות יאסי" - בהם נרצחו למעלה מ-14,000 מיהודי העיר על ידי חיילים גרמנים בשיתוף אזרחים רומניים - הגיעה לפודו-אלואיי. במהלך הדרך נספו 1,194 קורבנות יהודיים בעקבות החום והצמא.

בהגיעם לפודו-אילואיי קבוצות של צוענים ושל איכרים פשטו על הגוויות, כדי לגנוב מהם את שארית הבגדים ואת שיני הזהב. קורבנות אלה נקברו בקבר אחים בעיירה.

העיר יאסי ברומניה ידועה במספר הרב של מוסדות להשכלה גבוהה שקיימים בה, בזכותם מהווה העיר מוקד משיכה לאלפי סטודנטים מכל רחבי העולם. בולטת בהם היא האוניברסיטה ללימודי רפואה ורוקחות על שם "Gr. T. Popa". באוניברסיטה לומדים כ-50 סטודנטים יהודים, רובם מישראל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}