י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

התחזית לשבת הקרובה: חם. חם מאוד

ההחלטה על פתיחת חניון קרתא במקום 'ספרא' איחדה את מנהיגי הציבור החרדי בקריאה: לצאת למחאה • איך זה קרה? • המחאה המרכזית: בכביש בר אילן • מחאות ספונטניות: על-יד החניון בצהרי שבת

הפגנה בירושלים. צילום אילוסטרציה: אליהו הלוי
הפגנה בירושלים. צילום אילוסטרציה: אליהו הלוי

לאחר מסיבת העיתונאים שכינס השבוע ראש העיר, ניר ברקת, בה הודיע על פתיחת חניון ספרא, סערו הרוחות. ב'עדה' הבטיחו אש, וגדולי ישראל הצטרפו למערכה. אך היה ברור שאם בסופו של דבר יוחלט שלא לפתוח את חניון 'ספרא', שהפך בשבועיים האחרונים לסמל המריבה, ויפתחו, לדוגמא, את חניון קרתא - הרוחות יירגעו.

היה ברור? תלוי למי.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יוסף שפירא, פסק ביום חמישי, כי חניון 'קרתא' שליד שער יפו הוא שיפתח החל מהשבת הקרובה, ואילו חניון 'ספרא' העירוני יישאר סגור. בכך נענה שפירא לבקשת עיריית ירושלים להורות על פתיחת החניון, הנמצא תחת כינוס נכסים - בשבתות.

כתב קודמת בנושא:
חניון קרתא יפתח מהשבת - בתשלום


השופט נימק את החלטתו ב"טובת כלל הציבור בירושלים", והוסיף כי לדעתו "הדבר אמור לתת מענה לעמדות ציבורים שונים בעיר, ולהביא לרגיעה ביחסים שבין אותם ציבורים".

אלא שהצבור החרדי, שהביע את מחאתו בשבועות האחרונים נגד פתיחת חניון בשבת ונגד הפרת הסטטוס-קוו, לא זומן כלל לדיון, ולא נשאל לדעתו.

מתברר שההחלטה על פתיחת חניון קרתא - הסלימה את המאבק. החניון, הממוקם בסמיכות לקניון ממילא ומול חומות העיר העתיקה, עלול להוות מקור בלתי נדלה לחילולי שבת, ואף להחמיר את המצב הקיים כיום. גורמים ב'וועדה למען השבת' אף אמרו, שלא לציטוט, כי פתיחת החניון עלולה להביא לחידוש חיי המסחר בשבת קודש בעיר ירושלים.

מלבד זאת, חניון קרתא הינו חניון בתשלום, ולטענת גורמים בבד"ץ 'העדה החרדית' הדבר יגרום ליותר חילול שבת.

ברקת, מצידו, כבר מיואש. אמרו לו: פתח בלי חילול שבת, יהיה בסדר - והוא נתקל בהפגנות קשות. אמרו לו לסגור לשבועיים, אחר-כך תפתח - והוא מואשם בזיג-זיג ובחוסר מנהיגות. אמרו לו: תפתח את קרתא יהיה שקט - והנה 'העדה' מכריזה על הסלמה במאבק.

כאמור, גדולי ישראל לא חזרו בהם מתמיכתם במחאה נגד חילול השבת. עצרת המחאה שתוכננה להתקיים בשבת הקרובה, בצומת בר-אילן, תתקיים כמתוכנן. יתרה מזו, התמיכה לה זוכה המחאה, המקיפה את כל חלקי הציבור, תבוא לידי ביטוי בהפגנות שייערכו בריכוזים החרדיים השונים.

כך, למשל, בית הדין של 'העדה', האדמו"ר מגור, האדמו"ר מערלוי, הגאון רבי ראובן אלבז, הגר"מ משה צדקה, הורו להשתתף, ואפילו הגר"ע יוסף הורה לאלו שמתגוררים במרחק רב מבר אילן, לעשות את קבלת השבת מחוץ לבית הכנסת ולבוא להשתתף בעצרת.

אמנם הרוחות לא אמורות לסעור בכביש שידע הפגנות קשות, שכן התכנון הראשוני מיועד לתפילה המונית כאות להבעת מחאה על הפרצה בשבת קודשינו, אך מכיוון שמדובר בירושלים, ובשבת חמה במיוחד, קשה לצפות לאן יתפתחו האירועים.

ב'עדה החרדית' מבטיחים להילחם גם בשבת בצהריים, ליד החניון. כבר בשעה 16:00 תצא שיירה לכיוון החניון. שקט בטוח לא יהיה שם.

שבת שלום, ירושלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}