י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

105 קדושי טולדו הובאו לקבורה מחדש

לפני כחצי שנה נתגלו, במהלך עבודות חפירות בבית ספר בעיר טולדו שבספרד, קברים יהודיים מימי הביניים. רבני אירופה ביקשו להשאיר את הקברים במקומם. לאחר שתדלנות - המאמצים הוכתרו בהצלחה

הגר''א שלזינגר בתיאומים אחרונים לפני הסדרת הקברים
הגר''א שלזינגר בתיאומים אחרונים לפני הסדרת הקברים

בתום סדרת מפגשים ומו"מ עקבי ובלתי מתפשר של נציגי 'הוועד להצלת בתי העלמין באירופה', נציגי 'ועידת רבני אירופה', נציגי 'הפדרציה היהודית בספרד' והקהילה היהודית במדריד ובטולדו עם שלטונות ספרד הובאו אתמול אחר הצהריים (יום א') בהלוויה מרגשת מאה וחמש מקדושי טולדו שבספרד לקבורה מחדש.

לפני כחצי שנה נתגלו במהלך עבודות חפירות הצלה שביצעו ארכיאולוגים של רשות העתיקות הספרדי, כדי לאפשר הרחבת בית ספר בעיר טולדו, קברים יהודיים מימי הביניים. השלדים בארונות קבורה הוצאו מקברם ובעקבות כך קמה סערה בינלאומית. עפ"י המסורת היהודית קבורים בטולדו קדושי עליון ובהם; הרא"ש ורבנו יונה זיע"א.

בהזמנת משרד החוץ הספרדי והשגרירה הממונה על העניינים היהודיים במשרד החוץ, הגב' אנה סלמון הגיעו למדריד ולטולדו, מנכ"ל ה'ועד להצלת בתי העלמין היהודיים באירופה', הרב אברהם חיים גינזבורג ומנהל היחסים הבינלאומיים של 'ועידת רבני אירופה', פיליפ כרמל. השניים נועדו עם השגרירה, אנשי משרד החוץ, אנשי רשות העתיקות הספרדי ונציגי המועצה האזורית של 'קסטלה לה מנצ'ה'. במפגשים השתתפו גם נציגי 'הפדרציה של הקהילות היהודיות בספרד' ו'ועידת הרבנים הספרדית'. בתום סדרת המפגשים הורו נציגי המועצה האזורית של 'קסטלה לה מנצ'ה' שבתחומה נמצאת העיר טולדו על הפסקת העבודות עד לבירור העניין ומציאת פתרון הלכתי-הנדסי-חוקי לבעיה הקשה.

במהלך ששת החודשים האחרונים נערכו עוד מספר מפגשים אליהם הוזמנו גם נציגי רשות העתיקות והמועצה האזורית בניסיון למצוא את הפתרון: "עמדנו בנחישות ובעקביות על כך שהקדושים יובאו למנוחות בדיוק באותם הקברים מהם נלקחו"- מספר מנהל יחסי החוץ של 'ועידת רבני אירופה', הר"ר פיליפ כרמל – יחד עם נציגי הוועד מאנגליה ונציגי הפדרציה היהודית והקהילות במדריד ובטולדו עמדנו כצור מול לחצים אדירים של ארגונים שונים שביקשו להעביר את השלדים למקומות קבורה חלופיים ואף להביאם לקבורה בישראל"

ביום חמישי האחרון הגיעו לטולדו נשיא 'הוועד להצלת בתי העלמין באירופה' ויו"ר וועדת הרבנים הגאון רבי אלייקים שלזינגר. נציג 'ועידת רבני אירופה', פיליפ כרמל. רבה הראשי של מדריד, הרב משה בן דהן ונציגי הפדרציה היהודית של ספרד והקהילות היהודיות במדריד ובטולדו לחתום על ההסכם לקבורה מחדש של עצמות הקדושים.

אתמול (א'), בשעת בוקר מוקדמת, נמסרו מאה וחמש קדושי טולדו במאה ושלוש ארונות קבורה (באחד הארונות נמצאו 3 שלדים שנקברו יחד), לידי נציגי 'הוועד להצלת בתי העלמין באירופה' שהגיעו במיוחד מלונדון, נציגי 'ועידת רבני אירופה' שהגיעו מבריסל ונציגי חברה קדישא ד'מדריד, להכנתם לקבורה. בשעות אחר הצהריים הובאו הארונות לרחבה שלפני בית הספר הצמוד לבית העלמין היהודי ממנו הוצאו. בהלוויה רווית כאב נטמנו מחדש הארונות באותם מקומות מהם נלקחו. לפני סתימת הגולל נשאו דברים נרגשים תוך בקשת סליחה ומחילה מהנפטרים זצ"ל, הגאון רבי אליקים שלזינגר ורבה של מדריד, הרב משה בן דהן.

מנכ"ל 'ועידת רבני אירופה', הרב אבא דונר, שיבח הערב את השלטונות הספרדיים ובהם את נציגי משרד החוץ הספרדי והשגרירה הממונה על העניינים היהודיים במשרד החוץ, הגב' אנה סלמון על שיתוף הפעולה שהביא לקבורתם מחדש בכבוד הראוי של היהודים שנטמנו בבית העלמין הזה במשך מאות בשנים. הרב דונר הביע את תקוותו כי מעתה יימשך שיתוף הפעולה וזה ימנע את חילולי הקברים ח"ו כבר בשלב התוכניות.

יצוין כי, 'ועידת רבני אירופה' הכוללת את הרבנים הראשיים ובכירי אבות בתי הדין והדיינים של כ-40 מדינות באירופה משמשת כארגון ייעוץ בינלאומי, חוץ ממשלתי במועצת אירופה ובמסגרת מוסדות 'האיחוד האירופי' לעניינים יהודיים.

כך גם משמש 'הועד להצלת בתי העלמין היהודיים באירופה' בנשיאות הגר"א שלזינגר מלונדון כגוף התנדבותי שנוסד בשנת 1995 ומשימתו; השמירה ההגנה ושימור בתי העלמין וקברי אחים היהודיים בכל רחבי אירופה. לארגון צוות מומחים בחוקי מדינות אירופה ומוערכים כסמכות ההלכתית הראשית בתחום שימור בתי העלמין היהודיים באירופה. שני הארגונים הוזמנו, כאמור, ע"י משרד החוץ הספרדי כדי להביא לפתרון הרצוי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}